Мітки

вівторок, 23 січня 2018 р.

Т. Шевченко. «Садок вишневий коло хати».


Тема: Т. Шевченко. «Садок вишневий коло хати». Картини довкілля, природи в поезіях поета.
Мета: допомогти учням усвідомити йдейно- художню цінність поезії Т Шевченка; повторити поняття про епітети і порівняння; розвивати навички відтворення настроїв пейзажних поезій, описування власних почуттів; виховувати почуття прекрасного, естетичної насолоди від твору мистецтва.
Тип уроку: формування і вдосконалення вмінь і навичок.
Обладнання: портрет письменника, ілюстрації до його творів.

Хід уроку

І. Мотивація навчальної діяльності.
Повідомлення теми і мети уроку.
 ІІ. Актуалізація опорних знань
  1. Заслуховування учнівських повідомлень про цікаві сторінки життя молодого Шевченка.
  2. Зачитайте виписані епітети і порівняння з поезії «За сонцем хмаронька пливе».
 ІІІ. Формування і вдосконалення вмінь та навичок

     1. Слово вчителя.
     Хоч Тарасові Григоровичу Шевченко більшу частину свого свідомого життя довелося перебувати з межами України, він завжди пам’ятав рідний край, серцем тягнувся до нього. Часто згадував чарівну українську природу, працьовитих людей, їхні пісні, легенди, звичаї, традиції.
     Навіть сидячи в похмурому петербурзькому казематі за свою бунтарську поезію чи знаходячись у далекому казахському краї на засланні, він міг, заплющивши очі, уявити квітучий вишневий садок біля чепурної біленької хатини в українському селі, червону калину над водою, вечірню зорю. Про це він складав поезії, якими захоплюється вже не одне покоління людей.
     2. Виразне читання вірша Т Шевченка «Садок вишневий коло хати».

     3. Словникова робота.
  Хрущі – великі жуки
  Плугатарі – орачі, ті, хто ходить за лугом

     4. Обмін враженнями від поезії

-          Чи сподобався вам вірш?
-          Які почуття і настрій вірш передає
-          До яких роздумів спонукає вас, коли читаєте цей вірш?

     5.Еврестична бесіда.

-          Як називається опис місцевості, природи, погоди, природних явищ? (Пейзаж. Це пейзажна поезія)
-          Що описує автор у цій поезії? (вечір сільської родини)
-          Які кольори домінують у вірші?

     6. Проблемно-пошукові завдання.
  1. Визначте, які художні засоби використовує автор для створення чудової картини сільського вечора. Зробіть висновок
                      Епітет – маленьких (діточок)
                      Зменшено-пестливі слова – зіронька, соловейко, діточок;
                       Повтори
     Автор дуже економно використовує художні засоби, але досягає виразності й краси поетичної картини за рахунок змісту, добору лексики.

  1. Чи є у вірші елементи гумору? Доведіть це. («А мати хоче научати, так соловейко не дає» - тонка доброзичлива усмішка, коли мати незважаючи на свій обов’язок (і необхідність) наставляти дітей, підкоряється всевладній красі солов’їного співу, тихого вечора, їй не хочеться суворими словами розвіяти чари весняної ночі).
  2. Випишіть усі дієслова з вірша, порівняйте їхню кількість з іншими частинами мови, з’ясуйте їх роль у змалюванні поетичної картини. (Йдуть, співають ідучи, ждуть, вечеря, встає, подає, хоче научати, не дає, поклала, заснула, затихло. Дієслів багато, вони складають своєрідний логічно-змістовний ланцюжок, саме вони сприяють рухові дії, зміни одних картин іншими, роблять вірш динамічним).

     7. Вивчення вірша за допомогою «малювання подумки».
     Заплющіть очі і подумки відтворіть картини, змальовані автором у вірші «Садок вишневий коло хати». Спробуйте вивчити вірш напам’ять за 5 хвилин, послідовно «озвучуючи» намальовані вами картини.

-          Розповідь напам’ять вірша бажаючими

  ІV Закріплення знань, умінь та навичок.

Жартівлива вікторина:
-          Що слугує аеродромом для хрущів? (вишні)
-          Кого втома не бере? (дівчат)
-          Хто сперечається з матір’ю і кого вона боїться? (соловейка)
-          Назвіть вечірній дует. (солов’ї, дівчата)
-          Назвіть вечірній ліхтар. (зіронька)
-          Хто й увечері не розлучається із своїми помічниками? (плугатарі з плугами)

V Підсумки уроку.
Оцінювання.

VІ Домашнє завдання.
Вивчити вірш «Садок вишневий коло хати» напам’ять; зробити до нього ілюстрації.

Немає коментарів:

Дописати коментар