Мітки

вівторок, 24 січня 2017 р.

 Мотивація навчальної діяльності учнів

Мотивація до навчання – одна із головних  умов реалізації навчально – виховного процесу. Вона не тільки сприяє розвитку інтелекту, але і є рушійною силою удосконалення особистості в цілому. Формування мотивації у учнів до навчально – пізнавальної діяльності є однією з головних проблем сучасної школи. ЇЇ актуальність обумовлена оновленням змісту навчання, постановою завдань формування у школярів прийомів самостійного набуття знань, пізнавальних інтересів, життєвих компетенцій, активної життєвої позиції, здійснення в єдності ідейно – політичного, трудового, морального виховання учнів, введенням   профільного навчання у старших класах.  Соціальний заказ суспільства вимагає від закладів освіти підвищення якості навчання та виховання, розвиток та формування конкуренто спроможного випускника, запобігання формалізму в оцінці результатів труда учнів та вчителів.
Мотивація навчання складається із багатьох аспектів, які змінюються й вступають в нові  співвідношення (суспільні ідеали, сенс навчання для учня, його мотиви, цілі, емоції, інтереси, рівень навчальних досягнень, когнітивні можливості). Тому становлення мотивації є не просте зростання  позитивного або негативного відношення до навчання, а утворення складних структур мотиваційної сфери. Ці окремі структури мотиваційної сфери (й складні, діалектичні відношення між ними) повинні стати об’єктом управління з боку вчителя. На сучасному рівні психологічної науки педагог не має право констатувати те, що учень не хоче вчитися, необхідно з’ясувати причину небажання учня вчитися, які аспекти мотиваційної сфери у нього не сформовані і які психолого –педагогічні засоби впливу педагог повинен використовувати щоб сформувати у учня мотивацію до навчально – пізнавальної діяльності.
Формування мотивації навчання неможливо здійснити без урахування вікових особливостей учнів й їх індивідуальних психологічних характеристик. Це означає, що педагог повинен організувати навчально-виховний процес таким чином, щоб вирішувалися завдання розвитку мотиваційної сфери на певному віковому етапі та підготовки учнів до наступного етапу розвитку особистості. У зв’язку з розкриттям резервів вікового розвитку мотивації здійснюється особистісно–орієнтований підхід до навчання.
    Мотивація - ієрархія мотивів, які забезпечують цілеспрямованість діяльності людини, джерелом якої є:

         Зовнішня мотивація
                        Внутрішня мотивація

-виникає під впливом і тиск зовнішніх імпульсів - вимог, наказів, примусів, викликає зовнішній дискомфорт (людина зобов'язана виконувати чиюсь волю).
-До зовнішньої мотивації відносяться завжди мотиви: соціальні, оціночні, на результат і т.п.
-виникає «зароджується» під впливом внутрішнього дискомфорту (людина діє, щоб отримати внутрішнє задоволення, отримати позитивний психічний стан).
-Діяльність організовується за власною ініціативою, не залежить від чужої волі.

-Мотиви: внутрішнє задоволення, інтерес.

Фактори, що сприяють формуванню внутрішньої мотивації навчальної діяльності:
1.    Позитивний емоційний настрій.
2.    Вивчення мотиваційної сфери учнів, її кореляція.
3.    Ситуація успіху.
4.    Наявність свободи вибору.
5.    Сформованість загальнонавчальних умінь і навичок.
6.   Диференціація, індивідуалізація опора на типологічні особливостей учнів.
7. Використання різноманітних прийомів і методів інноваційних технологій метод-проектів, дослідницько-пошукових, ТРИЗ та інші.
8.    Організація ігрової діяльності та колективної діяльності на уроках.
9.    Формування мотивації на кожному етапі уроку:
Початок уроку
Середина уроку
Кінець уроку
Етап викликання вихідної мотивації (наукова мотивація: зв'язок з майбутніми і попередніми знаннями) (побутова мотивація де в житті застосовується дане знання)
Етап підкріплення і посилення мотивації виникла (усвідомлення і розуміння, якими способами він діє, вміє їх оцінювати, порівнювати, отримувати задоволення від процесу навчання)
Етап завершення роботи (мотивації перспективи, кінцевого результату, засвоєння знань і умінь)
Мотивація навчальної діяльності учнів – це окремий етап уроку, проте її треба здійснювати на кожному з етапів різними способами – залежно від дидактичної мети й типу уроку. Основними способами формування мотивації під час навчання є:
·         повідомлення учням теоретичної значущості навчального матеріалу;
· практичне спрямування знань та можливість їх застосування у   повсякденному житті;
·         створення проблемних ситуацій;
·         створення ситуації успіху;
·         постановка близьких і далеких перспектив у навчанні.                                                   
До важливих засобів формування в учнів мотивів і пізнавальних інтересів належать:
·         чітка організація процесу навчання;
·         авторитет учителя;
·         стиль спілкування;
·         самостійна пізнавальна діяльність учнів.                                                                
Методи стимулювання інтересу до учіння:
·         створення ситуацій пізнавальної новизни;
·         створення ситуацій емоційно-ціннісних переживань;
·         створення ситуації зацікавленості;
·         метод здивування;
·         опора на життєвий досвід учнів;
·         навчальні дискусії;
·         пізнавальні ігри.
Учителі можуть застосовувати методи стимулювання обовязків і відповідальності під час навчання:
·         переконання в значущості навчання;
·         заохочення успіхів у навчанні;
·         вправи з висунення та виконання вимог.        
   Учень  на  уроці  повинен  бути  налаштований  на  ефективний  процес  пізнання,  відчувати  особисту  зацікавленість  в  ньому,  розуміти,  що  й  навіщо  він  виконуватиме.  Без  виникнення  цих  мотивів  навчальна  діяльність  не  може  принести  позитивний  результат.    
Щоб  досягти  необхідного  результату,  можна  використовувати  різноманітні  прийоми  пізнавальних  мотивів:
•бесіда ( у  вступному  слові  вчитель  окреслює  коло  питань,  які                      розглядатимуться на уроці;                                                                                                  • Створення  проблемної  ситуації (питання,  демонстрація  експерименту,    або  надання  до  уваги  учнів  логічної  суперечності;                                                     •Використання  прийому  « Дивуй». ( вчитель  наводить  дивні  факти  або    майже  неправдоподібні  історі;                                                                        
•Використання  творчих  завдань  ( складання  кросвордів,  загадок,  віршів,  сенканів;                                                                                                               
•Використання  під  час  уроку  художньої  та  наукової   літератури                    
•Створення  ситуації  успіху,  на  основі  діяльнісного  підходу  до  навчання

Методика «Вивчення ставлення до навчання» 
(за Г.М.Казанцевою)     
                                                                                                        
 Дай відповіді на запитання «Чому ти вчишся?», підкресливши ті варіанти, які найбільше відповідають тобі, та запропонуй свої варіанти.
1.     Це мій обовязок.
2.     Хочу бути грамотним.
3.     Хочу бути корисним громадянином.
4.     Не хочу підводити свій клас.
5.     Хочу бути розумним і обізнаним.
6.     Хочу отримати міцні й глибокі знання.
7.     Хочу навчитися працювати сомастійно.
8.     Усі вчаться, і я – також.
9.     Батьки примушують.
10.    Подобається отримувати гарні оцінки.
11.   Щоб похвалив учитель.
12.    Щоб зі мною дружили однокласники.
13.  Примушує класний керівник.
14.   Хочу вчитися.
15.   Мені цікаво, я отримую задоволення.

Аналіз результатів                                  

   Аналізуючи обрані варіанти відповідей, можна зробити висновок про ієрархію мотивів навчання.

Методика «Спрямованість на набуття знань»                                                                       (за Є.П.Ільїним, Н.А.Курдюковою)

Пропонується ряд тверджень-запитань із варіантами відповідей. Із двох варіантів потрібно вибирати один, який найбільше тобі відповідає.
1.Отримавши погану оцінку, ти, прийшовши додому:
                                                 
А)  зразу  сідаєш  за  виконання  домашніх  завдань,  повторюючи  те,  що  погано  знав;
Б)  дивишся  телевізор,  чи  граєш  на  комп’ютері,  тому  що  цей  предмет  буде  через день; 
                                                                                                        
2.Отримавши  добру  оцінку, ти  прийшовши  додому:
                                                               
 А) починаєш  готуватись  до  наступного  уроку                                                          Б) не  готуєшся  до  наступного  уроку,  оскільки  знаєш,  що  тебе  не  будуть  запитувати;
                                                                                                                       
3. Чи  буває  таке,  що  ти  не  задоволений  своєю  відповіддю  чи  оцінкою:
             
А) так;           Б)ні; 
                                                                                                            
4. Що  для  тебе  навчання: 
                                                                                   
А) пізнання  нового                                                                                                    
Б) важкий  обовязок
                                                                                                                  
5. Чи  аналізуєш  після  того,  як  отримав  погану  оцінку,  що  ти  зробив  неправильно:
                                                                                                                                              А) так       Б)ні                                                                                                                    
6. Чи  залежать  твої  оцінки    від  того,  як  ретельно  ти  готуєшся  до  уроку:
 А) так        б) ні                                                                                                                                  
7. Чи  залежить  твоє  бажання  виконувати  домашнє  завдання  від  того,  чи  ставлять  за  нього  оцінки:
 А)  так       Б)ні
                                                                                                                                    
8.  Чи  легко  ти  включаєшся  в  навчання  після  канікул:
                                   
А) так        б) ні                                                                                                                                           
9.  Чи  шкодуєш  ти,  коли  не  буває  уроку  з  причини  хвороби  вчителя:
                        
А) так         б)ні                                                                                                                                         
10. Коли  ти  в  бібліотеці  отримуєш  нові  підручники,  тобі  цікаво,  про  що  в  них  йдеться:
                                                                                                                 
А) так         б)ні                                                                                                                                     
11. Що,  на  твою  думку,  краще – вчитися  чи хворіти                                         
А) вчитися   
б) хворіти        
                                                                                                           
12. Що  для  тебе  важливіше – оцінки  чи  знання:          
А) оцінки  
б) знання       
    
Обробка  та  аналіз  результатів                                                       
За  кожну  відповідь  нараховується  1  бал.  Про  мотивацію  на  отримання  знань  свідчать  ствердні  відповіді «А»  на  запитання  1 – 6 ,  8 – 11  та  відповіді  «Б»  на  запитання  7  і  12.  Сума  набраних  балів  говорить  про  ступінь  сформованості  мотивації   на  набуття  знань.

Усі  вищі  духовні  потреби  людини – у пізнанні,  самоствердженні, самовираженні,  самоактуалізації.  Це  прагнення  до  самовдосконалення,  саморозвитку.  Використати  ці  потреби  для  мотивації  навчання – означає  відкрити  шлях  до  підвищення  якості  шкільної  освіти.  Основними  серед  стимулювання  завдань  навчання  є  стимулювання  навчально-пізнавальної  активності  учнів  та  формування  пізнавальних  потреб.    Адже,  викладання – це  мистецтво,  а  не  ремесло.  Винаходити,  вимагати,  удосконалюватися – єдиний  можливий  курс  сучасного  вчителя.


Немає коментарів:

Дописати коментар