Мітки

четвер, 10 жовтня 2019 р.

Формування мовленєєвої компетенції учнів на уроках української мови та літератури

Формування мовленєєвої компетенції учнів на уроках української мови та літератури засобами інноваційних технологій

     Упровадження в навчальний процес сучасних інформаційних технологій, дає широкі можливості для подальшої диференціації навчання, всебічної реалізації творчих, пошукових,  комунікативних форм навчання, підвищення його ефективності. 
      Потреби сучасного життя зумвлюють пошуки нових форм організації навчально-виховного процесу, зокрема занять з української мови та літератури. Використання ком'ютерних технологій є одним із інноваційних засобів вивчення літератури, який дозволяє стимулювати інтерес школярів до художніх творів і звільнити час для творчої співпраці вчителя та учня. При цьому потрібно пам'ятати, що постійними компонентами у літературній освіті залишається літературний текст як естетичне явище та діалог, організований вчителем словесності: художній текст - читач, читач - автор, художній текст - автор - читач.
    Сучасний світ потребує активної, творчої та ініціативної людини. Головне завдання, що стоїть перед освітою, - навчити молоде покоління ХХІст. навчатися і мислити, застосовувати отримані знання, уміння та навички на практиці для вирішення будь-якої життєвої ситуації, проблеми.
    Мовна змістова лінія шкільної освіти спрямована на виховання і формування особистості, котра вільно та правильно користується літературною мовою в усіх сферах суспільного життя. Отже, навчання української мови в школі має бути спрямоване на формування мовленнєвої компетенції особистості учня. 
     Нові інформаціїні технології під час вивчення української мови та літератури в школі сприяють підвищенню рівня мовної освіти, вдосконалюють якість навчання мови завдяки індивідуалізації навчально-виховного процесу за допомогою більш повного використання доступної інформації: розробці перспективних методів, засобів і форм навчання мови з орієнтацією на комунікативну, розвиваючу діяльнісну освіту: синтезу різних видів навчальної діяльності; формуванню інформаційного світогляду учнів.
     Застосування ІКТ в межах  компетентнісно зорієнтованого навчання української мови та літератури допомагає формувати в учнів мовленнєву компетенцію, що є пріорітетом мовної освіти. Ця компетенція визначається як здатність до адекватної мовленнєвої поведінки у спілкуванні, що передбачає високий рівень володіння учнями нормами і принципами української мови, дотримання правил українського мовленнєвого етикету, правильне і доречне вживання лексичних і граматичних структур.
     Щодня я вирішую проблеми, пов'язані з викладанням власного предмета та засвоєнням учнями програмового матеріалу. Помітила, що учні втрачають мотивацію до навчання, увага на уроці знижується, а це означає, що й рівень засвоєння програмового матеріалу невисокий. І тут на допомогу мені прийшли інформаційно-комунікаційні технології. Адже, народна мудрість говорить: "Краще один раз побачити, ніж сто разів почути". 

     Можливості інформаційно-комунікаційних технологій навчання можна визначити так:
- урізноманітнення форм подання інформації;
- урізноманітнення типів навчальних завдань;
- створення навчальних середовищ, які забезпечують перенесення учня в уявний світ, у певні ситуації;
- забезпечення негайного зворотнього зв'язку, широкі можливості діалогізації навчального процесу;
- широка індивідуалізація процесу навчання, використання основних і допоміжних навчальних впливів, розширення поля самостійності;
- широке застосування ігрових прийомів;
- активізація навчальної роботи учнів, посилення їх ролі як суб'єкта навчальної діяльності;
- посилення мотивації навчання.

     Як не дивно вільний доступ школярів до будь-якої інформації часто перешкоджає навчанню. Приміром, навіщо самому виконувати завдання, якщо є "готові домашні завдання" або безліч аналогічних електронних варіантів? Або: навіщо читати твір, якщо можна подивитися художній фільм, сходити до театру на виставу? Звісно, учень обере найлегший шлях!
    Тому я поставила перед собою завдання так організувати роботу учнів, щоб інформаційні технології не заважали, а допомогали у навчанні, а саме: навчити дітей знаходити потрібну інформацію, зберігати й використовувати її для розв'язання певних потреб. На мою думку, це і є завдання сучасної освіти.
     Застосування комп'ютерних технологій можливе на всіх етапах уроку: подання первинного матеріалу і закріплення нових знань, засвоєння і застосування знань, умінь і навичок, узагальнення та систематизація знань, контролю, оцінки і корекції знань учнів.
     Наприклад, під час проведення уроку-дослідження "Леонід Глібов. Відомий поет і байкар. "Химерний маленький", "Що за птиця?", "Хто розмовляє?", "Хто сестра і брат?". Фольклорна основа віршованих загадок" п'ятикласники не тільки ознайомилися із життєвим та творчим шляхом Леоніда Глібова, а й побачили на екрані у вигляді слайдів портрет байкаря, ілюстрації до байок, інформаційні таблиці, вивчили поняття "алегорія", визначили особливості акровірша та самі його склали. У 10 класі на уроках української літератури за романом Панаса Мирного "Хіба ревуть воли, як ясла поані?" за темою "Чіпка - правдошукач чи розбійник?" учні з допомогою мережі Інтернет готували презентацію про головного персонажа, що містили аргументи на підтвердення своєї позиції з оголошеної проблеми, а також наводили цитати, підбирали відеоматеріали на підтвердження своєї думки. На уроці української літератури під час дебатів в 11 класі за темою "Чи вдалося Степану Радченку підкорити місто?" (за романом  В. Підмогильного "Місто"), учні обстоювали свою думку підтверджуючи її матеріалом, який вони почерпнули за допомогою комп'ютерних технологій. Цей твір є актуальним, оскільки старшокласники стоять на порозі життєвого вибору - власного майбутнього, як і головний персонаж твору, тому заздалегідь наголошую, що їм слід відповідально поставитися до обговорення порушеної проблеми. Після обговорення й наведених аргументів учні роблять свої висновки і або залишаються при своїй думці, або змінюють її. Підсумком уроку є написання короткого есе з чітким викладенням своєї позиції. Такі форми роботи цікаві тим, що учні певною мірою почуваються в ролі журналістів, мають можливість ставити заздалегідь підготовлені питання експертам, висловлюють свою позицію, роблять висновки, аргументуючи її матеріалами.
     У результаті обсяг та насиченість виучуваного матеріалу дають можливість урізноманітнити види і форми діяльності учнів на уроці, сприяти виробленню критичного, творчого мислення, розвитку зв'язного мовлення та виразного читання, а також духовно збагатити дітей. Практика свідчить, що рівень засвоєння учнями програмового матеріалу за допомогою ІКТ дуже високий.
     У своїй роботі передбачаю й перегляд фільмів або їх фрагментів за прочитаними програмовими текстами, наприклад, "Тіні забутих предків" за повістю М. Коцюбинського, "Енеїда" за І. Котляревським, "Лісова пісня" Лесі Українки, "Кайдашева сім'я" за    І. Нечуй-Левицьким тощо.
     Також використовую записи телепередач про письменників, наприклад, О. Довженка, Лесю Українку, М. Коцюбинського, Т. Шевченка, М. Гоголя та багатьох інших.
     У навчанні особливе значення надається особистій діяльності дитини, її пошуку, усвідомленню й застосування нею нових знань. Усі ці завдання можна успішно виконати за допомогою мультимедійних проектних технологій. Так, улюбленим завданням учнів є створення презентації, які містять портрети, фотографії письменників, місць, пов'язаних з їх життям та творчістю, а також несуть коротку інформацію про основні етапи літературної діяльності та життя. Уроки з використання ІКТ виховують почуття прекрасного, розширюють кругозір учнів, дозволяють зо обмежений час дати літературознавчий матеріал.
      На мою думку, головне завдання використання ІКТ у процесі вивчення української мови та літератури - підвищити пізнавальний інтерес учнів до вивчення предмету, ефективність його опанування школярами. Загальновизнано, що особистість яка зацікавлена, хоче пізнати матеріал, засвоює його набагато краще, ніж та, що не зацікавлена змістом того, що вивчає.
     Вважаю, що систематичне використання ІКТ на уроці, зокрема систем презентацій сприяє:
- підвищенню якісного рівня використання наочності на уроці;
- зростанню продуктивності уроку;
- реалізації міжпредметних зв'язків тощо.
     Застосування ІКТ у процесі відбору, накопичення, систематизації і передання знань, а також в організації різних видів навчальної діяльності є однією із значущих ознак системи освіти, що формується зараз. Тому у своїй діяльності прагну урізноманітнювати уроки, робити вивчення мови і літератури неповторним, пам'ятаючи слова Леонардо да Вінчі "Природа так про все потурбувалася, що всюди людина знаходить те, чому можна навчитися".
     

Немає коментарів:

Дописати коментар