Мітки

четвер, 23 січня 2020 р.

Микола Вороний "Євшан-зілля"

Микола Вороний "Євшан-зілля". Поема про необхідність повернення людині історичної пам'яті, усвідомлення своєї національної приналежності.

Мета: навчальна: з'ясувати історичну основу поеми, закріпити знання змісту, продовжити формування вміння роботи над ідейно-художнім образом;
           - розвивальна: розвивати вміння виразного читання та переказу ліро-епічного твору;
           - виховна: пробуджувати в серцях дітей патріотичні почуття.
Тип уроку: застосування знань і формування вмінь.

Хід уроку

І. Мотивація навчальної діяльності
   1. Забезпечення емоційної готовності уроку.
   2. Перевірка домашнього завдання
- Пригадайте, які почуття виеикли у вас після прочитання поеми "Євшан-зілля" М. Вороного.
   3. Актуалізація опорних знань.
        Літературний диктант:
                 1. Хто написав поему "Євшан-зілля"?
                 2. До якого жанру належить цей твір?
                 3. Як звали князя в поемі "Євшан-зілля"
                 4. Головний герой поеми...
                 5. Коли юнак згадав усе?
                 6. У якому літописі вперше згадана половецька легенда?
                 7. Якого року була написана поема "Євшан-зілля"?
                 8. Кого половецький юнак назвав коханою?

ІІ. Повідомлення теми та мети уроку.
ІІІ. Опрацювання навчального матеріалу.

     Вступне слово вчителя.
     Батьківщина - поняття, у яке вкладений дуже глибокий і багатогранний зміст. І перше, із чого починається батьківщина для кожної людини, - це його сім'я, тобто найдорожчі й близькі люди. Потім це поняття розширюється до всього навколишнього світу, і людина бачить у батьківщині природу свого краю. Зрештою, нашу батьківщину створили природа й предки.

     Робота над змістом твору

    Літературна гра "Знайди нас"
     Знайдіть у тексті метафори, епітети, порівняння, риторичні звертання та питання.
     Метафори: оповідання зворушує почування, таїться пророкування; сну не знають його очі; ти шугаєш соколом, вовком скачеш.
      Епітети: слова гучні і мальовничі; пісня рідна, половецька, невпинна; вчинки войовничі; спів ніжний, колисковий любий, сильний, дужий; рідний степ, вільний, пишнобарвний квітчастий; край веселий: в землі чужій, ворожій; кохана дитина; вдача молодецька; походи молодецькі; він сидить німий, байдужий; чарівне зілля
      Порівняння: наче вітер у негоду, загула пісня, мов скажена хуртовина, мов страшні громи стогнали струни і той спів.
     Риторичні зветання та питання: Україно! Мамо рідна! Чи не те ж з тобою сталось? Чи синів твоїх багато на степах твоїх зосталось?
     
     Шукай відповідь у тексті.
1. Що почав забувати половецький хлопчик? (Час минав, і став помалу Рідний степ він забувати);
2. Як страждав хан без коханої дитини? (Зажурився, засмутився... Вдень не їсть, а серед ночі Плаче, бідний, та зітхає, Сну не знають його очі. Ні від кого він не має Ні утіхи, ні поради. Світ увесь йому здається Без краси і без принади.);
3. Скільки днів йшов гудець до Києва? (І пішов гудець в дорогу. Йде він три дні і три ночі, На четвертий день приходить В місто Київ опівночі. Журно пісня та лунає.);
4. Як описано степ у поемі "Євшан-зілля"? (Рідний степ – широкий, вільний, Пишнобарвний і квітчастий.);
5. Які обставини привели до того, що ханський син став «за рідні вважати» чужий край і його звичаї. («Оточив його почотом І розкошами догідно І жилось тому хлоп’яті І безпечно і вигідно.»);
6. Як змінився настрій хлопця, коли він відчув запах євшан-зілля? («Твар поблідла у небоги, Затремтів, очима блиснув І зірвавсь на рівні ноги.»);
     Бесіда.
-         Яким постає хан у поемі «Євшшан-зілля»? (мудрий, люблячий батько)
-         Які головні герої поеми? (половецьеий юнак, хан, гудець)
-         Звідки взяв гудець чарівне зілля? ( зняв з грудей)
-         Де жив ханський син? (у Києві, в неволі)
-         Яка тема поеми «Євшан-зілля»? (Розповідь про почуття людини, яка забула свій рідний край, своїх батьків.)

ІV. Узагальнення уроку, закріплення вивченого матеріалу.

Тестове опитування.

1.     Що почав забувати половецький хлопчик?
      А) батька;
      Б) матір;
      В) рідний степ;
      Г) князя.

2.      Що робить хан серед ночі?
А) читає;
Б) плаче;
В) їсть;
Г) спить.

3.      Кого хан називає «Ясним соколом у хмарах»?
      А) юнака;
      Б) князя Володимира;
      В) себе;
      Г) гудця.

4.      Скільки днів  йшов гудець до Києва?
      А) один;
      Б) три;
      В) два;
      Г) п’ять.

5.      Коли прийшов гудець у Київ?
      А) опівночі;
      Б) на ранок;
      В) після обіду;
      Г) вночі.

6.      Ім’я якого поганського ідола згадано в поемі «Євшан-зілля»?
      А) Марс;
      Б) Перун;
      В) Велес;
      Г) Дажбог.

7.      Що роздирає гудець у поемі «Євшан-зілля»?
      А) серце;
      Б) волосся;
      В) сорочку;
      Г) юнака.
  
8.      «Кохана» для половецького юнака це:
      А) пісня;
      Б) воля;
      В) матір;
      Г) доля.

9.      Коли втік половецький хлопчик?
      А) уночі;
      Б) після обіду;
      В) на ранок;
      Г) опівночі.

10.  Що понюхав половецький хлопчик?
      А) дурман;
      Б) квіти;
      В) полин;
      Г) тютюн.

11.  По чому вдарив стрілець?
      А) по обличчю;
      Б) по струнах;
      В) по шафі;
      Г) по серцю.

12.  Хто в поемі «розуміється на чарах»?
      А) хан;
      Б) половецький хлопчик;
      В) гудець;
      Г)Володимир Мономах.

     V. Підбиття підсумків уроку.
      Отже, Євшан-зілля – це своєрідний душевний поштовх, останній шанс, надія. Полин – це зілля – і символ пробудження свідомості всього народу. Вам не потрібно євшан-зілля, бо в серцях живе пошана до історії і національних традицій, почуття особливої гордості українця.

      Метод «Мікрофон»
                     Сьогодні на уроці я зрозумів...

     VІ. Домашнє завдання
      Написати лист до Миколи Вороного

Немає коментарів:

Дописати коментар