Мітки

понеділок, 12 листопада 2018 р.

Григір Тютюнник «Дивак». Характеристика головного героя.


Тема: Григір Тютюнник «Дивак». Характеристика головного героя.
Мета: розглянути тему, ідею, побудову твору; допомогти учням усвідомити ідею неповторності і багатства внутрішнього світу людини, яка утверджується в оповіданні; з’ясувати художні особливості твору, його красу; формувати усвідомлення особливого призначення кожної людини на землі; виховувати прагнення до самореалізації, розкриття своїх кращих рис.
Тип уроку: формування і вдосконалення вмінь і навичок.
Обладнання: портрет письменника, збірки творів, ілюстрації до оповідання «Дивак».

Хід уроку
І. Мотивація навчальної діяльності
Повідомлення теми й мети уроку
ІІ. Актуалізація опорних знань
Перевірка домашнього завдання
-          переказування за планом всього твору «ланцюжком» або улюблених епізодів;
-          огляд ілюстрацій твору.

ІІІ. Формування і вдосконалення вмінь та навичок

  1. Пошуково-дослідницька діяльність в групах.
    І група: знайти в оповіданні різні види описів, з’ясовують їх художні особливості й роль у творі
    ІІ група: з’ясувати, як побудоване оповідання (сюжет, кульмінація), тему, основну думку
    ІІІ група: охарактеризувати образи оповідання;
    ІV група: з’ясувати, які художні засоби використовуються автором найчастіше і яка їхня роль у розкритті теми та ідеї.
    V група: зпрогнозувати, як складеться доля Олеся в подальшому.
    VІ група: доповнити, уточнити, узагальнити відповіді, зробити висновки.

Орієнтовані відповіді:
1)      Портрет Олеся: «Очі в нього чорні, глибокі як вода в затінку, дивляться широко, немов одразу хочуть збагнути увесь світ», « Пальтечко в нього товсте, а сам тонкий».
             Пейзаж: « В бору снігу мало. То там, то сям проглядає крізь порошу трава з примерзлими до землі зеленими чубчиками, стримлять низенькі пеьки з жовтуватою, немов старий мед, смілкою на зрізах. Тихо навкруг й затишно. Тільки часом шелесне по гіллі вальок снігу, зтрушений вітром з верховіття.». « Воно дно тьмарилось мулистим пилком, пускало бульбашки, котрі прилипали до криги – білі, круглі, як воляче око. Течія розчісувала зелений кушир, пряли тоненькими ніжками якісь жучки, боком долаючи пружний струмінь.
              Опис речі: горшечок…діти почали малювати, виводячи кожен своєї той жлуктечко, інший ринку або макітерку. І оскільки дірку в денці ніяк було передати, то її чіпляли збоку».
       Описи точні, лаконічні, неповторні, оригінальні. Допомагають глибше розкрити індивідуальність головного героя.
2)      Твір названий за прізвиськом головного героя, таким його вважали оточуючі. Можна розуміти і як слово, що походить від слова «диво», «здивуватися».
    Тема – розкриття вразливого душевного світу хлопчика, який понад усе, бажав, щоб ніхто нікого не ображав, нічого не руйнував, щоб квіти, трави, риби жили мирно, а люди любили один одного.
     Сюжет багатий на події: шлях Олеся до школи, дятел: зустріч з Федьком; чує про себе слова дядьків, думає над цими словами; їде з дідом по сіно, жаліє коней, не згоден зі словами діда; навіть уві сні мріє про злагоду в світі.
     Кульмінаційні моменти: Олесь намагається врятувати від щуки пліточку; виходить із класу; не дає дідові бити коней.
     Основна думка: треба поважати людську індивідуальність, особистість, не чинити зла ні людям, ні природі.
3)      Олесь – головний герой. Добрий, вразливий, любить спостерігати за природою; прагне всіх захистити – сосну, рибку, коней; незлопам’ятний, товариський: вибачив Федькові й подарував гніздо ремеза. Вміє добре малювати; творча натура; не терпить безглуздя; трохи своєвільний (пішов з уроку).
            Мати – любить і розуміє хлопця;
            Дід – не розуміє хлопця, корисливий, вчить здобувати собі місце в житті, розштовхуючи інших; трохи жорстокий.
            Вчителька: не розуміє індивідуальність хлопця, ставить принципи вище за людину.
            Федько – задеркуватий, нерозважливий, але розуміє провину, намагається її залагодити; товариський.
     Героїв небагато, другорядні герої допомагають краще розкрити характер головного героя, змальовуються за допомогою невеликих, але чітких і виразних деталей.
4)      Автор використовує епітети (тоненький лід, молодий лід, войовничий вигляд, подавлений теплий періг та ін.); порівняння (підскоче, як злякане пострілом звірятко, та ін.); метафори (промайнула чорна блискавка), фразеологізми (через пень-колоду (абияк); їхнього полку прибуде (хтось іще приєднався); підняти брови сторчака (здивуватися)), діалог (дійсний та уявний); просторічні слова (ач’кий, не хто, кухваєчкою та ін.); емоційно забарвлену лексику (дурний, розприндився, мимрив, клята баба та ін.)
     Художні засоби вживаються доречно, економно, вони виразні, впливають на уяву читача.

5)      Олесь поїде вчитися до міста, у художню школу. Йому важко звикати до нового оточення, він мріє про ліс, річку. Продовжує боротися за справедливість, за добро, за гармонійні стосунки. Повертається в село й працює вчителем малювання, викладає по-новому, розвиваючи фантазію, творчу уяву та здібності учнів.
6)      Оповідання Гр. Тютюнника цікаве за змістом, художньо довершене; характер героя і його душевні порухи розкриваються глибоко; оповідання справляє незабутнє враження.

     Вчитель. Головний герой оповідання Гр. Тютюнника – хлопчик Олесь. Щоб повно його схарактеризувати його образ, треба скласти план.

План
  1. Хто такий Олесь?
  2. Вік хлопчика.
  3. Зовнішній вигляд.
  4. Поведінка, вчинки.
  5. Заняття, уподобання.
  6. Стосунки з однолітками, дорослими, рідними.
  7. Риси характеру.
  8. Моє ставлення до героя (що подобається, що не подобається)
      Усний твір характеристика героя

       ІV. Закріплення знань, умінь і навичок.
       Розглянемо з вами такі ситуації і висловіть, будь ласка, свою позицію.
  1. «Займи позицію»:
А) хотів би товаришувати з Олесем.
Б) не хотів би дружити з Олесем.
В) мені байдуже.
       2. Уявіть, що ви зустрілися з Олесем, героєм оповідання «Дивак». Про що б ви його запитали, а щоб йому сказали?
       3. Уявіть, що вам зустрівся на шляху Федько Тойкало, образив, ударив вас ні за що, а потім підійшов і став пригощати пирогами. Як би ви до цього поставилися?

V. Підсумки уроку. Виставлення оцінок.
VІ.Домашнє завдання.
Підготувати усний твір «Літературний герой, на якого я хотів би бути схожим».

Немає коментарів:

Дописати коментар