Дистанційне навчання 2022. 6 клас. Українська мова та література.
Шановні друзі, прошу опрацювати навчальний матеріал та виконати завдання.
Виконані завдання надсилайте на VIBER (0664504744) або на електронну пошту lyubovzarapina@gmail.com
Українська мова
03.06.2022
Тема. Лексикологія. Фразеологія.
Розпочинаємо повторювати теми, які вивчали протягом навчального року.
1. Гра "Вірю - не вірю"
- Лексика - це словниковий склад мови.
- Усі терміни - багатозначні слова.
- За походженням слова поділяються на українські, іншомовні.
- До пасивної лексики належать неологізми і застарілі слова.
- Діалектні слова - слова, які використовують представники певних професій.
- Застарілі слова - це слова, що перейшли в українську мову з інших мов.
- Панщина, воєвода - застарілі слова.
- Наукові поняття позначають діалектизми.
2. Виконати вправу 513 (письмово)
3. Пригадаймо, що таке фразеологізми.
Фразеологізми - стійкі сполучення слів, які за значенням дорівнюють одному слову (словосполученню). Наприклад: Дерти горло - кричати. За царя Гороха - давно.
Домашнє завдання. Виписати з художньої літератури 5 речень із фразеологізмами.
Українська література
03.06.2022
Тема. "Похвала" Іронічно-пародійна, викривальна спрямованість гумористичних і сатиричних творів.
1. Літературна вікторина.
- Де народився Павло Глазовий?
- У якій родині народився письменник?
- Де здобув вищу освіту?
- Якого твору стосується прислів'я "Хвальби повні торби, а вони порожні"?
- Як довго "муштрували хлопця режисери" в гуморесці "Найваща роль" ?
- Як називається прихована насмішка?
2. Виразно прочитайте байку "Похвала".
3. Словникова робота.
Зуздріти - побачити, угледіти.
Топаз - мінерал, зазвичай прозорий, безколірний або блакитний, червонуватий.
Похвала - хороший, похвальний відгук про кого-, що-небудь; схвалення.
4. Бесіда.
- Яку подію зображено у творі? Наведіть схожий приклад із життя.
- Назви, зі скількох частин складається твір. Як кожна з них називається?
- Яке повчання висловлює автор у творі?
- До якого жанру належить твір "Похвала"?
- Чому твір належить до жанру байки?
- Чому павук вихваляє муху?
- У чому алегорія твору?
- Чому твір має таку назву?
5. Проблематика творів Павла Глазового.
У гуморесках, байках Павла Глазового порушено такі проблеми:
- Проблема збереження рідної мови
- Відносини батьків і дітей
- Сліпа материнська любов
- Людяність і культура
- Лестощі, лицемірство й нечесність
Домашнє завдання. Вивчити напам'ять одну гумореску (на вибір). Підготуватися до контрольної роботи. Повторити твори Л.Глібова, С.Руданського, П.Глазового.
Слово вчителя. Усі ми любимо посміятися з дотепного жарту. Влучно, актуально, талановито - так можна охарактеризувати творчість Павла Глазового - одного з найпопулярніших українських гумористів. Мініатюри, гуморески, байки Павла Прокоповича додають нам настрою, підбадьорують у складні моменти життя, допомагають стати кращими, добрішими.
1. Прочитати про життя і творчість П.Глазового (с.229-230)
Домашнє завдання. Підготуватися до контрольної роботи. Повторити параграфи 40-45.
Українська мова
30.05.2022
Тема. Правопис заперечних займенників.
1. Перегляньте відеоурок на тему "Правопис заперечних займенників"
2. Виконати завдання.
- Виправте помилки у вживанні займенників, запишіть речення, визначте у них граматичні основи.
Коли ти не навчишся доброти з дитинства, то й на старість його серце буде черствим і жорстоким. Сьоогодні Сашко бешкетує, а вчора цей якийсь Сашко був зразковим учнем.
- Розкрийте дужки, запишіть речення.
У нашім раї на землі (ні) чого кращого немає, як тая мати молодая з своїм дитяточком малим. Я сам, як бачиш, марне, я сам занівечив свій вік, і (ні) на кого не жалкую, і (ні) у кого не прошу я, (ні) чого не прошу. І золото, і слава є, та нема Оксани, (ні) з ким долю поділити, (ні) з ким заспівати. Сирота Ярема, сирота убогий: ні сестри, ні брата, (ні) кого нема!
Слово вчителя. Співомовки С.Руданського містять у собі традиції народних усмішок. Вони зачаровують нас живою народною мовою, пересипаною приказками, смішними фразами.
Гумор завжди допомагав нашому народу впоратися із будь-якою ситуацією, пережити із гідністю скрутні часи.
1. Прочитайте співомовки С.Руданського.
"Окуляри"
Розходився мужичок Аж ґвалт дякувати, Та одна йому біда: Не вмів читати. До аз-буки — так куди, Не того він хоче. Він гадає чим другим Просвітити очі. "Не вміє ж так старий дяк Стрічки розібрати, Окуляри ж як візьме — То куди читати! Отак і я заведу Кондаки й тропарі, Піду тілько та куплю Такі окуляри". Пішов мужик до крамниці, Різні вибирає... Що на очі накладе, То все не читає. Далі соті з носа зняв, Об землю ударив.
Розплатився та й пішов Сам без окулярів. Та й на проводи сказав Хрещеному люду: "Окулярів не купив, То й дяком не буду".
"Чуприна"
Питалися козака: "Що то за причина, Що в вас гола голова А зверху чуприна?"
"А причина то така: Як на війні згину — Мене ангел понесе В небо за чуприну".
Питаються мужика: "Що то за причина, Що в вас гола голова А зверху чуприна?"
"А причина то така: Нас біда обсіла — Голимося до крівлі, Щоб кузка не їла!"
2. Словникова робота.
Розходився-захотілося.
Аж гвалт - дуже.
Дякувати - бути дяком, церковнослужителем.
Кондаки й тропарі - церковні книги.
На проводи - на народно-релігійне свято.
3. Бесіда за змістом співомовок.
- Чи сподобалися вам співомовки?
- Що у співомовках смішне, а що серйозне?
- Чому старий дяк не міг читати без окулярів?
- Чи бувають у реальному житті подібні ситуації?
- Що у нас викликає сміх?
- Чого навчають нас співомовки?
4. Завдання. Виписати художні засоби із співомовок (записати у зошит)
Домашнє завдання. Підготувати запитання за темою "Співомовки С.Руданського"
Українська мова
26.05.2022
Тема. Написання разом і через дефіс неозначених займенників.
1. Перегляньте відеоурок на тему "Правопис неозначених займенників разом і через дефіс"
Тема. "Запорожці у короля". Висміювання моральних вад, негативних рис характеру, авторська симпатія до простої людини.
1. Слово вчителя. Продовжуємо вивчати творчість С Руданського. Сьогодні прочитаємо співомовку про справжніх сміливців та неперевершених гумористів - запорозьких козаків.
2. Прослухайте співомовку "Запорожці у короля"
3. Словникова скарбничка.
Жупан - старовинний верхній чоловічий сукняний одяг.
Кармазиновий - густо-червоний, іноді з темним або фіолетовим відтінком, багряний.
Ляхи-мосціпани - поляки.
Щільник меду - листок воску, у який бджоли закладають мед.
4. Перегляньте відео
5. Бесіда за змістом співомовки "Запорожці у короля"
- Зачитайте портрет козаків. Яка його роль у творі?
- У якого короля могли бути на прийомі запорожці?
- Чому ляхи вирішили почастувати козаків сметаною?
- Як козаки запобігли насмішкам?
- Чого може навчити ця співомовка кожного з нас?
Домашнє завдання. Навчитися виразно читати співомовки С.Руданського.
5. Провідміняйте займенники хтось, ніхто, якийсь (письмово)
6. Виконати завдання. Виберіть словосполучення із займенниками, розподіліть їх на два стовпчики: 1 - з неозначеними займенниками, 2 - із заперечними займенниками.
Хтось розсипав суниці, ніякийм на смак, якесь завдання, дехто зізнався, ніхто не обізвався, чийогось сина, нічим не зацікавився, декілька тижнів, котрийсь із них, комусь передати.
Тема. Степан Руданський. Показ кмітливості народу у співомовці "Добре торгувалось"
1. Слово вчителя. Серед розмаїття гумористичних творів особливе місце посідають співомовки. Цей жанр започаткував в українській літературі Степан Руданський, поет великого таланту, але трагічної долі. Запрошую вас у неповторний дивовижний світ творчості Степвна Руданського.
2. Перегляньте відео
3. Словникова робота.
Записати в зошити.
Гумореска - невеликий віршований або прозовий твір з комічним сюжетом.
Співомовка - це невеликий за обсягом вірш, створений на основі фольклору - анекдотів, приказок, оповідей про комічні життєві ситуації.
4. Прочитати вірш "Добре торгувалось"
5. Бесіда за змістом твору.
- Перекажіть, яку подію покладено в основу твору.
- Чи дозволив чумак образити себе? Як він відповів купцям?
- Які риси характеру чумака викликають у вас щирий захват? Чим саме?
- Кого висміює, а кому симпатизує герой співомовки?
- Хто розповідає цю веселу історію читачам? Яким ти уявляєш героя-оповідача?
Які художні засоби та прийоми допомагають тобі зробити такий висновок?
6. Завдання. Допишіть риси характеру чумака і купців (письмово)
Тема. Розвиток мовлення. Читання мовчки художнього тексту розповідного характеру
1. Прочитайте текст "Вабик" один раз і дайте відповіді на запитання. (результати надішліть мені на вайбер)
Українська література
12.05.2022
Тема. Контрольна робота "Пригода і романтика"
Домашнє завдання. Повторити вивчений матеріал
Українська мова
09.05, 11.05.2022
Тема. Контрольний письмовий твір розповідного характеру з елементами роздуму в художньому стилі
1. Пригадаймо.
- Які існують стилі мовлення?
- На які типи мовлення поділяються тексти? (розповідь, опис, роздум)
- Назвіть основні ознаки художнього стилю.
- Яке загальне питання можна поставити до тексту-роздуму? (питання чому?)
- Які особливості написання твору-роздуму?
2. Особливості твору-роздуму.
Роздум - це зв'язний текст, що характеризує логічно послідовний ряд думок, міркувань, висновків на певну тему.
Характерною ознакою тексту-роздуму є перебування речень у відношеннях причини й наслідку (обгрунтування пояснення думки, висловленої в іншому реченні).
Роздум складається з трьох частин.
1. Теза - частина, що містить думку, яку треба довести чи пояснити.
2. Докази - аргументуюча, пояснювальна основна частина.
3. Висновок.
3. Прочитати матеріал підручника на с.180-181.
4. Перегляньте уважно відео
5. Написати твір -роздум на одну із запропонованих тем:
- Що я роблю для здійснення своєї мрії.
- У чому полягає гідність людини.
- Що важливіше - наполегливість чи скромність.
Домашнє завдання. Дописати твір-роздум в художньому стилі.
Українська мова
06.05.2022
Тема. Розряди займенників за значенням: особові, зворотний, присвійні, вказівні;питальні й відносні тощо.
1. Пригадаймо.
- На що вказує займенник?
- На які питання відповідає займенник?
- Назвіть морфологічні ознаки займенника.
2. Перегляньте відеоурок на тему "Розряди займенників за значенням"
Тема. Розвиток мовлення. Написання листа героям літературних творів (письмово)
Слово вчителя. Нині, у бурхливу добу розвитку інформаційних технологій, на жаль, відходять у минуле листи, написані на папері. Ми не уявляємо свого життя без Інтернету, без електронного листування, без мобільного зв'язку, адже маємо можливість миттєво переслати повідомлення й одразу ж отримати відповідь.
1. Бесіда.
- Що таке лист? (Лист-це писаний текст, мета якого-повідомлення про щось адресата)
- Які нині існують види передачі інформації на відстані?
- Якому спілкуванню надаєте перевагу ви? Чому?
- Як ви думаєте, чи може електронне листування замінити традиційне поштове?
- Чи доводилося вам писати листи? Кому? Про що в них повідомляли?
- Чому займенник Ви в листі пишемо з великої букви?
- Які етикетні формули потрібно використовувати в листі?
2. Опрацюйте пам'ятку "Як написати лист"
1. Передусім обміркуйте: тему свого листа (що саме ви хочете сповістити) і головну думку листа(у чому хочете переконати адресата)
2. Текст листа запишіть на чернетці за таким планом:
1. Звертання, привітання до адресата.
2. Початок листа. виявляє вашу зацікавленість станом здоров'я, настроєм адресата, його справами, успіхами. Після цього слід пояснити причину , що спонукала до написання листа.
3. Основна частина. Слід повідомити про себе, свої успіхи тощо.
4. Завершення. Побажання та прощання. Дата. Підпис.
Уважно перечитайте чорновий варіант листа. Перепишіть лист на чистовик.
3. Написання листа літературному героєві.
Напишіть листа улюбленому героєві прочитаних творів, дотримуючись пам'ятки.
Домашнє завдання. Підготуватися до контрольної роботи. Повторити твори В.Нестайка, Я.Стельмаха, Л.Ворониної.
Українська мова
05.05.2022
Тема. Займенник: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль.
1. Перегляньте відеоурок на тему "Займенник"
2. Прочитайте матеріал підручника на с.206,207
3. Виконати завдання. (письмово)
Прочитайте текст. Випишіть займенники, визначте їх розряд.
Шануй і поважай матір і батька. Вони дали тобі життя. Ти будеш дорослою людиною, але для матері і батька будеш завжди дитям. Своєю працею і піклуванням вони несуть радість у твою колиску. Не забувай, що батьки також мають право на радість. Шануй і поважай бабусю й дідуся...дорожи честю сім'ї, оберігай її , як святиню. Де б ти не був, ніколи не забувай про свою рідну домівку. Завжди пам'ятай про неї.
Переписати прислів'я. Визначити в них займенники і надписати їхній розряд.
Українська література
05.05.2022
Тема. Роль сім'ї у формуванні життєвих переконань людини. Стосунки між різними поколіннями в родині.
Слово вчителя. Ми не уявляємо свого життя без рідних людей, які завжди готові зігріти теплом і ласкою, бажанням допомогти й розрадити. Материна ніжна турбота, батькова вимогливість і сила, братова підтримка, бабусина доброта... Хіба може бути щасливою людина без усього цього? Яких би життєвих перипетій не зазнавала людина, які б перешкоди не долала - завжди знаходить прихисток і розраду в родині, де її підтримають, зрозуміють.
Робота над змістом твору.
Бесіда.
- Що нового про членів родини Клима Джури ви дізналися?
- Розкажіть, які стосунки були між членами родини Клима Джури.
- Через які випробування довелося пройти Климові, щоб зустрітися з батьками?
- Як це його характеризує?
- Як ви думаєте, завдяки чому Клим зміг подолати в собі страх і виховати сміливість і кмітливість?
- Які родові знаки родини Джур згадуються в творі? Із якою метою?
- Які проблеми порушено в повісті?
- Сформулюйте головну думку твору.
Поміркуйте.
- Від кого, на вашу думку, залежить щастя вашої сім'ї ?
- Хто із членів родини найбільше часу приділяє вашому вихованню?
- Чи боялися ви чого-небудь? Хто допоміг вам подолати страх?
- Що для вас є справжнім щастям?
Виконати завдання. Виписати приказки, прислів'я про родину, членів родини.
Виконайте завдання, сфотографуйте і надішліть мені на вайбер, вказавши клас і прізвище.
Домашнє завдання. Повторити вивчений матеріал.
Українська література
29.04.2022
Тема. Клим Джура - рятівник світу. Його друзі й вороги. Еволюція Клима від боягуза до супергероя.
1. Слово вчителя. Сьогодні ви знову поринете в неповторний і захопливий світ літератури. Разом із головним персонажем повісті Климом Джурою та його вірними друзями уявно подорожуватимете, долатимете небезпеки, переборюватимете в серці страх.
2. Бесіда за змістом твору.
- Що нового дізнався Клим про свою бабусю Соломію?
- Поясніть, яку загрозу для мешканців землі становили космічні прибульці.
- Розкажіть, чи вперше космічні прибульці намагалися підкорити собі Землю.
- Чому Клим вирішив вступити у двобій із хижими прибульцями? Чи міг він відмовитися?
- Що трапилося із Климом на бабусиному городі?
- Яке враження справила невеличка підземна кімната?
- Яку таємницю розкрила хлопчику пані Соломія?
- Розкажіть, яку роль в історії з космічними прибульцями відігравала Климова бабуся.
- Назвіть події, які належать до розвитку дії. Яка їхня роль у творі?
3. Характеристика образу Клима.
Клим на початку твору боязкий, невпевнений у собі підліток, а наприкінці повісті він уже самодостатня людина, здатна приймати виважені рішення, справжній супергерой.
Тема. Правильне вживання числівників на позначення дат і часу.
1. Перегляньте відеоурок "Вживання числівників на позначення дат і часу"
2. Виконати вправи: 456, (письмово)
За зразком письмово дайте відповідь на запитання "Котра година?" (вправа 456)
3. Виконати вправу 461 (письмово)
За зразком письмового розбору числівника розберіть числівники дев'яносто, сто шістдесят, сім десятих.
Домашнє завдання. Підготуватися до контрольної роботи. Повторити параграфи 37-39.
Українська література
28.04.2022
Тема. Леся Воронина "Таємне Товариство боягузів, або Засіб від переляку №9" - фантастична повість про виховання гідності та мужності.
1. Поміркуймо.
- Що, на вашу думку, ознчає слово "страх" ?
- Які асоціації у вас виникають, коли його чуєте?
- Як ви вважаєте, чи соромно боятися?
- Чи знаєте ви таких людей, які нічого не бояться?
- Чи може, навашу думку, звичайна людина подолати свій страх і ствти героєм?
Цікаво, а що думає з цього приводу Леся Воронина? Відповіді ми отримаємо лише після того, як прочитаємо й проаналізуємо твір письменниці.
2. Перегляньте відео
3. Прочитати матеріа підручника на с.194-196
4. Прочитати розділи I - XI повісті Лесі Ворониної "Таємне Товариство боягузів, або Засіб від переляку №9"
5. Робота над змістом твору.
- Від чийого імені ведеться оповідь у творі?
- Що ми довідуємося з прочитаних розділів про родину Клима Джури?
- Яке враження справив на вас Клим Джура на початку твору?
- Кого боявся головний герой повісті? Чому?
- Яку пропозицію отримав Клим від жінки в ТТБ? Чи одразу погодився?
- Поясни, чому, перш ніж запропонувати Климові вступити до ТТБ, йому показали, як він утікав від Кактуса.
- Назви, які події в повісті є реалістичними, а які - вигаданими.
6. Словникова робота.
Записати в зошит.
Фантастичний твір - це будь-який художній твір, у якому введений елемент чудесного.
Романтичний твір - твір, у якому герой потрапляє у незвичайні обставини, переслідує благородну мету порятунку когось або чогось, виявляючи при цьому незвичайну кмітливість.
Домашнє завдання. Прочитати розділи XII -XXII повісті. Скласти простий план.
Українська мова
27.04.2022
Тема. Узгодження числівників з іменниками.
1. Перегляньте відео на тему "Узгодження числівників з іменниками"
2. Виконати вправу 455 (письмово)
3. Прочитати правило на с.200
4. Виконати завдання (письмово)
Розкрийте дужки, поставивши у правильному відмінку іменники з числівниками.
Тема. Виразне читання прозового уривка з повісті "Митькозавр з Юрківки, або Химера лісового озера".
1. Слово вчителя. Коли людина готується до виразного читання, вона, перш за все, попередньо опрацювує текст, звертає увагу на наголоси, паузи, з'ясовує мету читання та інтонацію. Також варто пам'ятати про емоції, уміння переключатися з одного психологічного стану в інший. А ще існує, так звана, техніка читання.У чому полягають її особливості? Техніка читання включає три важливі складові: сила голосу, темп, тембр.
2. Словникова робота.
Сила голосу - це його гучність, залежно від активності роботи органів дихання і мови.
Темп мовлення - це швидкість потоку зв'язного мовлення.
Тембр - характерне забарвлення звуку.
3. Бесіда.
- Від чого залежить темп читання? (Від того, які почуття у героя або як розвиваються події)
- Як ви вважаєте, чи симпатизує автор головним героям?
- Як виразне читання пов'язане із іншими видами мистецтва?
4. Робота з пам'яткою "Виразне читання тексту. З чого почати?"
- Уважно прочитайте текст. Уявіть те, про що ви прочитали.
- Визначте тему, ідею та тон написаного.
- Поміркуйте, для чого ви будете читати цей текст, у чому переконуватимете слухачів.
- Визначте найважливіші у тексті слова, тобто логічно наголошені.
- Знайдіть паузи
- Обміркуйте, як ви будете використовувати інші засоби виразності - темп, силу голосу тощо.
5. Виразно прочитайте уривок з повісті "Митькозавр з Юрківки, або Химера лісового озера".
Домашнє завдання. Виписати прислів'я про дружбу (5-7 прислів'їв)
Українська мова
21.04.2022
Тема. Відмінювання числівників
1. Перегляньте відеоурок на тему "Відмінювання кількісних числівників" (част.2)
Тема. Таємничі, веселі й незвичайні події в повісті, передані образним словом.
1. Перегляньте відео
2. Робота над змістом твору.
Бесіда.
- Розкажіть, чи здійснилися мрії Митька й Сергія, коли вони приїхали до бабусі в село. Які саме?
- Прочитайте у III розділі про зустріч друзів із Василем. Які слова добирає Василь, звертаючись до хлопців? Чи змінилося його ставлення до Митька й Сергія?
- Чому Василь став таким привітним до хлопців? Чи є в цій частині твору пояснення такої зміни в його поведінці?
- Чому Митько та Сергій повірили Василеві, адже вони його добре не знали?
- Що змусило хлопців вивчати книжки із зоології?
- Хто такий Митькозавр? Як виникла ця назва?
- Як характеризують Митька та Сергія їхні вчинки? Що про них думає Василь Трош?
3. Прочитати матеріал "Збагачуй своє мовлення" на с.187-188.
4. Вправа "Хто це?
За поданими фразами-натяками відгадайте героя і запишіть у зошит.
- Грає на тромбоні.
- Шукає зниклу курку.
- Засинає біля куреня.
- Годує хлопців смачними стравами.
- Гасає на велосипеді.
- Часто вживає звертання "Любі дітки"
Дрмашнє завдання. Дочитати уривки повісті до кінця (с. 188-192)
Українська мова
18.04.2022
Тема. Числівники прості, складні й складені.
1. Пригадаймо.
- Що називається числівником?
- На які питанні відповідають числівники?
- На які групи за значенням поділяються числівники?
- На які розряди поділяються кількісні числівники?
2. Перегляньте відео на тему "Числівники прості, складні й складені".
3. Прочитайте правило в підручнику ( с.186)
4. Розподільний диктант (письмово)
Запишіть числівники у три колонки: прості, складні, складені. Визначте розряд за значенням (кількісні, порядкові).
Чотириста, сім, шістнадцять, сто тридцять, другий, сорок вісім, одна ціла дві третіх, триста, десять, дванадцятий, сімсот тисяч, мільйонний, сорок восьмий, двісті, чотирнадцять, двадцять шість, п'ятитисячний.
- Чому виконавець під час читання повинен враховувати інтонацію?
- Від чого, на вашу думку, залежить темп читання?
(Від розвитку подій, від настрою та почуттів героїв)
- Які види темпу читання ви знаєте? ( Повільний, середній, швидкий)
Талант письменника полягає в тому, щоб зуміти художнім словом так зацікавити читача, щоб той став співучасником пригод і переживань героїв. Адже тільки осмисливши і зрозумівши проблеми, які хвилювали автора, оповідач не буде байдужим до прочитаного.
2. Словникова робота.
Цитата - невеликий уривок з літературного, наукового чи будь-якого іншого опублікованого твору. Наводиться письмово чи усно для підтвердження або заперечення думки.
3. Усно перекажіть епізод повісті "Тореадори хз Васюківки" , який найбільше сподобався , використавши цитати з твору.
Домашнє завдання. Прочитати I, II розділи повісті Я. Стельмаха "Митькозавр із Юрківки, або Химера лісового озера" ( с.179 - 181 )
Українська мова
07.04.2022
Тема. Написання прізвищ прикметникової форми.
1. Перегляньте відео
2. Робота з підручником.
- Прочитати матеріал підручника на с.181-182.
- Виконати управу 415 (лист)
Домашнє завдання. Підготуватися до контрольної роботи. Повторити пункти 26-36
Українська література
07.04.2022
Тема. Образи Яви Реня та Павлуші Завгороднього
1. Перегляньте відео
2. Бесіда.
- Які рисі характеру ви найбільше цінуєте у друзях? Чому?
- Як ви вважаєте, Ява і Павлуша - друзі чи товариші?
- Що об'єднує героїв твору?
- Чим сповнені душі Яви та Павлуші?
- Як ви вважаєте, за яких обставин найбільше виявилася справжня дружба хлопців?
- Чи хотіли б ви бути учасниками пригод хлопців? Чому?
3. Характеристика образів Яви Реня та Павлуші Завгороднього.
- Риси характеру Яви Реня - винахідливий, сміливий, необачний, добрий, дружелюбний, не любить учитися, природжений детектив, вірний друг.
- Риси характеруПавлуші Завгороднього - добрий, справедливий, любить пригоди, має почуття гумору, бешкетник, мрійник, здатний на вигадку, хороший друг.
4. Поміркуйте.
- Герої повісті ява та Павлуша - бешкетники чи мрійники?
- Як ви гадаєте, ким хлопці стануть у майбутньому? Які професії оберуть?
Домашнє завдання. Скласти літературний паспорт твору за схемою: 1. Жанр твору.2. Тема . 3. Ідея. 4. Головна думка. (записати у зошит). (матеріал можна взяти з відео)
Українська мова
06.04.2022
Тема. Написання складних прикметників разом і через дефіс.
1. Пригадаймо вивчення матеріал. Перегляньте відео
Домашнє завдання . Від поданих словосполучень утворіть складні прикметники.
Шістнадцять років, гірський і лыжний, рівні сторони, садовий та міський, вічна зелень, забезпечений мало, мовний та літературний, Тихий океан, жовтий та блакитний.
Українська мова.
14.03.2022
Тема. Перехід прикметників до іменників.
1. Пригадаймо.
- Що означає прикметник?
- На які питання відповідають прикметники?
- На які групи за значенням поділяються прикметники?
- Як утворюємо просту і складну фрму прикметників вищого і найвищого ступенів порівняння?
- Які прикметники не утворюють ступеня порівняння?
- Які прикметники належать до твердої, а які – до м'якої групи?
Домашнє завдання . Підготуватися до контрольної роботи. Повторити вивчення матеріал. В.Винниченка "Федько-халамідник", поезії С.Чернілевського, І.Жиленко, Є.Андієвська "Сказка про яян", "Говоряча риба"
Українська мова
23.03.2022
Тема. Аналіз листового переказу. Навчальне аудіювання.
1. Проаналізуйте самостійно переказ за поданою схемою. (усно)
1. Чи розкрито у переказі тему переказуваного тексту.
2. Чи передано головну думку переказуваного тексту.
3. Чи у правильній послідовності переказано зміст.
4. Чи не пропущено чогось, чи не додано того, чого немає в тексті.
2. Виконати завдання.
- Спішіть текст. Виправте граматичні помилки, тобто неправильно утворене слово.
За Джериною хата, під старою грушею, на зеленій траві спавши молодий парубок, підклавши під голову білу свиту.
Чує він крізь легкий сон, що якась дівчина співає тонким голосом пісню. Він бачити через листя синього неба.
Примічає на самісінькому вершечку грушею якусь дивну птицю. З золотих крил посипалися вогняні іскри, впали на хрустальний лист.
3. Навчальне аудіювання. Уважно прослухайте текст і виберіть правильний відповідь. (письмово)
Домашнє завдання. Повторити написання прикметників із суфіксами -єсеньк-, -ісіньк-, -ськ-, -цьк-, -зьк-.
Українська мова
24.03.2022
Тема. Букви о. та у прикметникових суфіксах -ев- (-єв-), -ів- (-йов-, -ьов-), -ін-, -ін-. -ічн-.
1. Перегляньте відео
2. Робота з підручником.
- Прочитати правила на с.168-169
Виконати вправи 379 (2). 380, 381 (1) (лист)
Домашнє завдання. Опрацювати матеріал підручника (с.168-169). Виконати вправу 382
Українська література
24.03.2022
Тема. Котрольна робота №4. "Я і світ"
Підготуйте подвійний аркуш, підпишіть його, поставте дату, напишіть тему уроку.
Дайте відповіді на запитання. Сфотографуйте і надішліть, вказавши клас і прізвище.
Домашнє завлання. Повторити вивчений матеріал.
Українська мова
25.03.2022
Тема. Написання не з прикметниками.
1. Перегляньте відео на тему "Написання не з прикметниками"
2. Робота з підручником.
- Прочитати правило на с.172
- Виконати вправу 389 (письмово)
3. Гра "Одним словом".
Замініть подані вирази прикметниками. Складіть з прикметниками (на вибір) два речення.
1. Той, якого не можна перемогти.
2. Той, якого не можна побачити.
3. Той, який не може довго всидіти на одному місці.
4. Той, якого не можна вблагати.
5. Той, без якого не можна обійтися.
6. Той, якого не можна спіймати.
4.Вправа з ключем.
Випишіть тільки ті словосполучення, у яких прикметники потрібно писати з не- разом. Підкресліть у виписаних словосполученнях третю літеру в першому слові. Складіть зі словом-ключем речення.
Не/сміливий погляд; не/кваплива хода; не/дорога, а дешева; не/активний учень; я не/самотній; не/розлучні друзі; не/багатий чоловік.
5. Виконайте тест на закріплення вивченого матеріалу.
Тема. Всеволод Нестайко - визнаний у світі український дитячий письменник. "Тореадори з Васюківки". Пригодницький захопливий сюжет твору.
Сьогодні ми з вами познайомимося з творчістю Всеволода Нестайка. Колеги називали його "добрим янголом української літеоатури". Для творів В.Нестайка характерна людяність і доброта, а ще надзвичайне почуття гумору. Усі герої письменника - веселі, дотепні, розумні сміливці, які в різних життєвих ситуаціях виявляють неабияку кмітливість, доброту і почуття гумору.
Окреме місце у творчому доробку В.Нестайка займає пригодницька повість "Тореадори з Васюківки". У 1979 році цей твір за рішенням Міжнародної ради з дитячої та юнацької літератури було внесено до "Особливого Почесного списку Г. К. Андерсена".
Бесіда.
- Чи подобаються вам твори пригодницького жанру? Чим саме?
- Який твір, на вашу думку, вважають пригодницьким?
- Які пригодницькі твори ви вже читали? Чим вони вас вразили?
Робота з підручником.
- Прочитайте біографію В.Нестайка на с.140-141.
Літературознавча розминка.
- Пригадайте, що таке повість?
- Який твір називається пригодницьким?
Запишіть у зошити , що таке пригодницька повість.
Пригодницька повість - це художній твір, у якому події розгортаються з елементами таємничості й загадковості, герої беруть участь у детективних розслідуваннях. з ними трапляється щось несподіване.
Прочитати розділ I повісті "Тореадори з Васюківки" В. Нестайка.
Бесіда за змістом твору.
- Від чийого імені ведеться розповідь на початку твору?
- Назвіть головних героїв повісті.
- Що цікавого ви дізналися про родину Яви?
- Для чого хлопці будували метро? Чим закінчилася ідея "побудувати метро"?
- Що вам здалося кумедним у цій ситуації?
- Чому хлопці вирішили стати тореадорами? (Тореадор - головний учасник бою биків в Іспанії та країнах Латинської Америки, який шпагою завдає бикові останнього удару)
- Чи можна назвати Яву і Павлушу справжніми друзями?
- Які риси характеру мають бути притаманні справжнім друзям?
Перегляньте уривок фільму "Тореадори з Васюківки"
- Чи сподобався вам фільм? Який епізод вам найбільше запам'ятався?
Домашнє завдання. Прочитати розділ II, X, XI. Скласти план до розділу XI.
Українська мова
28.03.2022
Тема. Розвиток мовлення. Письмовий твір - опис природи в художньому стилі на основі особистих вражень.
1. Пригадаймо.
- На які типи мовлення поділяються тексти?
- Назви основні ознаки твору - опису?
- Чим відрізняється науковий та художній опис природи?
- Назви основні ознаки художнього стилю?
- Що називають пейзажем?
2. Розгляньте картину Сергія Васильківського "Козача левада" с.171
- Що зображено на картині?
- Яку пору року зобразив С.Васильківський на полотні?
- Чи можна визначити час доби?
- Що зобразив художник на першому плані картини, на що звертає увагу на другому плані?
- Яка кольорова гама картини? Чому?
- Які почуття, емоції викликає зображення?
3. Прочитати матеріал підручника на с.170
Виконати вправу 383 (письмово)
4. Скласти письмовий твіо - опис за картиною, дотримуючись орієнтовного плану на с.171
- До складеного твору доберіть заголовок, який відображає його тему або головну думку.
- У творі використайте порівняння, епітети.
Домашнє завдання. Дописати твір - опис.
Українська мова
30.03.2022
Тема. Розвиток мовлення. Аналіз письмового твору.
1. Пригадаймо види помилок.
Розгляньте таблицю "Види помилок у письмовій роботі"
Види помилок
Приклади
З (змістові)
Тему тексту не розкрито. Нечітко передано головну думку.
Про щось сказано недостатньо, додано щось зайве. Порушено послідовність
викладу
Л (лексичні)
Слово вживано в невластивому йому значенні.
Невиправдано повторюється слово або спільнокореневі слова. Ужито російське
слово замість українського. Ужито зайве слово
Г (граматичні)
Ужито неправильно утворене слово. Неправильно поєднані
слова між собою. Неправильно побудовано речення.
І (орфографічні)
Слово записано з порушенням правил написання літер, які
позначають ненаголошені голосні звуки, приголосні звуки, що уподібнюються,
правила вживання знака м’якшення, апострофа та ін..
V (пунктуаційні)
Неправильно розставлені розділові знаки.
2. Виконайте вправи на виправлення лексичних і орфографічних помилок (письмово).
Вправа 1. Доповніть речення прикметниками, дібравши найбільш вдалі слова серед синонімічних. Запишіть правильні варіанти речень.
Квітка торкнула, і сніг загорівся, мов золоте (вогнище, багаття, полум’я). Хто не жив посеред бурі, не (зрозуміє, збагне, здогадається) журби безсилля. Задумливо шумів дуб своїм (широким, розлогим, просторим) гіллям. Рано встало (ясне, яскраве, прозоре) сонечко. (Величний, величавий, грандіозний) дуб стояв і радів (ласкавому, ніжному, сердечному) сонцю. З лісу несе (ароматом, пахощами, запахом) живиці .
Вправа 2. Виправте орфографічні помилки. Поясніть
Недалеко плескалася в положистих беригах тихесинька річка. Вода в ній чистенька та прозора. Сонце пронизує її аж до самісінького дна. Над річкою весиленьке сило з біленькими прабатьківськими хатками та вишневими сатками. В її темнющій глебині відбиваються і ліс, і гори, і саме сило. Відбиваєтьбся небо, биздонне та синє, з білинькими і тонинькими, наче павутиння, хмарками і сонце, пикуче та таке ясне, що аж в очах мерехтить. І над всім цим шатром розкинулося весочезне та глебоке небо.
Домашнє завдання. Повторити написання прикметникових суфіксів -есеньк-. -ев-. -ов- і ін.
Українська мова
31.03.2022
Тема. Написання -н- і -нн- у прикметниках
1. Перегляньте відео на тему "Написання -нн- і -н- у прикметниках.
У народі кажуть: "Людина без мрії - як птах без крил". Саме мрія дає сили вдосконалюватися, розвиватися, робить наше життя яскравим і різноманітним. Повість В. Нестайка "Тореадори з Васюківки" теж про мрію, вигадку, фантазію.
Сьогодні ми продовжимо бесіду про пригоди Яви та Павлуші. Романтика щоденних пригод так захоплює двох друзів, що іноді вони втрачають відчуття межі між реальністю та уявним світом, створеним ними. Але щоразу хлопцям-фантазерам вдається щасливо виплутуватися з комічних ситуацій.
Словникова робота.
Мрія - те, що створене уявою, фантазією
Дійсність - те, що насправді існує, реальність.
Романтичне - те, що приваблює, захоплює своєю незвичайністю, таємничістю.
Буденне - повсякденне, звичайне.
Бесіда. за змістом твору.
- Поміркуйте, що в повісті є мрією, а що дійсністю?
- Яку розмову підслухали Ява і Павлуша? Які підозри у них виникли?
- Перекажіть стисло, яка пригода сталася з друзями в кукурудзі.
- Які події у прочитаному уривку викликали у вас сміх? Поясніть чому.
- Чи підтвердилися підозри Яви й Павлуші про шпигунство Книша та Бурмила?
- Оповідь у повісті ведеться від імені Павлуші. Чи відчуваєте ви, як до хлопців ставиться автор?Чому ви так думаєте?
"Скарбничка народної мудрості"
Прочитайте прислів'я про дружбу та створіть асоціативний ланцюжок "Дружба - це..."
- Друзі пізнаються в біді.
- Не той друг, хто медом маже, а той, хто правду каже.
- Нових друзів май, старих не забувай.
- Дружба родиться в біді, а гартується в труді.
- Яку дружбу заведеш, таке й життя поведеш.
- Людина без друзів - що дерево без коріння.
Домашнє завдання. Прочитати розділи XII XV XVI повісті "Тореадори з Васюківки".
Українська література
01.04.2022
Тема. Смішне і комічне у творі. Проблематика повісті.
В. Нестайка називають справжнім чарівником художнього слова. Вже з перших рядків повісті "Тореадори з Васюківки" стає зрозуміло: пригоди головних героїв змусять нас сміятися багато й весело.Твори письменника веселі, сонячні, життєствердні, після прочитання яких хочеться почуватися дитиною й насолоджуватися романтикою буднів.
1. Робота за змістом твору.
- Розкажіть, яке важливе рішення прийняв Ява.
- Знайдіть дві відмінності між Робінзоном Крузо і Робінзоном Кукурузо.
- Чи здогадуєтесь ви, на кого наткнулися в темряві Ява й Павлуша? Що робив той персонаж на острові вночі? Висловіть свої припущення.
- Знайдіть у творі два підтвердження того, що Ява й Павлуша - вірні друзі.
- Поясніть, як ви ставитесь до головних персонажів повісті. Свою відповідь обгрунтуйте.
- Наведіть докази того, що у творі є:
*Несподівані повороти подій;
*Мотив переслідування;
* Ситуації припущення й розгадування.
2. Хвилинка теорії.
Комічне - естетична категорія, характерною рисою якої є освоєння світу і його зображення крізь призму сміху.
Комічні образи і явища - образи і явища в художній літературі, що викликають сміх через невідповідність між дією і наслідками, між метою й засобами її досягнення.
Смішне - те, що викликає сміх.
3. Засоби творення комічного в повісті:
* Прагнення персонажа показати себе не тим, ким він є насправді;
* Дитяча і комічна вимова слів;
* Використання незвичайних назв, надання комічних кличок тварин;
* Знижена лексика, лайливі слова;
* Несподівані гумористичні порівняння;
* Уживання гіперболи з метою висміювання зображуваного, фразеологізмів;
* Урочистий тон розповіді в зображенні буденного.
4. Завдання. Знайдіть у творі художні засоби: епітети, метафори, порівняння.(усно)
Домашнє завдання. Дочитати повість до кінця. Підготувати характеристику образів Яви і Павлуші.
Українська мова
04.04.2022
Тема. Написання складних прикметників разом і через дефіс
1. Перегляньте відео на тему "Написання складних прикметників разом і через дефіс"
2. Робота з підручником.
Прочитати правила на с.176
Виконати вправи 403 (усно), 404 (письмово)
Домашнє завдання. Виконати вправу 406.
Українська мова
27.04.2022
Тема. Узгодження числівників з іменниками.
1. Перегляньте відео на тему "Узгодження числівників з іменниками"
2. Виконати вправу 455 (письмово)
3. Прочитати правило на с.200
4. Виконати завдання (письмово)
Розкрийте дужки, поставивши у правильному відмінку іменники з числівниками.
Немає коментарів:
Дописати коментар