Тема.
Складнопідрядне речення.
Мета: узагальнити
знання учнів про складнопідрядні речення; закріпити на практиці вживання
розділових знаків в таких реченнях; виховувати в учнів шанобливе ставлення до
народних звичаїв і традицій.
Тип уроку:
закріплення знань учнів, урок-гра «Щасливий випадок»
Обладнання:
картки
Хід уроку
І. Організацій
момент.
ІІ. Оголошення теми
та мети уроку.
Вчитель. Ми закінчили вивчати тему
«Складнопідрядне речення» і на сьогоднішньому уроці ми перевіримо ваші здобуті
знання з цієї теми. Продемонструють нам свої знання дві команди, які сьогодні
позмагаються у грі «Щасливий випадок». Отож, розпочинаємо гру. Я оголошую 1
гейм.
1 гейм « Хто
швидше»
Хто з учасників швидше підніме прапорець, та команда і
відповідає.
- Яке речення називається складнопідрядним?
- Чим відрізняються складнопідрядні речення від складносурядних?
- Чим відрізняються сполучні слова від сполучників підрядності?
- Яку позицію можуть займати підрядні речення в межах складнопідрядного?
- Назвіть види підрядних речень?
- Назвіть основні види складнопідрядних речень з кількома підрядними?
2 гейм. Заморочки
із бочки
Команди по черзі відповідають на запитання, які знаходяться
в бочечках.
- Випишіть складнопідрядні речення з підрядними місцями
Краще мовчати, ніж брехати.
Де є щастя, там є надія.
Словом як листом стеле, а ділом голками коле.
Де красна молодиця, там ясна світлиця.
- Із запропонованих схем виберіть ту, яка б відповідала б даному реченню:
де→ ←чому? →чому?
А) [ ], (бо…) б)
(бо), [ ] в) [ ], (бо…)
- Із пари простих речень утворити складнопідрядне речення. Визначте головне і підрядне речення.
- Додайте до поданої головної частини підрядну.
- Відредагуйте подане речення. Поставте розділові знаки:
На зборах учні дали слово що вчитимемось краще.
- За поданими схемами утворити речення.
[ ], (бо…) [ ], (бо…)
- Із поданих речень випишіть складнопідрядне речення з підрядними причинами:
а) Уся земля, мов килим, під тобою.
б) Куди серце летить, туди й око глядить.
в) Я йшов покірно, бо я любив тебе надмірно.
- Намалюйте схему до поданого речення. Вкажіть вид підрядного речення.
3 гейм «Конкурс
капітанів»
Капітани по черзі
витягають собі завдання.
- Складіть казку про складнопідрядне речення. Врахуйте відношення між частинами, їх сполучуваність.
- Напишіть міні-твір на тему: «Зимові свята». Використовуючи складнопідрядні речення.
Кожна команда по
черзі задає свої питання.
5 гейм « Гонитва
за лідером»
За одну хвилину
команди повинні відповісти на запропоновані запитання.
Запитання 1 команді:
- Складнопідрядним називається речення, частини якого синтаксично … (нерівноправні);
- Для зв’язку підрядного речення із головним служать підрядні сполучники та … (сполучні слова);
- Сполучні слова виступають членами… (підрядного речення);
- Обставини
відповідають на питання… (Як? Де?
Куди? Коли? Звідки? З якої причини?)
- Підрядні речення умовні відповідають на питання… (За якої умови? При якій умові?)
- Підрядні сполучники за будовою поділяються на… (прості і складені).
- Який вид підрядного речення не відповідає на питання… (наслідкові);
- При неоднорідній підрядності підрядні речення відповідають… (на різні питання);
- Підрядні речення місця відповідають на питання… (Де? Куди? Звідки?);
- Додатки
відповідають на питання… (непрямих
відмінків).
Запитання 2 команді:
- На
які види поділяються складнопідрядні речення… (означальні, з’ясувальні, обставинні);
- Сполучні
слова не лише з’єднують підрядне речення з головним, а й … (виступають членами підрядного речення);
- Означення
відповідає на питання… (Який? Яка?
Яке?);
- Підрядне означальне речення пояснює член головного речення, виражений… (іменником);
- Підрядні
речення способу дії поділяються… (на
порівняльні і непорівняльні);
- На питання незважаючи на що? відповідають підрядні члени речення… (допусту);
- Підрядні
речення причини відповідають на питання… (Чому? З якої причини? Через що?);
- При однорідній підрядності підрядні частини відповідають… (на одне і теж питання);
- Підрядне
речення може стояти відповідно головного… (перед головним, після нього і в середині нього);
- Які вказівні слова в головному вказують підрядні часу… (доти, тоді, поки).
ІІІ. Підсумки уроку.
Визначення переможця гри.
ІV Домашнє завдання
Скласти речення з підрядними реченнями причини.
Немає коментарів:
Дописати коментар