Тема: Т. Шевченко. «Садок вишневий коло хати». Картини
довкілля, природи в поезіях поета.
Мета: допомогти учням усвідомити йдейно- художню цінність
поезії Т Шевченка; повторити поняття про епітети і порівняння; розвивати
навички відтворення настроїв пейзажних поезій, описування власних почуттів;
виховувати почуття прекрасного, естетичної насолоди від твору мистецтва.
Тип уроку: формування і вдосконалення вмінь і навичок.
Обладнання: портрет письменника, ілюстрації до його творів.
Хід уроку
І. Мотивація навчальної
діяльності.
Повідомлення теми і мети уроку.
ІІ. Актуалізація
опорних знань
- Заслуховування учнівських повідомлень про цікаві сторінки життя молодого Шевченка.
- Зачитайте виписані епітети і порівняння з поезії «За сонцем хмаронька пливе».
1. Слово вчителя.
Хоч Тарасові Григоровичу Шевченко більшу частину свого
свідомого життя довелося перебувати з межами України, він завжди пам’ятав
рідний край, серцем тягнувся до нього. Часто згадував чарівну українську
природу, працьовитих людей, їхні пісні, легенди, звичаї, традиції.
Навіть сидячи в похмурому петербурзькому казематі за свою
бунтарську поезію чи знаходячись у далекому казахському краї на засланні, він
міг, заплющивши очі, уявити квітучий вишневий садок біля чепурної біленької
хатини в українському селі, червону калину над водою, вечірню зорю. Про це він
складав поезії, якими захоплюється вже не одне покоління людей.
2. Виразне читання вірша Т Шевченка «Садок вишневий коло хати».
3. Словникова робота.
Хрущі – великі жуки
Плугатарі – орачі, ті, хто ходить за лугом
4. Обмін враженнями від поезії
-
Чи сподобався вам вірш?
-
Які почуття і настрій вірш передає
-
До яких роздумів спонукає вас, коли читаєте цей вірш?
5.Еврестична бесіда.
-
Як називається опис місцевості, природи, погоди,
природних явищ? (Пейзаж. Це пейзажна поезія)
-
Що описує автор у цій поезії? (вечір сільської родини)
-
Які кольори домінують у вірші?
6. Проблемно-пошукові завдання.
- Визначте, які художні засоби використовує автор для створення чудової картини сільського вечора. Зробіть висновок
Епітет – маленьких (діточок)
Зменшено-пестливі слова – зіронька, соловейко, діточок;
Повтори
Автор дуже економно використовує художні засоби, але досягає
виразності й краси поетичної картини за рахунок змісту, добору лексики.
- Чи є у вірші елементи гумору? Доведіть це. («А мати хоче научати, так соловейко не дає» - тонка доброзичлива усмішка, коли мати незважаючи на свій обов’язок (і необхідність) наставляти дітей, підкоряється всевладній красі солов’їного співу, тихого вечора, їй не хочеться суворими словами розвіяти чари весняної ночі).
- Випишіть усі дієслова з вірша, порівняйте їхню кількість з іншими частинами мови, з’ясуйте їх роль у змалюванні поетичної картини. (Йдуть, співають ідучи, ждуть, вечеря, встає, подає, хоче научати, не дає, поклала, заснула, затихло. Дієслів багато, вони складають своєрідний логічно-змістовний ланцюжок, саме вони сприяють рухові дії, зміни одних картин іншими, роблять вірш динамічним).
7. Вивчення вірша за допомогою «малювання подумки».
Заплющіть очі і подумки відтворіть картини, змальовані
автором у вірші «Садок вишневий коло хати». Спробуйте вивчити вірш напам’ять за
5 хвилин, послідовно «озвучуючи» намальовані вами картини.
-
Розповідь напам’ять вірша бажаючими
ІV Закріплення знань, умінь та навичок.
Жартівлива вікторина:
-
Що слугує аеродромом для хрущів? (вишні)
-
Кого втома не бере?
(дівчат)
-
Хто сперечається з матір’ю і кого вона боїться? (соловейка)
-
Назвіть вечірній дует. (солов’ї, дівчата)
-
Назвіть вечірній ліхтар. (зіронька)
-
Хто й увечері не розлучається із своїми помічниками? (плугатарі з плугами)
V Підсумки уроку.
Оцінювання.
VІ Домашнє завдання.
Вивчити вірш «Садок вишневий коло хати» напам’ять; зробити до
нього ілюстрації.
Немає коментарів:
Дописати коментар