КОНСТИТУЦІЙНІ ОБОВ’ЯЗКИ ГРОМАДЯН УКРАЇНИ
Мета.
Дати уявлення про головні обов’язки
людини та їх взаємозв’язок з правами, навчити приймати аргументовані рішення
щодо балансу прав та обов’язків, продовжити набувати навичок виробляти
колективні рішення в малих групах, формувати особисте ставлення до обов’язків
людини і громадянина.
Ключова
ідея: якщо немає обов’язків –
відсутні й права.
Вчитель. На попередніх уроках ми ознайомилися з основними
соціально- економічними правами шляхом вивчення основних положень Конституції
України та деяких нормативно-правових актів. Сьогодні на уроці ми закріпимо
набуті знання та усвідомимо взаємозв’язок між правами та обов’язками людини і
відповідальність людини за свої права. Для цього пропоную ознайомитися із ст.
23 Конституції України, яка проголошує: «Кожна людина має право на вільний
розвиток своєї особистості, якщо при цьому не порушуються права і свободи інших
людей, та має обов’язки перед суспільством, в якому забезпечується вільний та
всебічний розвиток особистості».
Дискусії щодо прав людини актуальні і до
сьогодні. Якщо в людини є право, хтось повинен мати обов’язок. Якщо немає
обов’язку – немає й права. Загалом маємо пам’ятати, що ми – громадяни України,
і в нас є обов’язки перед Вітчизною, своїм народом, перед іншими людьми, перед
нашими рідними та близькими. Давайте розглянемо такі питання:
1.
Як ви розумієте
ст. 23 Конституції України?
2.
Чи є, на ваш
погляд, обов’язки перед іншими людьми і державою обмеженням ваших прав? Чому?
Отже, можна підсумувати, що між правами
і обов’язками у демократичному суспільстві є нерозривна єдність.
А зараз, користуючись Конституцією,
випишіть головні обов’язки громадян України:
- захищати Батьківщину, незалежність та
територіальну цілісність України;
- поважати державні символи України;
- дотримуватись Конституції та законів
України
- сплачувати податки та збори,
встановлені законом
Пропоную розв’язати кросворд
1. Один із видів
середнього навчального закладу (гімназія)
2. Дитина, яка
отримує середню освіту (учень)
3. Одна з форм
навчання (вечірня)
4. Тимчасове
колективне припинення роботи працівниками (страйк)
5. Згідно ст. 48
Конституції України, кожен має право на … життєвий рівень для себе та своєї
сім’ї (достатній)
6. Особа, яка не
досягла 18-річного віку (дитина)
7. Один із видів
соціального забезпечення (пенсія)
8. Прискорене
навчання, опанування матеріалу за декілька класів (екстернат)
9. Історично
зумовлена суспільна форма володіння матеріальними і нематеріальними благами (власність)
10. Платежі, що є
обов’язковими для внесення в державний бюджет (податки)
11. Згідно ст. 48
Конституції України кожен має право на… (житло)
12. Людина, яка
самостійно, на власний ризик займається діяльністю з метою одержання прибутку (підприємець)
Максимальна оцінка за кросворд – 9
балів. Для вищого балу пропоную творче завдання – написати невеличкий твір на
тему: «Яка ситуація складається в Україні з дотриманням соціально-економічних
прав? Які є суб’єктивні та об’єктивні причини невідповідності між
задекларованим та дійсним станом речей?»
Заключне
слово вчителя. Соціально-економічні
права є дуже важливими для існування людини. Необхідно боротися конституційними
методами за їх неухильне дотримання державою. Оскільки з дотриманням прав
щільно пов’язане виконання конституційних обов’язків, нам з вами потрібно їх
сумлінно виконувати, що конче необхідно для нормального функціонування держави.
Треба обов’язково займати активну громадянську позицію, бути небайдужим до
власної долі та майбутнього.
Немає коментарів:
Дописати коментар