Мітки

вівторок, 24 січня 2017 р.

Інтерактивні технології на уроках
української мови та літератури
Формування в Україні нової системи освіти, орієнтованої на входження в світовий освітній простір, супроводжується істотними змінами в педагогічній теорії і практиці навчально-виховного процесу.
Педагогічні інновації пов’язані сьогодні із застосуванням інтерактивних методів у навчальній та виховній діялльності вчителя.
Суть інтерактивного навчання в тому, що навчальний процес відбувається за умови постійної, активної взаємодії всіх учнів. Це співнавчання. Взаємонавчання (колективне, групове, навчання у співпраці), де і учень і вчитель є рівноправними, рівнозначними суб’єктами навчання, розуміють що вони роблять, рефлексують з приводу того, що вони знають, вміють і здійснюють. Організація інтерактивного навчання передбачає моделювання життєвих ситуацій, використання рольових ігор, спільне вирішення проблеми на основі аналізу обставин та відповідної ситуації. Воно ефективно сприяє формуванню навичок і вмінь, створення атмосфери співробітництва, взаємодії, дає змогу педагогу справжнім лідером дитячого колективу.
Інтерактивна ваємолдія виключає як домінування одного учасника навчального процесу над іншими, так і однієї думки над іншою. Під час інтерактивного навчання учні вчаться бути демократичними, спілкуватися з іншими людьми, критично мислити, преймати продумані рішення.
В своїй практиці надаю перевагу інтерактивним методам навчання. Такі методи як «Спільний проект», «Пошук інформації» можна використовувати при вивченні нового матеріалу.
Вивчаючи біографію Т. Шевченка, історики розповідають біографію письменника, географи за картою-схемою розповідають про подорожі та місця перебування поета, дослідники розповідають про цікаві сторінки життя Т. Шевченка, мистецтвознавці досліджують картини, малюнки поета-художника. Учні із задоволенням виконують свої завдання. Спонукаючи учнів бути не спостерігачами, а активними учасниками, залучаю їх до спільної праці, домагаюся щоб розповіді були цікавими, повними, чіткими, думки літературно оформлені, мовлення зв’язним.
На уроках української мови та літератури використовую різні форми і методи інтерактивних технологій. Наприклад: «Мозковий штурм», «Так – ні», «Виправте помилку», «Чи знаєте ви…». «Мікрофон» тощо.

«Мозковий штурм»
-        Чому солов’ї заслуговують на сердечну опіку людей?
-        У чому краса і велич солов’я (К. Малицька «Соловей»)
-   Чи є на вашу думку, місце пригодам у повсякденному житті? (В. Нестайко «Тореадори з Васюківки»)
-    Чи могли б бути друзями Анна з поезії Ліни Костенко «Кольорові миші» та Женя з оповідання Є. Гуцала «Олень Август»? Що їх об’єднує? («Олень Август» Є. Гуцало)

Інтерактивна вправа «Мікрофон» дає можливість кожному учню сказати щось швидко, по черзі, відповідаючи на запитання або вислолвлюючи свою думку чи позицію.
«Мікрофон»
-        Яке чиниться зло в п’єсі  Карпенка-Карого «Хазяїн»? І хто це робить?
-        Про яке зло ідеться у драмі І. Франка «Украдене щастя»?
-        У чому причина цього зла?
-        Що може перемогтти таке зло?
-  Скажіть, що ви можете взяти від І. Франка, письменника і громадського діяча, у власну життєву мандрівку?
-        Чого навчає роман О. Гончара «Собор»?
«Незакінчене речення»
-        Продовжити речення: «на мою думкку, роман О. Гончара «Собор» – це…»
-        «У стрілецькій пісні «Ой у лузі червона калина похилилася» мене найбільше схвилювало…»
-        «Від цього уроку я очікую…»
-        «На уроці я сподіваюся…»

Метою «Кола ідей» є вирішення гострих суперечливих питань, створення списку ідей та залучення всіх учнів до обговорення поставленого питання. Вчитель збирає на картках (або усно) думки, ідеї учнів складає на дошці або починає дискусію, користуючись інформацією з карток.

«Коло ідей» С. Черкасенко «Маленький горбань»
-        Що треба зробити, щоб стати добрим і милосердним?
-        Чи можна цього навчитися за один день?

«Дискусія»
-        Чи кожна людина є доброю?
Проект «Скласти пам’ятку «Як стати добрим і милосердним?»»

Метод «Прес» використовую при обговоренні дискусійних питань та при проведенні вправ, у яких потрібно зайняти і чітко аргументувати визначену позицію з проблеми, що обговорюється. Метод навчає учнів виробляти і формувати аргументи, висловлювати думки з дискусійного питання у виразній і стислій формі, переконувати інших.
Чотири етапи методу «Прес»: … я вважаю, що…, …тому, що…, … наприклад…, …отже, таким чином…

«Метод «Прес»»
-        Чому вивчення творчості січових стрільців є важливим для нас?
-        Чого навчають нас пісні січових стрільців?

«Робота в парах»
-        З’єднати стрілками слова на означення рис людського характеру з назвами тварин, які уособлюють їх у байках.

Метод «Навчаючи - учусь» використовується при вивченні блоку інформації або при узагальненні та повторенні вивченого.
-        Пригадаймо, що ми знаємо про спустошливі навали татар і турків на Україну в ХVІ ст.

Особливістю інтерактивного навчання є підготовка молодої людини до життя і громадянської активності в громадянському суспільстві. Уроки також повинні надати учням основні пізнавальні та громадянські вміння, а також навики і зразки поведінки.

Уроки мають захоплювати учнів, пробуджувати в них інтерес та мотивацію, навчати самостійному мисленню та діям

Немає коментарів:

Дописати коментар