Шановні десятикласники! Продовжуємо навчання. Прошу опрацювати навчальний матеріал та виконати завдання. Виконані завдання надсилайте на VIBER (0664504744) або на електронну пошту lyubovzarapina@gmail.com
Українська мова
04.05.2022
Тема. Контрольний докладний переказ тексту публіцистичного стилю із творчим завданням.
1. Підготовка до написання контрольного переказу.
Уважно прослухайте текст. Напишіть переказ тексту і творче завдання до нього.
Домашнє завдання. Повторити граматичні ознаки дієслів.
Українська мова
04. 05.2022
Тема. Види дієслів, їх творення, вживання одного у значенні іншого. Часи дієслів, їх творення.
1. Повторимо матеріал попередньої теми "Дієслово та його форми".
Перегляньте відео на повторення теми.
2. Перегляньте відеоурок на тему "Часи дієслів, їх творення"
3. Прочитати матеріал підручника на с.245-246
4. Виконати вправу 405 (I ,II ) письмово
Домашнє завдання. Виконати вправу 406
Українська література
04.05.2022
Тема. Єдність природи, почуттів людини й музики у поезіях "Ви знаєте, як липа шелестить...", "Пастелі".
1. Перегляньте відео
3. Робота над аналізом поезії "Ви знаєте, як липа шелестить..."
Бесіда.
- Яке враження справила на вас поезія?
- Яким є провідний мотив твору?
- Які мотиви поєднуються в поезії?
- Які емоції переживає ліричний герой?
- Визначте тему і основну думку твору.
- За допомогою яких прийомів забезпечується інтонаційна виразність поезії
4. Прочитайте поезію "Пастелі" на с.218
Бесіда.
- Що таке пастелі? (Пастель - картина, виконана м'якими кольоровими олівцями без оправи)
- Чому автор дав таку назву поетичному циклу?
- Які емоції переважають у творах циклу?
- Які художні засоби використав автор в поезії? Віднайдіть випадки персоніфікації.
- З якою метою автор використав цей прийом?
- Які зорові образи створює автор?
Домашнє завдання. Скласти літературний паспорт поезії "Ви знаєте, як липа шелестить..."
Українська література
05.05.2022
Тема. Розвиток мовлення. Написання асоціативного етюду, викликаного певним художнім образом.
1. Пригадаймо, що таке етюд, його ознаки.
Мета образу: передати загальне через одиничне, не наслідуючи дійсність, відтворюючи її.
Ознаки образу:
- предметність
- змістове узагальнення та описовість
- образи деталей, обставин
- змістові образи, індивідуальні, загальнолюдські.
Образу бувають: слухові, зорові, дотикові, смакові тощо.
3. Завдання. Написати власний асоціативний етюд, викликаний певним художнім образом (на основі поезій П.Тичини).
Пам'ятайте, етюд має бути невеликим за обсягом, він може не мати чіткої структури, повинен містити ваші відчуття, ваші емоції, ставлення до художнього образу.
Домашнє завдання. Написати асоціативний етюд.
Українська мова
05.05.2022
Тема. Способи дієслів (дійсний, умовний, наказовий), їх творення.
1. Перегляньте відео на тему "Способи дієслів"
2. Прочитайте матеріал підручника на с. 247, 248
3. Виконати вправу 407 (письмово), вправу 409 (усно)
Домашнє завдання. Виконати вправу 412. Повторити особові, родові числові форми дієслів
3. Опрацювати матеріал підручника на с.244-245
4. Виконати вправу 418 (письмово). 419 (письмово)
Домашнє завдання. Опрацювати параграф 47. Виконати вправу421.
Українська мова
11.05.2022
Тема. Дієприкметниковий зворот. Перехід дієприкметників у прикметники. Безособові форми на -но, -то.
1. Пригадаймо.
- Які відмінні та спільні ознаки має дієприкметник з дієсловом та прикметником?
- Як творчяться дієприкметники?
- Що таке дієприкметниковий зворот?
2. Перегляньте відео
3. Виконайте завдання. (письмово)
1. Замініть дієслівні сполучення на словосполучення "дієприкметник + іменник". Провідміняйте виділені словосполучення.
Пісок сиплеться, сонце палає, краса захоплює, сад розквітає, мрія не здійснюється.
2. Складіть речення з цими словосполученнями таким чином, щоб утворився дієприкметниковий зворот.
4. Відредпгуйте словосполучення (письмово)
Бажаючі складати ЗНО; відстаючий учень; вражаючі результати; діючий вулкан; діючий закон; думаюча людина; захоплюючі краєвиди; знаюча студентка; зникаючі види; миючі засоби; початкуючий поет; лідируюча команда; перебуваючий у відрядженні.
Домашнє завдання. Виписати речення з дієприкметниковим зворотом, зробити синтаксичний розбір речення.
Українська література
11.05.2022
Тема. Василь Стус про Павла Тичину:"Феномен доби(сходження на Голгофу слави") (оглядово)
1. Слово вчителя. "Тичина міг би зробити значно більше... Не дали... Розтоптали душу, зігнули її, насміялися з неї! Хіба можна писати розпльованою душею?" Так пише біограф П.Тичини С. Тельнюк. В. Стус у своєму дослідженні "Феномен доби (сходження на Голгофу слави") теж розповідає про Тичину, генія, якого зламали суспільні умови, який не зміг протистояти насиллю і "був приневолений до існування... по той бік самого себе".
2. Поміркуймо.
В.Стус пише про П.Тичину: "Йому судилася доля генія".
- Як ви думаєте, чи легко бути генієм?
3. Словникова робота.
Феномен - рідкісне, незвичайне, виняткове явище.// Про когось надзвичайно видатного, про те, що є особливо визначним, винятковим, що дуже рідко зустрічається.
4. Перегляньте відео
5. Робота над змістом книги.Українська мова
12.05.2022
Тема. Дієприслівник. Дієприслівники доконаного і недоконаного виду.
1. Перегляньте відео на тему "Дієприслівник. Дієприслівники доконаного і недоконаного виду"
2. Опрацювати матеріал підручника на с.255
3. Виконати вправу 423 (письмово)
4. Виконати завдання. Утворити дієприслівники від поданих дієслів. Зробити їх морфемний аналіз.
Привезти, уникати, скласти, зберегти, перевірити, читати, штовхати, топити, ламати, стрибати, дивитися, працювати, обдумати, обдумувати.
Домашнє завдання. Виконати вправу 424
Українська література
12.05.2022
Тема. Симфонія "Сковорода". Історія написання твору. Сковородинівська барокова традиція в українській літературі. Жанрове новаторство.
1. Перегляньте буктрейлер до поеми П.Тичини "Сковорода"
2. Прочитати поему "Сковорода" (с.222-225)
3. Бесіда за змістом твору.
- Яке враження справила на вас ця частина поеми?
- Яким постає її головний герой - поет і філософ Сковорода?
- Що сповнює його "миром"?
- За шо ченці осуджували Сковороду?
- Що символізує триугол?
- Які почуття передавав філософ грою на флейті?
- Хто така Марія?
- Які слова дівчини ніби обпалили душу філософа? Чому він так на них зреагував?
- Які два боги боролися у душі Сковороди?
- Як Сковороді вдалося уникнути смерті?
- Які філософські погляди Сковороди відображено в поемі П.Тичини?
4. Поміркуймо.
- Чи може одна людина зробити світ добрішим і щасливішим?
5. Завдання. Виписати із твору рядки, які примусили вас задуматися, із яких ви зробили для себе певні висновки.
Домашнє завдання. Підготуватися до контрольної роботи. Повторити творчість В.Винниченка, П.Тичини.
Українська література
16.05.2022
Тема. Контрольна робота " Творчість В.Винниченка, П.Тичини".
Виконати завдання контрольної роботи
Домашнє завдання. Повторити вивчений матеріал.
Українська мова
18.05.2022
Тема. РМ. Усний твір-роздум на суспільно-політичну тему в публіцистичному стилі.
- Які типи мовлення вам відомі?
- Які стилі мовлення ви знаєте?
- У якій галузі використовується той чи інший стиль мовлення?
- У якому стилі краще писати на суспільну тему?
2. Перегляньте відео "Як писати твір-роздум"
ПАМ’ЯТКА
«Як складати твори на суспільну тему в публіцистичному стилі»
1. Продумати тему твору та його зміст.
2. Опрацювати необхідну літературу.
3. Визначити основну думку твору.
4. Продумати послідовність твору-роздуму, дотримуючись його композиційних особливостей (вступ, основна частина, висновок).
5. Самостійно скласти план висловлювання.
6. Вибрати стиль викладу.
7. Під час написання твору необхідно дбати про розкриття його теми.
8. Бути уважними до вживання мовних засобів у творі.
9. Викладення матеріалу обов’язково потрібно ілюструвати прикладами.
10. Відтворити твір спочатку подумки, а потім — у писемній формі.
3. Написати твір-роздум на одну з поданих тем:
"Молодь у політичному русі"
" Кому жити комфортніше - оптимістам чи песимістам"
"Комп'ютерні ігри для підлітків; самовдосконалення чи саморуйнування"
Домашнє завдання. Дописати твір-роздум.
Українська література
19.05.2022
Тема. Богдан Лепкий. Огляд життя і творчості митця.
1. Перегляньте відео на тему "Життя і творчість Б.Лепкого"
2. Прочитати матеріал підручника на с.226-227.
3. Бесіда.
- Де і коли народився майбутній письменник?
- Яку освіту здобув і де працював?
- Коли почав писати літературні твори?
- Які твори складають творчий доробок письменника, якими мовами вони перекладені?
- Чи можна назвати Лепкого песимістом? Обгрунтуйте свою думку.
- Чим пояснюються мотиви суму, туги в поезіях Б.Лепкого?
- Чому творчість Б.Лепкого довгі роки була під забороною?
4. Завдання. Підготувати повідомлення на тему "Історична тематика у творчості Б.Лепкого"
Домашнє завдання. Прочитати першу книгу трилогії про І.Мазепу "Мотря"
Українська мова
20.05.2022
Тема. Прислівник як частина мови. Розряди прислівників за значенням. Ступені порівняння прислівників.
1. Перегляньте відео на теми "Прислівник як частина мови. Розряди прислівників за значенням. Ступені порівняння прислівників".
2. Прочитати матеріал підручника на с.257-258.
3. Виконати вправу 429 (письмово), вправу 430 (письмово)
Домашнє завдання. Опрацювати параграф 48. Виконати вправу431
Українська література
20.05.2022
Тема. Трилогія про Івана Мазепу у 3-х томах і 5-ти книгах: "Мотря", "Не вбивай. Батурин", "Полтава" тощо. Іван Мазепа - як "золота доба" Гетьманщини.
Слово вчителя. Гетьман Іван Мазепа - найбільш відомий в Європі та Америці представник України. Йому присвячено 186 гравюр, 42 картини, 22 музичних твори, 17 літературних творів, 6 скульптур. Сьогодні ми познайомимося з образом Мазепи, таким, яким його бачить Богдан Лепкий.
1. Перегляньте відео " Біографія Івана Мазепи"
2. Бесіда за змістом твору.
- Який період життя і діяльності Мазепи чк Гетьмана відбився в романі "Мотря?
- Які іпостасі особи Мазепи відтворені в романі?
- Схарактеризуйте історичні умови. коли Мазепа прийшов до влади?
- Які риси характеру, мрії, бажання, плани Мазепи привели його, за Б.Лепким, до гетьманської булави?
- Скільки років Мазепа був українським гетьманом?
- Що можна сказати про наслідки правління Мазепи?
- Що було кінцевою метою політичної діяльності Мазепи? Чому?
- Який прийом, використаний автором, на ваш погляд, найкраще розкриває особистість гетьмана? Чому?
- На яких рисах характеру Мазепи акцентує увагу Б.Лепкий?
3. Виконати завдання. Дібрати цитати до характеристики Івана Мазепи.
4. Проблемне питання.
- Як, на вашу думку: наскільки співпадає образ літературного героя - гетьмана Мазепи з його реальним прототипом?
Домашнє завдання. Підготувати повідомлення про історичні факти у трилогії.
Українська мова
25.05.2022
Тема. Правопис прислівників і прислівникових сполучень. Прислівники за походженням. Написання не з прислівниками.
1. Перегляньте відео
2. Прочитати матеріал підручника на с.259-260
Українська мова
25.05.2022
Тема. Прийменник, його особливості. Правопис прийменників. Особливості вживання деяких прийменників.
1. Пригадаймо.
- Які частини мови називаються службовими?
- Яка частина мови називається прийменником?
- Чому прийменник називають службовою частиною мови?
- Які функції виконує прийменник у мові?
2. Перегляньте відео на тему "Прийменник як частина мови. Правопис прийменників"
4. Виконати вправу 444
Домашнє завдання. Опрацювати параграф 49. Виконати вправу 446.
Українська мова
26.05.2022
Тема. Синонімія прийменників, прийменникових конструкцій. Перехід повнозначних слів у прийменники.
1. Перегляньте відео
2. Прочитати иатеріал підручника на с.266
3. Виконати завдання. Відредагуйте речення.
Зустрічаємось завтра в десять годин. Я хочу до вас звернутися по приватній справі. Нарада по цьому питанню почнеться в десять годин. Називайте себе по прізвищам. Я прийшов по його дорученню по справі. На протязі кількох тижнів діти не ходили в школу. При таких умовах я звільнюся з фірми по власній волі.
Домашнє завдання. Виконати вправу445
Українська література
26.05.2022
Тема. Образ Мотрі Кочубей як вияв дилеми між коханням і владою.
Слово вчителя. Історія зберегла багато легенд про успіхи Мазепи у жінок. Сьогодні ми прослідкуємо за розв'язанням гетьманом дилеми між коханням і владою та проаналізуємо образ Мотрі.
Довідка.
Літературний портрет - один із засобів художньої характеристики, письменник розкриває типовий характер своїх героїв і висловлює своє ідейне ставлення до них через зображення зовнішності героїв: їхні фігури, обличчя, одягу, рухів, жестів і манер.
Бесіда.
- Коли зародилося кохання між Мазепою і Мотрею? Як у розмові між собою розкриваються їх характери?
- Якими були стосунки Мотрі з батьками?
- Чому батьки вирішили відправити Мотрю до монастиря?
- До кого втікає Мотря і на що сподівається?
- Як розкриваються характери Мазепи і Мотрі під час її перебування у гетьмана?
- Чому Мазепа відпускає Мотрю до батьків?
- Чому Мазепа розкриває перед Мотрею свої найпотаємніші плани?
- Чому Чуйкевич порівнює Мотрю з богинею Діаною?
- Як вплинули історії тітки та розповіді простих людей на формування поглядів дівчини?
- Якою вона мріяла побачити свою країну?
- Ким хотіла стати Мотря для гетьмана?
- Коли виявилася її здатність до самопожертви?
Характеристика образу Мотрі.
Завдання. Проаналізувати образ Мотрі за планом (використати цитати, дібрані вдома)
План.
1. Портрет і вдача Мотрі.
2. Ставлення Мотрі до батька і матері, матері та батька до Мотрі.
3. Роздуми дівчини над минулим України і тяжким становищем, у якому вона знаходилася при Петрі І.
4. Яким постає Мазепа в уяві Мотрі?
5. Якою Мотрю бачить Мазепа?
Проблемне питання.
- Чи було кохання Мотрі й Мазепи справжнім? Відповідь обгрунтуйте.
Домашнє завдання. Прочитати про життя і творчість І. Гаспринського.
Українська мова
27.05.2022
Тема. Сполучники сурядності та підрядності. Правопис сполучників. Перехід повнозначних слів у сполучники.
1. Пригадаймо.
- Яка частина мови називається сполучником?
- Чому сполучник називають службовою частиною мови?
- Які сполучники називаються сполучниками сурядності?
- Які сполучники називаються сполучниками підрядності?
2. Перегляньте відео
4. Виконати вправи 448 (II) (письмово), 449 (усно)
Домашнє завдання. Виконати вправу 450.
Українська література
27.05.2022
Тема. Ісмаїл Гаспринський. Життєвий і творчий шлях визначного кримськотатарського педагога, громадського діяча, редактора. Видавнича діяльність.
1. Перегляньте відео на тему "Ісмаїл Гаспринський. Життєвий і творчий шлях визначного кримськотатарського педагога"
2. Робота з текстом оповідання.
Бесіда.
- Яке враження справив на вас твір?
- Які події зобразив письменник?
- Які ознаки історичного оповідання має твір "Арслан киз"?
- Якою постає головна героїня оповідання?
- Які риси її характеру підкреслює автор?
- Поміркуйте, чи є психологічно вмотивованими вчинки героїні.
3. Заповнити таблицю "Жанрова своєрідність твору І. Гаспринського "Арслан киз" (с.234)
4. Довідка.
Емансипація - звільнення від якої-небудь залежності, скасування якихось обмежень, зрівняння в правах.
Домашнє завдання. Скласти цитатну характеристику головної героїні твору.
2. Робота з текстом оповідання.
2. Прочитати матеріал підручника (с.269-270)
Українська мова
01.06.2022
Тема. Зв'язка. Вигуки, їх ознаки та розряди. Звуконаслідувальні слова. Стилістичні функції вигуків. Національні етикетні вигуки.
1. Пригадаймо
- Що таке вигук?
- Як ви гадаєте, чому І.Вихованець назвав вигуки "крикливими словами"?
- Чим вигуки відрізняються від звуконаслідувальних слів?
- Чому вигуки не належать ні до самостійних, ні до службових частин мови?
- Які функції виконують в реченні вигуки та звуконаслідувальні слова?
2. Перегляньте відео на тему "Вигук як частина мови"
3. Опрацювати таблицю "Групи вигуків за значенням" (с.271)
4. Прочитати матеріал підручника (с.271-272)
5. Виконати вправу 457 (усно), вправу 458 (письмово)
6. Виконати завдання.
Складіть речення з використанням поданих етикетних висловів. Поясніть, на що вказують ці вислови. Чи часто ви вживаєте їх та за яких обставин?
На все добре! Бувай! Бувайте здорові! Привіт! Салют1 Добрий день! Щасливо! Будь ласка!
Домашнє завдання. Скласти діалог, використавши етикетні вигуки.
Порядок розміщення назв книг у списках літератури може бути алфавітним, хронологічним, тематичним. Запишіть подані назви книг, використовуючи кожен спосіб розташування літератури. Зверніть увагу на бібліографічний опис.
Радевич-Винницький Я. К. Етикет і культура спілкування [Текст] : навч. посіб. / Я. К. Радевич-Винницький. — 2-ге вид., перероб. і доп. — К. : Знання, 2006. — 291 с.
Богдан С. К. Мовний етикет українців : традиції і сучасність [Текст] / С. К. Богдан; відп. ред. Л. О. Пустовіт. — К. : Рідна мова, 1998. — 475 с.
Білецький А. О. Про мову і мовознавство [Текст] : навч. посібник для студ. філол. спец. вищ. навч. закладів / А. О. Білецький; Міжнародний фонд «Відродження». — К. : АртЕк, 1996. — 223 с.
Ющук І. П. Вступ до мовознавства [Текст] : навч. посібник / І. П. Ющук. — К. : Рута, 2000. — 128 с.
- Спрогнозуйте теми наукових робіт, під час написання яких можна використати цю літературу.
2. Відредагуйте бібліографічні описи. Прокоментуйте причини помилок.
Іванишин В., Радевич-Винницький Я.: Мова: нація. — Дрогобич, Видавнича фірма «Відродження», — 1994. — 218 с.
Пономарів О. Д. — Стилістика сучасної української мови: підруч. — Вид. 2-ге, стереотипне. / О. Д. Пономарів. — К. : Либідь, 1993. — 248 с.
Б. Д. Антоненко-Давидович. Як ми говоримо / Уклад. Я. Б. Тимошенко. — 256 с. — К. : Либідь, 1991.
3. Перегляньте відео
4. Прочитайте матеріал підручника на с. 115-116
5. Виконати вправу 165 (II) (письмово)
Домашнє завдання. Написати анотації до 2-3 книжок, які прочитали протягом року.
Українська мова
03.06.2022
Тема. Контрольна робота "Українська морфологія як розділ мовознавства про частини мови"
Домашнє завдання. Підготувати повідомлення про життя і творчість Т.Журби.
Українська література
14.03.2022
Тема. Особливості характеротворення
1. Літературний диктант "Так" - "Ні"
- Перша назва повісті "Людина" "Вона вийшла заміж".
- Слова "Задумаю хити за своєю натурою і по правді" належить Олені Ляуфлер.
- "Біда ламати і залізо, а лиш людина". Ці слова говорити Олені лікар.
- мати підтримала Олену, коли та відмовилася виходити заміж за К-ого.
- Олена слову "людина" надає значення "хоробра, мужня".
- "Бувши сьо гарний, сильний чоловік, літ, може, 29". Так у творі сказано про Стефана Лієвича.
- У сім'ї Ляуфлерів було чотири доньки.
– Фельс був лісником.
- Головною проблемою повісті "Людина" є відстоювання людської гідності жінки.
- Твір "Людина" О. Кобилянська посвятила М. Кобринській.
2. Характеристика образу Оленки Ляуфлер.
Поміркуйте і дайте відповідь на запитання.
- До чого прагнула головна героїня повісті?
- Чи всі поставилися з розумінням до її намірів?
- У кого влюбилася Олена Ляуфлер?
- Чому вона погодилася на шлюб із нелюбом?
- Чи можемо ми вважати Олену сильною особистістю? Як ви вважаєте, чи потрібні суспільству сильні особистості?
- Олена вважала абсолютно бідним людиною, яка не збагачувала собі духовно і не сповідувала моральних принципів. Чи погоджуєтесь ви з її думкою? Як ви думаєте, чи допомагають людині в житті мрії та ідеї?
- Головна героїня була переконана, що найголовнішою умовою шлюбу є любов. Чи підтримуєте ви таку думку? Чи має право на існування шлюб за розрахунком?
- У чому полягає головна драма життя героїні?
3. Виконати завдання.
Опрацювати матеріал підручника (с.163-1165)
Зробити конспект у зошит.
Домашнє завдання . Підготувати характеристику одного з героїв повісті. (на вибір)
Українська мова
16.03.2022
Тема. Повнозначні та службові частини мови. Вигуки та модальні слова. З історії вивчення частин мови.
1. Перегляньте відео
2. Робота з підручником.
Модальне слово зрозуміло в реченні На вітер я слів не кидаю і, зрозуміло, своє обіцяння виконаю виражає відношення того, хто говорити, не до всієї висловленої думки, а лише до її другої частини.
Модальні слова не належать до частин мови, а також не входять і до системи службових слів, або частин мови.
Від частин мови модальні слова відрізняються як відсутністю номінативної функції, а отже, і лексичного значення, так і синтаксичними особливостями. Вони не є членами речення, а вживаються як вставні слова.
Від службових слів модальні слова відрізняються тим, що вони не виражають будь-яких граматичних відносин між членами речення ( З підручника ).
Вигук - це особлива частина мови, яка виражає почуття, волевиявлення мовця, не називаючи їх. Вигуки не належать ні до повнозначних частин мови, ні до службових, тому що не мають предметного значення і не виконують у реченні жодних функцій.
Виконати вправу 322 (усно)
Досить вагомими доказами вважаються статистичні дані. Вони викликають довіру. Проте цифрами не слід захоплюватися. Багато цифр ускладнює сприйняття змісту виступу. Не менш упевненими доказами є приклади з життя. Щоб переконати аудиторію, варто покликатися на думки і судження авторитетних осіб, наводити цитати з творів видатних політичних, державних, громадських діячів, учених і письменників. Проте слід розмежовувати факт і думки. Факти є самі по собі, незалежно від того, як ми їх оцінюємо, використовуємо у своїх цілях. Думки можуть бути упередженими, необ'єктивними, хибними.
Закінчується виступ формулюванням свого твердження. Гарним висновком упевненого виступу є яскравий приклад чи цитата, які підтверджують основну думку виступу і здатні викликати у слухачів сильні почуття (За М. Голуб).
Дайте відповідь на запитання.
• У чому полягає мистецтво дискусії?
• Чим виступ під час дискусії відрізняється від підготовленого виступу перед аудиторією?
У спілкуванні нерідко виникають ситуації, коли під час обговорення якоїсь проблеми доводиться відстоювати свою думку, тобто сперечатися. Найбільш благородний вид суперечки — тієї, що ведеться для з'ясування зіставлення різних точок зору, для пошуку істини. Такий суперечку називають дискусією (За М. Голуб).
Мета наукової дискусії — з'ясувати й зіставити різні погляди, шукати та досягати певного ступеня згоди між учасниками чи спільного рішення щодо тези дискусії.
Предмет обговорення: суперечливі питання з різних, зокрема наукових, тем.
У дискусії кожен учасник по черзі застосовує під час наведення тверджень засоби переконання, які доступні іншій стороні і які вона визнає. Повага опонентів один до одного, намагання зрозуміти погляди і переконання супротивника, вникнути в суть його позиції — необхідні умови громадського спору, плодотворного обговорення проблем.
2. Уявіть, що ви берете участь у науковій дискусії з темою «Спрямованість у майбутнє — це сенс існування мови». Запишіть тези та аргументи для її доведення.
3. Прочитати теоретичний матеріал про наукове повідомлення.
У науковому повідомленні порушують актуальні проблеми,
що потребують вирішення, максимально вичерпно репрезентують
результати наукового дослідження
Готуючи повідомлення, необхідно пам'ятати:
1) структура повинна бути трикомпонентною: вступ, основна частина й висновок;
2) у вступі формулюють наукову проблему, яку досліджують або досліджували; в основній частині стисло і вичерпно представляти зміст проведеного дослідження або узагальнюють наукові погляди з цієї проблеми, розкривають певні закономірності або підтверджують чи опитують наукові факти; у висновках коротко підсумовують сказане;
3) матеріали повідомлення перевіряють на відповідність основним вимогам: логіці викладу, точності інформації, чинним мовним нормам;
4) повідомлення буде проголошуватися, тому необхідно брати до уваги використання темпу мовлення, інтонації, логічних наголосів і пауз, різних способів активізації уваги слухачів;
5) завчасно спрогнозовані запитання слухачів допоможуть підготуватися до відповіді на них під час обговорення.
Поміркуйте . Чи відрізняються підготовлений (написаний) текст повідомлення та його усний (виголошений) варіант, і, якщо так, пояснити, у чому і як саме виявляється відмінність.
Домашнє завдання . Підготуйте повідомлення в науковому стилі на одну тему.
1. «Терміні у художніх текстах».
2. «Походження назв українських страв».
3. «Використання етикетних одиниць у фольклорних творах».
- Назвіть відомих письменників та поетів Кіровоградщини?
Народився і виріс співає на Кіровоградщині біля мальовничого куточка під назвою Мала Виска, у батьківщині колгоспників. Так у книжці спогадів «Вікніна» пише сам Бровченко: «Першого червня 1931 року я народився в хаті материного батька Семена Степановича Чоповського. У тій хаті , що вгрузла в землю по підвіконню. Мама розповідала, що першої літньої ночі на
Трійцю, коли вони з бабою – повитухою намагалися, щоб я з'явився на світ, а дід Семен заготовляв «цеглини» на зиму (таким було наше паливо), батько і не підозрював, що у нього народиться син. А коли вранці я гукнув, що вже є, дід побіг у монопольку до Данила, взявши дві півлітри, покликавши братів Івана та Никифора і разом із батьком Яковом Івановичем випили і сказали: «Хай буде здоровий. Ще одна колгоспна душа з'явилася». З дитинства співає пам'ятає: « Мамо, папа і я жили у діда Семена та баби Олені, хата стояла поряд з правлінням колгоспу. Навіть пам'ятаю, як розкуркулювали мого діда.
Закарбувалося в моїй пам'яті і таке, як на колгоспній бричці батько і я везли маму із заводської лікарні, а неї на руках – малий сповиточок – братик, якого Павликом назвали. Було це у 1938 році. Цього ж року віддали мене до школи. Купили букваря ... »
Дитячі роки поета припали на довоєнні та воєнні години. Володя рано став дорослим.
2. Прочитайте поезії В.Бровченка.
Знову степ встає із глибини,
І з душі, з очей, з моєї мови.
Ось доживши вже до сивини,
А не знаю іншої любові.
Степове небо зорегляд
Оповив і час мені, і простір.
Через яру яблуневий сад
Простягає молоденькі брості.
Є у мене споминка одна,
Є у мене щасна мітка долі:
Там, у степу, глибока борозна
І мої сліди на орнім полі.
***
Б'є високе повнозерня днів,
Родять руту – зілля ночі літні.
Виколісуй у колосках синів,
Степу, на труди свої досвітні.
Ти мені укорінився вглиб,
Ти – моїх думок - видінь столиця,
Чародійна музика і хліб,
І моя довічна таємниця.
* * *
Скільки днів і безсонних світань
Ти в мені господарюєш, степу!
Підступи до очей, устань,
Дай мені надивитись на тебе.
Говори, говори, говори,
Я люблюсь у слові твоєму.
Розкажи, як ведуть явори
У долину зелену поему.
Як підводиться хлібне зело,
У тобі , набираючи сили.
Розкажи, скільки люду лягло
У твої братські та небратські могили.
Степу! Кров'ю і потім политий,
Світанковими росами вмитий.
Кольори, кольори, кольори.
Нібі море у добру погоду.
Говори , говори , говори
Солнцесловом мого народу
Розгортайся, як книга століть,
Перечитана та пережита…
Частка в хусточці білій стоїть
У шумовинні дозрілого жита.
Долі, долі, моя степова,
Чому ти ходиш у полях на світанні?
Степом сповнюється голова.
Брови зводяться у запитанні.
Тема
Ідея
Мотив
ВисновокДомашнє завдання. Написати твір-мініатюру « Чим мене вразили поезії В.Бровченка »
Українська мова
17.03.2022
Тема. Іменник як частина мови. Лексико-граматичні розряди іменників. Граматичні категорії іменника.
1. Перегляньте відео
2. Робота з підручником.
- Розгляньте таблицю "Лексико-граматичні категорії та граматичні категорії іменника" (с.207)
- Виконати вправи: 326. 331 (письмово)
329 (усно)
- Прочитати матеріал підручника на с.208
Домашнє завдання . Опрацювати параграф 41. Виконати вправу334
18.03.2022
Тема. Число іменників. Іменники, що вживаються в обох числових формах.
1. Перегляньте відео
2. Виконати завдання
– Прочитайте слова. Випишіть іменники, від яких можна утворити форму множини. Обґрунтуйте свою думку. Визначте морфемний склад виділених слів.
Каміння, хліб, студентство , пчела, жінка, камінь, океан, жіноцтво, пісок, взуття, ворота, олія, милосердя, погода, питання, дріжджі, людство, людина, зілля, баділля, роман, вибори, радість, квасоління, іменіні.
- Відредагуйте речення, виправивши помилки у використанні форм числа.
Фірма виготовляє друковану рекламну продукцію з паперів різного ґатунку. Моя сестричка дуже любить наводити порядки у квартирі. Вона принесла з крамниці дві пачки маслів. Студентство прийшло на збори. Моя подруга поїхала на курорт з мінеральною водою та цілющою грязюкою.
Домашнє завдання. Виконати завдання. Розділити подані іменники на групи: 1) ті, що мають форми однини і множини; 2) тільки одні; 3) тільки множини.
Зілля, картопля, піхота, пожежа, двері, іржа, погода, чоловік, людство, кожух, золото, морква, бадиліна, ножиці, черевики, радощі, мелодія, сани, звук, пригоди, Степан, обручі, горох, листя, штани , Карпати, олівець, ластівка, гордощі, гроші, вода, ліхтар, темрява, сніг.
Українська літератупа
17.03.2022
Тема. Творча манера та стиль автора.
1. Перегляньте відео зам посиланням
https://www.youtube.com/watch?v=sjGNVV84wAs
https://www.youtube.com/watch?v=wEXvA0q0t84
2. Ознайомтеся із теоретичним матеріалом.
З іменем О.Кобилянської в українській прозі пов'язане опрацювання нової теми - долі освіченої дівчини, яка не може змиритися з бездуховністю міщанського середовища. Кожний твір письменниці вражає поетичністю, витонченістю та глибиною зображення характерів, особливо жіночих. За це дослідники літератури називають її твори енциклопедією жіночої душі.
О.Кобилянська – це письменниця глибоких душевних переживань, напруженої думки, ліричних настроїв. Вона виступила як прозаїк – новатор. О.Кобилянська - авторка чисельних новелей і повістей, новаторських і змістом, і формою.
Не сприйнявши традицій побутивізму та описовості, що панували в українській народницькій прозі, письменниця вибудовує власну естетичну, художню систему, в якій домінуючими напрямками є неоромантизм та психологічний реалізм, широко вводяться елементи ліричного імпресіонізму та символізму. В центрі уваги творів - психологія індивідуальності окремої людини. Одне з важливих місць у прозі письменниці посідає опозиція чоловічого та жіночого, що конкретизується у зіткненні феміністичних ідей з патріархальною традицією.
Домашнє завдання. Підготувати повідомлення на тему "Ідеї ніцшеанства у творчості письменниці"
18.03.2022
Тема. О. Кобилянська й українська та західноєвропейська література. Ідеї ніцшеанства у творчості письменниці.
1. Перегляньте відео за посиланням
https://www.youtube.com/watch?v=9ayMzXGDdbs
2. Ознайомтеся із теоретичним матеріалом.
Кінець 1880-х років позначився з виходом на літературну арену нових авторів, яких насамперед цікавили внутрішній світ особи, її психологічна життя. Серед них була і Кобилянська, яка збагатила українську літературу темами, що перегукувались з модерністською західноєвропейською літературою. Її манера письма відзначалася чуттєвістю, а твори – ніцшеанським духом та оспівуванням цінності окремої людини. Народницька критика звинуватила письменницю у презирстві до народу і навіть у порнографії.
О. Кобилянська захоплювалася філософією Ніцше, його вченням про нові цінності та удосконалення людини шляхом зміцнення духу. Ці ідеї вона втілила у сюжетах своїх творів, але витлумачила їх відповідно до своїх творчих задумів. Таким чином, сильна особистість, яку підносити Ніцше, його "надлюдина", у письменниці це жінка, яка прагне самоствердження та духовного розвитку.
У творах письменниці змальованого нового героя – незалежну, сильну, творчу та високоморальну особистість. Неороматичний ідеальний персонаж потребував нових форм та способів вираження. І Кобилянська находити їх, це глибокий психологізм, витончений ліризм, поєднання реалістичних картин із романтично офарбленими. Часто на перший план виходить персоніфікований краєвид, який перестав бути тлом для подій. Її новела стає музичною завдяки запровадженню просторих музично-психологічних звукових малюнків. Письменниця започаткувала нову для української літератури своєрідну модерністську образно-стильову манеру, що поєднує в собі певні ознаки імпресіоністичного, символістського та експресіоністичного письма.
3. Завдання. Написати твір -роздум "Серед людей одна однісінька" ( за творами письменниці)
Домашнє завдання. Підготувати повідомлення про життя і творчість Лесі Українки.
21.03.2022
Тема. Леся Українка. Основні мотиви поетичної творчості, її неоромантичний струмінь. Щирість почуттів ліричного героя.
1. Перегляньте відео
2. Виконати завдання.
- До поданих іменників чоловічого роду, де можливо, доберіть іменники жіночого роду і навпаки.
Доповідач, вихователь, художник, керівник гуртка, інструкторка, лауреатка, кравець, поет, машиніст, медсестра, завідуючий лабораторією, перукар, мер, абітурієнт, ворожка, старший лаборант, бібліотекар, актор, продавець, секретар, директор.
- Визначте стилістичні функції виділених слів.
Хто б міг подумати, що цей пересмішник, баляндрасник і задавака якимось дивом стільки наткав у собі людяності. Наша редактриса вирішила, що в колективі слід мати хоча б одного представника дужої статті. Вона, біологічка, не змогла мені відповіді. Дзвінок задзеленчав, ледве я кинув на парту портфель, а класна керівничка вже шикувала нас та вела на лінійку старшокласників.
Домашнє завдання. Написати твір "Моя майбутня професія"
23.03.2022
Тема. Стилістичні особливості іменників середнього та спільного роду. Словозміна іменників
1. Перегляньте відео на тему "Іменники середнього та спільного роду.
2. Виконати завдання.
- Поставте наведені іменники у різних формах.
- У формі місцевого відмінка одні. Вкажіть можливі варіанти. Складіть речення з кількома словами.
Місто, море, ліс, альманах, селище, документ, край.
- У формі родового відмінка множини. Вкажіть можливі варіанти. Складіть речення з кількома словами.
Апельсин, бритва, джинсі, ужин, модель, Альпи, дверці.
3. У поданих реченнях вкажіть відхилення від сучасної норми у вживанні відмінкових форм іменників. Відредагуйте речення. Поміркуйте, чому письменники вживають відмінкові форми іменників, які не відповідають нормам.
1. У ринві легко дзюрчала вода, що збиралася з осадженої подасі мороки (М. Дерлиця) . 2. Гусяче перо скрипіло на папері (Б. Ліпкий) . 3. Ситий кондуктор частенько проходив мимо них і цілив на їхнє зелене миготливе пятно свого ліхтаря, придивляючись пильно до їх обличчів у темряві, з розчуленою і разом прихованою усмішкою, з якою дивляться на влюблених (Г. Григоренко) .
Домашнє завдання
Прочитайте слова. Назвіть можливі варіанти відмінкових форм виділених іменників. Визначте стилістичні особливості паралельних форм.
1. Пан Валер'ян роздратовано тарабанів по столі пальцями (М. Коцюбинський) . 2. Ляля вгадувала у цих людях вчорашніх солдатів (О. Гончар) . 3. Ростіть скоріш, хлоп'ята , на підмогу дідусеві (П.Куліш) . 4. На ній та сама плахта й горсетка, що мала колись у Ковалівці, лише жовтих роз не видно біля волосся (Б. Ліпкий) . 5. Невільники принесли дорогі страви та поставили на столі перед гістьми (І. Нечуй-Левітський).
24.03.2022
Тема. Форми іменників О.В., М.В., з прийменниками на позначення руху у просторі. Н.в. іменників зі союзами як, мов. неначе.
1. Лінгвістичне спостереження.
Утворіть місцевий та гарматний відмінки від поданих слів. Як ви гадаєте, є ли між цими словосполученнями різниця у смислових відтінках?
Летіти літак, їхати поїзд, мчати велосипед, їхати сани, добиратися коні, їхати бійка, пливти лодка, дістатися троллейбус, їхати верблюд.
2. Коментар учителя.
При неперехідних дієсловах зі значенням руху, переміщення формою гарматного відмінка позначається засіб пересування. Значення засобу виражається іменниками, що позначають тварин, вид упряжки чи предмет, на який запрягають, а також іменниками, що позначають механічні засоби пересування. Синонімічні знаряддя прийменникові конструкції "на +іменник у місцевому відмінку" або "в+ іменник у місцевому відмінку", які здебільшого вносять у структуру речення певну семантичну позначеність: відтінки перебування зверху або всередині предмета.
3. Виконати завдання (письмово). Прочитайте слова. Знайдіть форми гарматного відмінка, замініть їх на форми місцевого відмінка. Як змінилося речення?
1. Поїдемо поїздом. - Я могла б і машиною, але якщо ви хочете поїхати робітником, то я з вами, - погодилася Слава. 2. Їхали саньми із ярмарок. 3. На села вони виїжджали газиком. 4. А ліс туди на плотах Дніпром литвини сплавляють.
4. Виконати завдання (письмово). Складіть речення зі порівняльними союзними зворотами, використовуючи наведені іменники.
Калина, троянда, бабочка, осінь. вітер. сніжинка, ніч. зорі, уста.
Домашнє завдання . Використовуючи порівняльні звороти скласти твір-опис "Найкраще місто України"
Українська література
24.03.2022
Тема. "Contra spem spero!". Алегоричні образи поезії. Романтичний пафос. Афористичність мови .
1. Слово вчителя . Поезія "Contra spem spero!", назва якої у перекладі з латинської мови означає "без надії сподіваюся", написана 19-річною Лесею Українкою. У цей період перед нею постав вибір: чи бути скореною важкою недугою (і не тільки фізично), чи перемогти. Леся не піддалася, вона поставила перед собою мету – і перемогла.
2. Перегляньте відео
3. Аналіз вірша "Contra spem spero!".
Бесіда.
– Яке враження справила на вас поезія?
- Визначте провідну думку поезії.
- Як розуміє поетеса своє місце в суспільстві?
- Дайте характеристику ліричної гнроїні вірша.
- Які романтичні образи створено авторкою?
- Чи співпадає життєва позиція ліричної героїні зі ставленням самої авторки до життя?
4. Опрацювати матеріал підручника на с. 168.
Домашнє завдання . Скласти літературний паспорт поезії "Contra spem spero!".
Українська мова
25.03.2022
Тема. Відмінювання іменників II відміни. Родовий відмінок іменників II відміни. Невідмінювані іменники.
1. Перегляньте відеоуроки.
30.03.2022
Тема. Стилістичні особливості форм числа іменників. Стилістичне використання кличного відмінка іменників.
1. Перегляньте відео на тему "Особливості кличного відмінка"
2. Робота з підручником.
Прочитати матеріал підручника на с. 217.
Виконати вправи: 349, 350 (письмово)
Домашнє завдання . Виконати вправу 351
30.03.2022
Тема. Розвиток мовлення. Тематичні виписки, план (складні), тези.
1. Перегляньте відео на тему "Як складати тематичні виписки, план, тези"
2. Бесіда.
- Які існують види запису прочитаного, від чого залежить їх вибір?
- З якою метою робляться тематичні виписки?
– Що таке тематичні виписки? Як працювати над тематичними виписками?
- Який спосіб фіксації прочитаного передує складанню тез і конспекту?
- У чому полягає мета складання плану?
- Що таке тези і в чому їх відмінність від плану?
- Які існують види тезування?
3. Робота з підручником.
Опрацювати матеріал підручника на с.125-126
Скласти пам'ятку "Як робити тематичні виписки" (письмово) (вправа 183)
Виконати управу 184 (усно)
Домашнє завдання . Підготувати тематичні виписки до виступу на тему " Українська мова серед інших слов'янських мов "
Українська література
30.03.2022
Тема. Єдність трьох світів - композиційна особливість "Лісової пісні"
1. Перегляньте відеоурок на тему "Природа і людина в драмі-феєрії Лесі Українки "Лісова пісня"
2. Слово вчителя. В основі композиції "Лісової пісні" - єдність трьох світів: світ природи, світ людей, міфологічний світ. Особливості композиції твору полягають у тонкому переплетінні світу фантастики (міфологічний світ, персоніфікована природа) зі світом реальним (світ людей).
3. Робота над змістом ІІ дії драмі-феєрії "Лісова пісня"
Бесіда.
- порівняти опис галявини на початку першої та другої дії. Що змінилося?
- Пригадайте, як починається друга дія. За що мати докоряє синові? Як Лукаш сприймає ті докори? Захищаючи Мавку, він нагадує матері, як лісовичка допомогла їм у господарстві: носила дерева на хату, садила місто і засівала нивку... Яку відповідь має на це мати Лукашева?
- Як і чому змінилося ставлення Лукаша до Мавки? Чому йому здається, що Мавка ніколи не зможе збагнути "людські клопоти"?
4. Художні особливості драмі-феєрії "Лісова пісня".
* Звернення до фольклору;
* Поєднання ознак проблемної та філософської драми;
* Злиття лірики, епосу та драмі; реальності, міфу та казки; глибини думки, простоти і водночас вишуканості стилю;
* Особлива роль ремарки у драмі-феєрії;
* використання символічних образів;
* Афористичність мови.
5. Пошукова робота . (письмово)
1. Знайдіть у тексті драми лексеми, які складають асоціативний ряд слова вода.
2. Які магічні слова та вирази використовує Леся Українка у своєму творі?
Домашнє завдання . Підготувати характеристику образу Мавки.
Українська мова
31.03.2022
Тема. Прикметник як частина мови. Лексико-граматичні розряди прикметників, їх особливості.
1. Перегляньте відео на тему "Прикметник як частина мови"
2. Робота з підручником.
Розгляньте таблицю "Лексико-граматичні категорії прикметника" (с.220)
Виконати вправу 357 ( письмово )
Опрацювати теоретичний матеріал на с.221
Домашнє завдання . Опрацювати параграф 43. Виконати вправу 359
Українська література
31.03.2022
Тема. Романтично-міфологічний образ Мавки.
1. Пригадаймо.
- У чому виявилося новаторство драматургії Лесі Українки?
- Які ознаки має драма-феєрія?
- Що лежить в основі композиції твору?
- Коротко охарактеризуйте міфологічний світ драми.
- Яким постає у творі світ природи?
2. Перегляньте відеоурок
3. Робота над змістом третьої дії драми.
Бесіда.
– Чому Мавка повернула Лукашеві людську подобу? Як Лукаш сприйняв цей подарунок?
- Як склалися стосунки між Лукашевою матір'ю та Кіліною?
- Поміркуйте, чи є вмотивованим перетворення Мавки на вербу.
- Чи відчувається Лукаш затишно серед рідних людей, чи відчуває він щастя від того, що знову став людиною? Чому Лукаш знову зважився зіграти на сопілці?
4. Романтично-міфологічний образ Мавки.
- Що, на вашу думку, символізує образ Мавки?
- Назвіть рисі романтичного героя. (Незалежна, непересічна особистість, яка протестує проти громадських умов, що обмежують її свободу. Її душа роздвоєна між світом реальності та світом мрій, частка - трагічна)
- Що з наведених ознак відповідає образу Мавки?
- Назвіть рисі міфологічного героя. (Герої міфів алегоричні, символічні, існують у двох світах: міфологічному та світу людей. Здатні перетворюватися на іншу подобу)
- Що з наведених рис відповідає образу Мавки?
5. Опрацювати матеріал підручника (с.180-181)
Домашнє завдання . Підготувати характеристику образу Лукаша.
Українська мова
01.04.2022
Тема. Ступені порівняння якісних прикметників, їх творення. Повні та короткі, стягнені та нестягнені форми прикметників.
1. Перегляньте відео
2. Робота з підручником.
Розглянути таблицю ""Ступені порівняння прикметників" с.222
Опрацювати теоретичний матеріал на с.222, 225
Виконати вправу 361, 362 (письмово)
Домашнє завдання. Опрацювати матеріал підручника на с.222. Виконати вправу 363
Українська література
01.04.2022
Тема. Роздвоєність душі Лукаша.
1. Перегляньте відеоурок
2. Слово вчителя. Найдраматичнішим чином драмі є образ Лукаша. Його драматизм, насамперед, у нерозумінні самого себе, у його роздвоєності: з одного боку, юнак має співочу душу творця, з іншого - йому не чужі почуття власника, йогоїста. Чим же викликана роздвоєність Лукаша?
3. Бесіда.
- Опишіть зовнішність Лукаша.
- Яким Лукаш зображень на початку твору?
- Які риси характеру персонажа можна побачити під час першої зустрічі з ним навесні на галяві волинського лісу?
- Що вам відомо про мистецький талант Лукаша?
- Як впливає на хлопця зустріч із Мавкою?
- Який персонаж, крім Мавки, позитивно впливає на Лукаша?
- Назвіть причини розвитку негативних рис у характері Лукаша?
- Як на кохання до Мавки вплинуло відношення до неї матері Лукаша?
- Що штовхає Мавку у царство Марища?
- У чому виявилася роздвоєність його натури?
- На кого Лісовик перетворив Лукаша?
- Хто повернув Лукашеві людську подобу?
- Як змінюється Лукаш у фіналі твору?
4. Скласти таблицю "Роздвоєність душі Лукаша" (письмово)
Домашнє завдання. Підготувати характеристику образів Килини та матері Лукаша.
04.04.2022
Тема. Бездуховність та байдужість до краси в образах Килини та матері Лукаша.
1. Слово вчителя. Твір Лесі Українки навчає нас любити красу природи, пізнавати її закони, по-господарськи ставитися до її багатств. Різноликим, різноманітним постає у драмі цей світ. Кожен міфічний образ, на основі якого письменниця створювала персонажів своєї драмі, сповненої великої мудрості, моралі, поезії. У п'єсі природа постає як джерело творчості і натхнення. Оспівується також здатність людини творити красу за допомогою мистецтва, яке облагороджує людину.
2. Характеристика образів.
Бесіда.
- Які цінності сповідують мати Килини? Чим споріднені ці образи?
- Як мати Лукаша ставитися до Мавки?
- Яким мати і Килини бажають бачити Лукаша?
- Що символізують образи Килини й матері?
- Яку ідею втілила авторка в образі дядька Лева?
- За що дядька Лева поважає Лісовик?
- Як дядько Лев ставиться до Мавки?
- Що відбулося у лісі після смерті дядька Лева?
- Що споріднює образи дядька Лева й Мавки?
3. Порівняльна характеристика Мавки та Килини:
4. Опрацювати матеріал підручника (с.179-180)
Домашнє завдання. Прочитати драматичну поему "Кассандра"
Українська мова
06.04.2022
Тема. Творення відносних і присвійних прикметників. Відмінювання прикметників.
1. Перегляньте відео
2 Бесіда.
– Пригадайте. як творяться відносні прикметники?
- Як творяться присвійні прикметники від назв людей?
3. Опрацювати теоретичний матеріал на с.223-224
4. Виконати вправу 368 (письмово)
5. Провідміняйте прикметники разом з іменниками.
Сергіїв зошит, круглоличий хлопець, пекучий біль, лисяча нора, оксанин перстень.
Домашнє завдання . Виконати вправу 369.
06.04.2022
Тема. Стилістичне використання якісних, відносних, присвійних прикметників. Словник епітетів української мови.
1. Перегляньте відео на повторення вивченої теми
2. Виконати завдання. Замініть у поданому тексті складні прикметники простими. Зробіть висновок, яку стилістичну роль виконують складні прикметники в реченнях.
Гуцулки погляд чорнокрилий, як небесна тінь. Вже сумно вечір свій колір міняв із багряного на сизо-фіалковий. У 1912 році було створено історико-археологічний музей. Вчені почали досліджувати біоелектричні струми мозку.
3. Відредагуйте речення.
Марія молодша за мене на два роки. Який метод, на вашу думку, найефективніший? Фірма доставляє вантажі у найкоротші рядки. Відділ має більший досвід роботи у цій галузі. Текст телефонограми має бути не більше 50 слів. Більш цікавішої книжки годі й шукати.
Домашнє завдання. Виконати вправу 372
Українська література
06.04.2022.
Тема. "Кассандра" - новаторство у жанрі драматичної поеми. Авторська інтерпретація образу Кассандри – античної віщунки.
1. Пригадаймо.
- Що нового внесла Леся Українка у драматургію українську та світову?
- Які, на вашу думку, причини звернення письменниці при виборі тем своїх творів до подій минулих народів світу?
- Чим приваблював Лесю Українку жанр драматичної поеми?
- Назвіть рисі драматургії Лесі Українки.
- До яких світових образів і мотивів зверталася письменниця створюючи свої драми?
2. Перегляньте відеоурок на тему "Кассандра Лесі Українки"
3. Аналіз драматичної поеми "Кассандра"
- У чому полягає жанрова своєрідність драматичної поеми?
- Коли Леся Українка завершила роботу над твором?
- Яке враження справила на вас поема "Кассандра"?
- Чи викликає у вас співчуття життєва доля віщунки?
– У чому трагічність цього образу?
- Чому вона звернулася до світового міфологічного сюжету?
- Якою Кассандрою постає у давньому міфі?
- Як Леся Українка прокоментувала тему свого твору?
- До яких філософських питань вона звернулася?
4. Теорія літератури
Драматична поема – невелика за обсягом віршована п'єса, в якій зливаються драматичне, епічне та ліричне розкриття теми; виклад відзначається стислістю і лаконізмом, відсутнє широкий фон подій і зовнішня інтрига. В основу драматичної поеми закладено внутрішній драматичний сюжет, конфлікт світоглядних та моральних принципів.
Домашнє завдання. Опрацювати матеріал підручника (ст 174-175). Скласти конспект.
07. 04. 2022
Тема. Етичні, психологічні переживання особистості у час вибору - наскрізна ідея драми. Елементи автобіографізму у творі.
1. Слово вчителя
Поема "Кассандра" створювалася поетесою у психологічному стані, подібному до стану Кассандри - у суперечностях, у суперечках із власним " я", переживаннях, пов'язаних з вибором і життєвого шляху, і громадської позиції, у суперечках з близьким людиною. Недарма скрізною ідеєю драми стали етичні, психологічні переживання особистості у час вибору.
Ми проаналізуємо кілька епізодів твору, щоб довести наявність у ньому автобіографічних елементів та прослідкувати за переживаннями героїні під час вибору.
2. Бесіда
- Яка людина із сім'ї Кассандри є її ідейним супротивником?
- У чому трагізм становища Кассандрі? Кассандра говорити правду, але ніхто їй не вірить. Вона пророкує трагедії: загибель Трої, руїну дому Пріама тощо, і за це її ненавидять. Трагедія віщунки в тому, що вона вже й сама боїться свого дару і сумнівається, бо не впевнена, чи її пророцтва залежати від подій, чи навпаки.
- Хто, на вашу думку є носієм ідеї прагматизму? (Образ Гелена - іншого брата Кассандри, віщуна і жреця. У розділах VI і VII відбувається ідейний поєдинок між справжньою пророчицею Кассандрою і лицеміром, прагматиком Геленом. Для Гелена не існує філософських категорій правди та істини, яких постійно дошукується Кассандра. Він проголошує від потреб: "Що правда? Що неправда? Ту брехню, що справдиться, все правдою звуть". Коли Кассандра запитує: "Як же ти віщуєш? Що кажеш людям?" Гелен відповідає: "Те, що треба, сестро, те, що корисно, або що почесно".
3. Завдання Прочитати епізод із розділу 7 від слів Гелена: "Ось маєш меч!" до слів того ж персонажа: "Еллін, ти вільний, бо не хочуть боги твоєї смерті".
Аналіз епізоду
- Хто такий Сінон?
- Чого вимагають від Кассандрі брати?
- Як брати пояснюють вибір Кассандри у якості ката для Сінона?
- У чому вони її звинувачують?
- Чому Кассандра втрачає свідомість під кінець розмови з Симоном?
- Чи можна вважати це моральною слабкістю віщунки?
- Випишіть із тексту звернення Сінона до Кассандри.
- Порівняйте ставлення полоненого до неї з її емоціями під час розмови з ним. Чи відповідає її емоційний стан тим характеристикам, які дає їй полонений? Спробуйте пояснити цю невідповідність.
- Доведіть, що причина переживань Кассандри – етичні міркування.
Домашнє завдання. Скласти літературний паспорт поеми "Кассандра"
Українська мова
07.04.2022
Тема. Розвиток мовлення. Написання есе на суспільну тему у публіцистичному стилі.
1. Перегляньте відео
2. Пригадаймо.
- Які стилі мовлення ви знаєте? Назвіть сфери їх вживання.
- Назвіть ознаки побліцистичного стилю та мовні засоби, що в ньому використовуються.
( Точність, послідовність, логічні докази, виразність, емоційність).
3. Написання есе на суспільну тему у публіцистичному стилі. Обсяг 1-2 сторінки.
Скласти есе на одну з тем:
" Майбутнє починається з нас"
"Проблеми екології і ми"
" Що ми знаємо про права дитини"
Чи актуальна в наш час ідея "сродної праці" Г.Сковороді
Домашнє завдання . Дописати есе.
08.04.2022
Тема. Займенник як частина мови. Розряди займенників за значенням, їхня характеристика. Групи займенників.
1. Перегляньте відео
2. Дайте відповіді на запитання.
- Яка частина мови називається займенником?
- Назвіть морфологічні ознаки займенника.
- Які синтаксичні функції може виконувати місце?
- З якими частинами мови співвідносяться займенники?
- Чи всі займенники мають форму одні та множини?
3. Виконати вправу 1 . Розкрийте дужки, вживаючи займенники в потрібній формі. З якими частинами мови співвідносяться ці займенники. Визначте синтаксичну роль займенників.
Але, може, (ви) б знайшли для (я) хоч (якийсь) роботу. (Я) тягнусь догори і сам собі не вірю: знову над (наш) хатою пролітають лебеді! Чіпка не може вжитися з панством, до якого ще з дитинства затаїв ненависть. Я (ти) не сльозою - чекатиму.
Виконати вправу 2. У поданих реченнях вставте потрібні займенники і визначте їх розряд.
1. ...йому про лук, а він мені про часник. 2. ...мовчити, тих трьох навчити. 3. ...вовка не годуй, а... все в ліс дивуватися. 4. ... у серці варитися, то на обличчі не втаїться. 5. ... самі, такі й сині. 6. Своя стріха - ... втіха.
Домашнє завдання . Виписати 5 фразеологізмів із займенниками, скласти з ними речення.
Українська література
08.04.2022
Тема. Творчість Лесі Українки у контексті української та західноєвропейської літератури.
1. Перегляньте відеоурок
4. Пам’ятка "Як писати відгук на вірш, перекладений українською"
Розрізняють конспектування: вільне (думки автора передаються своїми словами); текстуальне (текст записують у вигляді цитат); змішане (вільний виклад поєднано з цитуванням). Іноді доводиться одним реченням передавати зміст прочитаного великого тексту чи фрагментів тексту.
Правила конспектування
Під час конспектування прочитаного треба:
• записати автора й назву статті, розділу монографії, книжки;
• сформулювати тему, основну думку тексту, головну думку кожного абзацу або визначити значеннєві блоки тексту;
• записувати тільки основне: спершу головну думку, потім докази, аргументи, приклади;
• записи мають бути змістовними, лаконічними й чіткими, для цього можна скористатися таблицями, схемами.
Загальні правила:
• матеріал конспекту доцільно записувати на одній (правій) сторінці зошита, ліва служитиме для запису власних думок, коментарів, уточнень;
• для зручності користування конспектом підкреслювати найважливіші думки, окремі фрази, слова, словосполучення;
• до розділів і підрозділів записувати заголовок;
• цитувати правильно й точно, зазначаючи сторінку.
Наприклад: Шевчук С.В. Українське ділове мовлення: Навч. посібник. – К.: Літера, 2000. – 480 с.
Для виділення проблемних питань, важливих моментів можуть використовуватися різні помітки, репліки, оцінки.
Наприклад: «!» означає згоду з тим, про що йдеться; «?» – сумніви; «!?» – здивування; «NB!» – важлива інформація; «V» – найголовніше у тексті.
При використанні цитат потрібно дотримуватися правил цитування (цитата береться у лапки, записується джерело і номер сторінки).
У конспекті часто вдаються до скорочень окремих слів і словосполучень.Основні вимоги до скорочення слів1. Скорочувати можна лише ті слова, які однозначно встановлюються за конспектом. Це насамперед часто вживані слова або терміни, які повторюються в тексті. Повторювані терміни рекомендується позначити в конспекті першою великою літерою слів, що входять до їх складу, наприклад6 речення – Р, складне речення – СР, складне синтаксичне ціле – ССЦ, безсполучникове складне речення – БСР, складний дієслівний присудок – СДП тощо.
2. Для ряду слів української мови існують загальноприйняті скорочення, які можна використовувати у своїх записах. Це стосується і абревіатур. Ось деякі з цих скорочень:
акад. – академік
вид-во – видавництво
гл. – глава
зб. – збірник
м-во – міністерство
напр. – наприклад
обл. – область
р-н – район
рр. – роки
с. – село, сторінка
3. У кінці скороченого слова не повинно бути букв на позначення голосних та м’якого знаку; зберігається корінь слова (книжн., газетн., зв. тощо).
4. Не скорочуються власні назви.
3. Прочитати матеріал підручника на с.229-230
21.05.2020
Тема. Література рідного краю. "Я ж просто жінка... Творчість Т.Журби.
Прочитати про життя і творчість Т. Журби за посиланням
https://sites.google.com/site/librarydol/talanti-stepovogo-krau
Прочитати поезії Т.Журби за посиланням
http://librarychl.kr.ua/kn_in/zhurba/zhurba.php
Поміркуйте і дайте відповідь на запитання.
- Чому Т.Журба говорить про себе: "Я просто жінка..."?
- Який зміст вона вкладає в це поняття?
Домашнє завдання. Прочитати поезії Т.Журби. (на вибір)
Немає коментарів:
Дописати коментар