Мітки

вівторок, 15 березня 2022 р.

Дистанційне навчання 2022. 5 клас. Українська мова та література.

                                            


Шановні п'ятикласники! Продовжуємо навчання. Прошу опрацювати навчальний матеріал та виконати завдання.  Виконані завдання надсилайте на VIBER (0664504744) або на електронну  пошту  lyubovzarapina@gmail.com

  Українська мова

03.06.2022            

Підсумковий урок.

Українська мова

02.06.2022

Тема. Синтаксис і пунктуація.

1. Пригадаймо.

Синтаксис - розділ науки про мову, який вивчає словосполучення та речення.

Пунктуація - розділ науки про мову, який вивчає вживання розділових знаків у реченні й тексті на письмі.

2. Гра "Так" чи "Ні"

- Слово або група слів, що передають повідомлення, пораду, наказ називається реченням.               - Речення не має граматичної основи.                                                                                                      - Речення має головні і другорядні члени речення.                                                                                  - За метою висловлювання речення є розповідні, питальні, спонукальні.                                             - Речення за емоційним забарвленням - це окличні й неокличні.                                                          - Підмет вказує на дію в реченні.                                                                                                              - Додаток  відповідає на питання хто? що?                                                                                              - Означення вказує на ознаку предмета.                                                                                                    - Присудок підкреслюють двома лініями.                                                                                                - Обставина підкреслюється хвилястою лінією.

3. Виконати вправи 530, 531 (письмово)

Домашнє завдання. Виконати вправу 533   

Українська мова

01.06.2022

Тема. Орфоепія й орфографія.

    1. Пригадаймо матеріал з теми  "Орфоепія й орфографія "  

Орфоепія - розділ науки про мову, що вивчає правильну вимову слів.

Орфографія - розділ науки про мову, який вивчає правила передачі усного мовлення на письмі.

2. Виконати вправи 527  (письмово)

3. Пройдіть тести на повторення  вивченого матеріалу

https://naurok.com.ua/test/start/1588214

Домашнє завдання. Зробити фонетичний розбір слів поїздка, щільність (схема розбору на с.162)

Українська література

01.06.2022

Тема. Література рідного краю. В. Козаченко "Блискавка"

1. Слово вчителя. Сьогодні познайомимося з життям і творчістю нашого земляка Василя Козаченка.

        Майбутній письменник народився у мальовничому селищі Новоархангельськ, серед чистих широких степів Кіровоградщини, у сім’ї селян Павла Матвійовича і Наталі Митрофанівни Козаченків 25 березня 1913.

        Ріс Василько уважним і спостережливим, трудолюбивим. Ще в дитинстві проявляються риси притаманні письменникам. Що ж до В. Козаченка, то мати запевняла: «тільки-но навчився писати, як уже й «твори» складав. Його первістки – «Як вишні цвітуть» та «Як дідів тютюн росте».

        У школі вчився дуже добре. З п’ятого класу йому поталанило: потрапив до вчительки, яка зналася на рідній та світовій поезії. «Кобзар» кожним рядком за душу брав. А коли, сидячи в сутінках холодної хати, при каганці дочитав «Гайдамаків» – плакав.       1938 року В. Козаченко закінчив філологічний факультет Київського державного університету імені Т. Г. Шевченка, якому передувало навчання в Уманському інституті соціального виховання. Його начитаність з літератури й історії всерйоз привертали увагу викладачів.

       Василь Козаченко обороняв Київ, згодом – активний учасник партизанського і підпільного руху на Кіровоградщині. Особистий досвід підпільної роботи та пережите послужило йому матеріалом для повістей «Атестат зрілості», «Серце матері», «Блискавка». Василь Козаченко згадував: «Йшов п’ятий місяць війни… я встиг пережити і на власні очі побачити багато страшного і неправдоподібно кошмарного». Помер наш земляк 2 березня 1995 р. у Києві. Більшість творів письменника пов’язана з нашим краєм.

2. Повість В.Козаченка "Блискавка"

У творі "Блискавка" письменник звертається до життєвого матеріалу, особисто пережитого. З перших днів Вітчизняної війни В.Козаченко у діючій армії: був командиром стрілецького взводу, брав  участь в оборонних боях біля Києва. В творі розповідається про юних дівчат і хлопців, які були членами підпільної  групи "Блискавка", і захищали рідне село від ворогів. Юнаки і дівчата проявили себе справжніми патріотами, сміливими, відважними, добрими, справедливами героями. Підлітки, ставши на важкий і небезпечний шлях дорослих, проявили свою незламну силу духу, переконані у правоті своєї справи, залишилися незламними героями свого часу.

Домашнє завдання. Підготувати розповідь про улюблених літературних героїв.(усно)

Українська мова

27.05.2022

Тема. Будова слова й орфографія.

1. Пригадаймо матеріал з теми  "Будова слова"

Основа - це частина слова без закінчення. Основа виражає лексичне значення слова.

Закінчення - це змінна значуща частина слова, яка виражає його граматичне значення (рід, число, відмінок, час тощо). Корінь. префікс, суфікс - значущі частини слова.

Спільнокореневі слова - це слова зі спільним коренем, але з різними лексичними значеннями. Наприклад, море, моряк. морський

2.Виконати завдання. Змініть слова так, щоб у корені відбулося чергування приголосних звуків. Наприклад, дорога - доріжка - на дорозі (чергування приголосних г-ж-з).                                           Берег, книга, щука, урок.

3.Виконати завдання. Подані слова розібрати за будовою.

Вітрище, присолити, вгору, беззвучний.  

Домашнє завдання. Виконати вправу 523

27.05.2022

Тема. Фонетика й графіка.

1. Пригадаймо матеріал з теми  "Фонетика й графіка"

Інтелектуальна розминка.                                                                                                             

-  Що вивчає фонетика ? ( звуковий склад мови)                                                                                      -  Скільки букв в алфавіті?                                                                                                                          - Які бувають приголосні звуки?                                                                                                                - Назвіть глухі звуки?                                                                                                                                  - Які бувають склади?

2. Виконати вправу 524 (письмово)

Домашнє завдання. Виконати вправу 525 

Українська література

27.05.2022

Тема. Контрольна робота. "Рідна Україна. Світ природи"

Виконати завдання.



Домашнє завдання. Повторити вивчений матеріал.

Українська мова

26.05.2022

Тема. Лексикологія

  Розпочинаємо повторювати  теми, які вивчали протягом  навчального року.

Пригадаємо, що вивчає лексикологія.

Лексикологія - розділ науки про мову, що вивчає всі наявні в мові слова.

 1. Виконайте тести.(усно)

Перевірте свої відповіді.
1-А, 2-Б, 3-А, 4-А, 5-А, 6-А.
2. Виконайте вправу 518 (усно), вправу 519 (письмово)

3. Пройдіть тест на повторення теми "Лексикологія" за посиланням

https://naurok.com.ua/test/start/1546868

Домашнє завдання. Виконати вправу 520

Українська література

25.05.2022

Тема. Позакласне читання. В.Королів-Старий "Потерчата"

1. Слово вчителя. Народна уява витворила багато фантастичних істот - добрих духів, які допомагають людям у житті,  а ще злих духів, які шкодять їм. Письменник В.Королів-Старий зацікавився цією темою і написав збірку казок "Нечиста сила", уявивши  домовиків, потерчат, лісовиків зовсім по-іншому.

- Хто ж такі потерчата?

2. Перегляньте відео "Легенда про потерчат"

3. Потерчата ( за міфологією) - це душі  нехрещених дітей, які перетворилися на болотяні вогники.
  Домовик - постає в уяві людей як добрий дідусь, який охороняє дім, в якому живе.

4. Прослухайте казку  В.Короліва-Старого "Потерчата"


5. Бесіда за змістом казки.

 - Хто є головними героями казки?

 - Куди пішов дяк Оверко?

 - Чому Домовик почав переживати?

 - Чому Хуха звернулася до потерчат?

 - Чи справді потерчата хотіли заманити дяка в болото?

 - Як Домовику вдалося врятувати дяка?

 - Чи погоджуєтесь ви, що причиною пригод Оверка була горілка?

 - Що висміює В.Королів-Старий в казці?

У В.Короліва-Старого  потерчата - це добрі істоти, які творять добро і допомагають людям.

Письменник своїми казками показав, що поруч з нами живуть істоти, у яких можна повчитися добра, справедливості.

Домашнє завдання. Підготуватися до контрольної роботи. Повторити твори М.Рильського, Г.Тютюнника, М.Вінграновського.

Українська мова

25.05.2022

Тема. Контрольна робота "Складні речення. Пряма мова. Діалог"

                             Г. Жайворонок купався у свіжому ранковому повітрі.
                            11. Складіть речення з прямою мовою.
                          12. Складіть складне речення, частини якого поєднані за допомогою  сполучника.

Домашнє завдання. Повторити вивчений матеріал

Українська мова

20.05.2022

Тема. Інсценування байки, текст якої містить діалог.

1. Пригадаймо.

 - Що таке діалог?

 - З чого складається діалог?

 - Назвіть правила, як правильно вести діалог.

 - Що таке байка? (Байка - це невеличкий віршований твір повчального характеру)

 - Хто є персонажами байки? (Тварини, рослини)

 - Як називається повчальний висновок байки? (Мораль)

2. Прослухайте Байку Л.Глібова "Зозуля і Півень"



3. Прочитайте виразно байку Л.Глібова "Зозуля і Півень"

— Як ти співаєш, Півне, веселенько...
— А ти, Зозуленько, ти, зіронько моя,
Виводиш гарно так і жалібненько,
Що іноді аж плачу я...
Як тільки що почнеш співати,
Не хочеться й пшениченьки клювати,-
Біжиш в садок мерщій...
— Тебе я слухала б довіку, куме мій,
Аби б хотів співати...
— А ти, голубонько, ти, кралечко моя,
Поки співаєш на калині,
То й весело мені, і забуваю я
Свою недоленьку, життя своє погане
Та безталанне...
А тільки замовчиш
Або куди летиш,-
Заниє серденько, неначе на чужині...
І їстоньки — не їм, і питоньки — не п'ю
Та виглядаю все Зозуленьку мою.
Як гляну на тебе — така ти невеличка,
Моя перепеличко,
А голосочок-то який!..
Тонесенький, милесенький такий...
Куди той соловей годиться?
— Спасибі, братику, за добреє слівце.
Як не кохать тебе за це?..
І ти виспівуєш, неначе та жар-птиця;
І далебі, що так,— пошлюся я на всіх.-
Де взявся Горобець, підслухав трохи їх
Та й каже: — Годі вам брехати
Та одно другого знічев'я вихваляти! —
Пурхнув — та й був такий.

За що ж,— хто-небудь попитає,-
Зозуля Півня вихваляє?
За те, що Півень годить їй
Та потакати добре вміє:
Рука, як кажуть, руку миє.

4. Робота над виразністю читання байки.

 - За що хвалили одне одного Півень і Зозуля?

 - Чи відвертими, щирими були ці вихваляння?

 - З якою інтонацією треба читати цю частину?(Щоб передати вихваляння, потрібно читати улесливо)

 - У якому темпі? (Повільно, спокійно)

 - Якими ви уявляєте собі Зозулю і Півня, як людей? (Нещирих, брехливих, хитрих тощо)

 - Яке ваше ставлення до розмови Півня і Зозулі?

 - З якою інтонацією будете читати слова Горобця? 

 - Знайдіть речення, що мають звертання. Прочитайте їх улесливо, ніжно, захопливо.

5. Прочитайте виразно байку з дотриманням інтонацій.

Домашнє завдання. Підготуватися до контрольної роботи. Повторити параграфи 42, 43, 44

 Для повторення і узагальнення вивчених тем перегляньте відео


Українська література

20.05.2022

Тема. Розвиток мовлення. Складання власної версії закінчення повісті М.Вінграновського "Сіроманець" (усно)

1. Гра "Упізнай героя"

  "Засумував чомусь наш Сашко... і вчитися гірше почав"

 "Утік! Утік! Тепер він  прийде до мене неодмінно!"

 "Не підходь до нього! Якщо вовк, то нехай буде вовк"

 "Будемо бігти, доки не впадемо"

 "Сіроманець перекусив би тебе, сірника"

2. Вправа "Теоретична хвилинка"

- Ми побачили цілу історію життя Сіроманця. До якого епічного жанру належить цей твір-повість чи оповідання?

 - Назва твору відображає тему чи ідею твору? Запропонуйте власний заголовок до твору.

Слово вчителя. Ми закінчили вивчати твір М.Вінграновського "Сіроманець".

 - Чи сподобався вам твір?  Чим вразив вас цей твір?

- Чи порадили б ви прочитати його своїм батькам, знайомим?

- Яку б ви зробили кінцівку твору?

Домашнє завдання. Скласти  власне закінчення повісті "Сіроманець"

Українська мова

19.05.2022

Тема. Діалог. Тире при діалозі.

1. Пригадаймо.

 Закінчіть речення

 - Діалог передає ...

 - Монолог - висловлювання ...

- Полілог - дискусія, бесіда ...

- Репліка - слова кожного ...

- Кожну репліку записуємо з  ...

- Слова автора після репліки записуються з ...

- Якщо слова автора стоять після репліки, то після репліки ставлять ...

2. Перегляньте відео на повторення теми "Діалог. Тире при діалозі"



3. Виконати завдання. Прочитайте казку В.Сухомлинського "Найгарніша мама". Спишіть, правильно поставте розділові знаки.

  Побачили птахи малого некрасивого, з великого голівкою, вухатого та й питають, дивуючись:

 Хто ти такий, де ти взявся?

Я Совеня відповідає мале. Я випало з гнізда, не вмію ще літати. Я шукаю маму.

Хто ж твоя мама? питає Соловей.

Моя мама Сова, гордо відповідає Совеня.

Яка ж вона? питає Дятел.

Моя мама найгарніша.

Розкажи, яка ж вона питає Дрізд.

У неї голова, вуха й очі, як у мене, відповідає Совеня.

Ха-ха-ха! зареготали птахи. Та ти ж потвора. Виходить, і мама така сама.

Неправда! закричало Совеня. Мама в мене найгарніша. ...

Домашнє завдання. Скласти діалог на самостійно обрану тему.

Українська мова

18.05.2022

Тема. Діалог. Тире при діалозі.

1. Перегляньте відео на тему "Діалог. Тире при діалозі"



2. Прочитайте правило і розгляньте схеми на с.222

3. Виконайте вправу 514 (усно), вправу 515 (письмово)

Домашнє завдання. Опрацювати параграф 44. Виконати вправу 516.

Українська література

18.05.2022

Тема. Гуманізм повісті "Сіроманець"

1. Перегляньте відео на тему "Гуманізм повісті "Сіроманець"


2. Словникова робота

 Гуманізм - ставлення до людини, пройняте турботою про її благо, повагою до її гідності, людяності.

3. Поміркуйте.

- Як , на вашу думку, автор ставиться до Сіроманця?

- Чому до Чепіжного вовк ставиться вороже, а для Сашка - став найкращим другом?

- Чи можна назвати Сіроманця хижаком? Обгрунтуйте свою думку.

- Чи вважаєте ви Сіроманця - володарем лісу? Чому?

4. Завдання.  Доповнити персонажів (усно)

 Назвіть персонажів, які виявили гуманне ставлення до Сіроманця- Сашко,.....

Хто з персонажів виявив антигуманне ставлення до Сіроманця - Чепіжний, ...

Домашнє завдання. Підготувати характеристику Василя Чепіжного (портрет, вчинки, риси характеру)

Українська мова

13.05.2022

Тема. Пряма мова. Розділові знаки в реченнях із прямою мовою.

1. Пригадаймо вивчений матеріал.

 Продовжте речення (усно)

 1. Пряма мова на письмі береться в ... і починається з ...літери.

2. Якщо перед прямою мовою стоять слова автора, то після них ставиться ..., а після прямої мови ставиться ..., ... або ... .

3. У кінці прямої мови знак оклику, знак питання, три крапки ставлять перед ...

4. Пряма мова супроводжується словами ...

5. Крапку й кому ставлять після ...

2. Перегляньте відео на повторення  теми "Пряма мова. Розділові знаки в реченнях із прямою мовою"


3. Виконати завдання (письмово)

Складіть розповідь на одну з тем "Мудрі батькові поради", "Улюблені пісні моєї мами (або бабусі)", "Чого навчив мене мій тренер", використавши речення з прямою мовою.

Домашнє завдання. Виконати впрау 512

Українська література

13.05.2022

Тема. Доброта, вигадливість, рішучість Сашка, його здатність на самостійні вчинки, особливо у відстоюванні своєї позиції.

1. Поміркуймо.

 - Яку людину вважають самостійною? 

- Якими рисами вона має бути наділена?

- Чи може дитина бути самостійною? Це добре чи погано?

2. Бесіда  за змістом другої частини твору.

- Чому Сіроманець утік, а не залишився, десь заховавшись?

- Де опинився Сіроманець? Чому він там залишився? Як приладнався до нового помешкання та способу життя?

- Чому Андрійко подружився із Сіроманцем? Чим Андрійко схожий на Сашка?

- А як поставилися до вовка Андрійко, його батьки, льотчики?

- Яка небезпечна пригода сталася з Андрійком? Хто і як допоміг?

- Чому Сіроманець залишив і полігон, і Андрійка?

- Чи  благородною була мета Сашка вилікувати зір Сіроманцеві?

- Чому Сіроманець утік, коли був в Одесі? Чому прийшов до Чепіжного?

- Як закінчується твір?

- Чого навчає повість М. Вінграновського "Сіроманець"?

3. Характеристика образу  Сашка.

 Спробуймо віднайти позитивні і негативні риси характеру Сашка. Дописати риси  в зошит.

 Позитивні риси характеру Сашка - сміливий, добрий, рішучий, товариський,....

Негативні риси - запальний, не завжди чемний (у розмові з дорослими), непоміркований (необдумано розповів Чепіжному , що Сіроманець живе у військовій частині), .... 

Домашнє завдання. Скласти літературний паспорт  твору "Сіроманець"(тема, ідея, жанр, герої)

Українська мова

12.05.2022

Тема. Пряма мова. Розділові знаки в реченнях із прямою мовою.

1. Перегляньте відеоурок  на тему "Пряма мова. Розділові знаки в реченнях із прямою мовою".


2. Прочитайте  правила  в підручнику на с.219-220

3. Виконайте вправу 508 (письмово)

Домашнє завдання. Прочитати параграф 43. Виконати вправу 509

Українська мова

11.05.2022

Тема. РМ. Усний твір-роздум на тему, пов'зану з життєвим досвідом учнів.

1. Пригадаймо.

Вправа "Незакінчене речення" (усно)

- Роздум - це...

- До твору-роздуму можна поставити питання ...

- Твір-роздум складається з ... чпстин.

- У творі-роздумі використовують такі стандартні слова ...(Я вважаю, що...; я думаю,що...; тому що...; по-перше,  по-друге,...; отже, ..тощо)

2. Прочитйте матеріал підручника на с. 127.

3. Розгляньте  схему будови тексту твору-роздуму (с.127)

4. Прочитайте зразок учнівського твору (вправа 267)

 Дайте відповіді на запитання (усно)

- Визначте в тексті тезу.

- Визначте й прочитайте докази, які автор наводить на підтвердження тези.

- Чи є ці докази , на вашу думку, переконливими?

- Які докази ви могли б додати?

- Прочитайте висновок. Яка роль висновку в тексті твору-роздуму?

5. Виконайте вправу 268 (усно)

6. Прочитайте пам'ятку "Послідовність створення роздуму"

Домашнє завдання. Написати твір-роздум  на одну з тем:

 "Чому людина має бути чемною"

"Чому потрібно вивчати іноземну мову"

"Чи може телебачення замінити книжку"

"Чому у спілкуванні з незнайомими людьми потрібно бути обережними"

Українська література

11.05.2022

Тема. Захоплива і драматична історія про хлопчика й вовка як приклад гармонії людини й природи.

1. Слово вчителя. Людина й природа нероздільні: ми нерозривно пов'язані з навколишнім тваринним та рослинним світом. На жаль, не завжди взаємини людини та природи складаються гармонійно. Природа - це наше життя, наше найбільше багатство. І кожний з нас має піклуватися і берегти наше довкілля. Якщо людина врятує когось із братів наших менших, то, можливо, і до неї колись добро повернеться. Будемо сподіватися, що все ж добрих людей у світі більше. 

2. Літературний диктант (письмово). Дати лише відповіді на запитання.

  1. Якої пори року відбуваються події на початку твору?

  2. Що робив вовк, коли нічого було їсти?

  3. Яка фізична вада була в нього ?

  4. Як звали друзів Чепіжного?

  5. Що собі за премію купив Василь Чепіжний, коли повбивав вовченят?

  6. Куди сховав Сашко свій портфель?

  7. Чим Сашко нагодував Сіроманця?

  8. Яку схованку вигадав Сашко вовкові, щоб того не знайшов Чепіжний?

  9. Як звали собаку, якого привіз Чепіжний із міста?

  10. Яке перше питання поставила вчителька Сашкові, коли той прийшов до школи?

  11. Яким чином Сашко забрався в кузню задля порятунку Сіроманця?

  12. Як звали шкільну подругу Сашка?

3. Перегляньте відео


4. Бесіда за змістом  першої частини твору.

 - Що ми дізнаємося про життя Сіроманця в лісі?

 - Які художні деталі свідчать про те, що Чепіжний не любив не лише вовків, а й інших тварин?

 - Як відбулося знайомство Сашка із Сіроманцем? Що вражає вас у цьому епізоді? Чому вовк не накинувся на Сашка?

 -  Знайдіть опис Сіроманця й прочитайте його. Як ви вважаєте, цей опис характеризує вовка як позитивного чи негативного ? Чому?

 - Прочитайте інтерв'ю Василя Чепіжного для районного радіо й газети. Чи справедливе зауваження йому зробила баба Маня?

 - Який момент у прочитаній частині повісті найбільш емоційний та напружений?

 - Як вовк опинився на волі?

Домашнє завдання. Прочитати другу частину повісті "Сіроманець". (с.236 - 248)

Українська мова

09.05.2022

Тема. Кома між частинами складного речення, з'єднаними безсполучниковим і сполучниковим зв'язком.

1. Повторимо вивчений матеріал.

Гра "Так чи Ні"  (В кінці уроку зробіть самоперевірку своїх відповідей)

 1. Речення - найменша одиниця людського спілкування.

 2. За допомогою речень формуються, виражаються й повідомляються думки.

 3. Слова в реченні не поєднуються за змістом і граматично.

 4. Інтонація вказує на кінець та початок речення.

 5. Граматична основа речення - це всі його члени.

 6. Підмет - це головний член речення, що означає предмет, про який говориться в реченні, і відповідає на питання хто? що?

 7. Підмет підкреслюють двома рисками.

 8. Присудок найчастіше буває виражений дієсловом.

 9. Просте речення має кілька граматичних основ.

 10. Складне речення складається з двох або кількох простих речень.

 11. Частини складного речення можуть поєднуватися сполучниками або сполучними словами.

 12. Частини складного речення можуть поєднуватися без сполучників.

2. Виконати завдання. (письмово). Запишіть прислів'я, замість крапок із довідки додаючи потрібний початок. Поставте розділові знаки.

 1. ... а кожен його їсть. 2. ... а шлунок за хлібом. 3. ... а стеблом очі колять. 4. ... то ще не біда.       5. ... а без хліба ще гірш. 

Довідка. Хліб за шлунком не ганяється. Не кожен хліб приробля. Поки хліб та вода. Без зубів лихо. Хлібом кормлять.

3. Пройдіть онлайн-тест за посиланням

https://naurok.com.ua/test/start/1503688

Результати тестування надішліть мені на вайбер.

Правильні відповіді до гри "Так чи Ні". 1.Так. 2. Так. 3. Ні. 4. Так. 5. Ні. 6. Так. 7. Ні. 8. Так. 9. Ні. 10. Так. 11. Так. 12. Так.

 Домашнє завдання. Виконати вправу 505.

Українська література

09.05.2022

Тема. Микола Вінграновський "Сіроманець"

1.Слово вчителя. Сьогодні ми познайомимось з останнім цього навчального року твором - повістю Миколи Вінграновського "Сіроманець", його героями, зокрема із звіром. Будемо вчитися бачити добро та зло, аналізувати лихі та добрі вчинки, співпереживати разом із героями повісті, щоб уміти в нашому світі захищати слабких, бути милосердними.

 - Чи можете ви сказати, що означає слово "сіроманець"?

 Сіроманець - вживається як сталий епітет вовка, вовк-сіроманець.

Словникова робота.

Повість - це середній за обсягом епічний твір, у якому зображено багато подій протягом тривалого проміжку часу та з багатьма героями.

2. Перегляньте відео


3. Читання повісті "Сіроманець"

Прочитайте повість  від слів "Уночі прийшла осінь...(с.223) до слів ......темного листопадового вітру" (с.228).

Бесіда за питаннями.

 - Яке життя було у Сіроманця?

 - Які слова свідчать про його вік?

 - Яка роль пейзажу в цьому уривку?( Співзвучність осені зі старим вовком)

 - Які риси вдачі Василя Чепіжного виявляються в цьому уривку?

 - Як автор ставиться до нього? Зверніть увагу, що він називає його лише на прізвище, хоча відомо, що той Василь Дмитрович.

 - Як Сашко ставиться до Сіроманця?

 - А як ставляться його батьки до вовка? Чи дійсно така вже вкрай небезпечна ситуація склалася?

Домашнє завдання. Дочитати частину тексту до с.235.


Українська мова

06.05.2022

Тема. Кома між частинами складного речення, з'єднаними безсполучниковим і сполучниковим зв'язком.

1. Перегляньте відеоурок на тему "Кома між частинами складного речення"

2. Виконати завдання.Запишіть речення. Розставте пропущені розділові знаки. Підкресліть  у кожному реченні граматичні основи (підмет і присудок). Усно поясніть, як пов'язані прості речення в складному (сполучниковим чи безсполучниковим зв'язком).

Город до того переповнювався рослинами що десь серед літа вони вже не вміщалися в ньому. Вони лізли одна на одну переплітались душились дерлися на стріху повзли на тин а гарбузи звисали з тину прямо на вулицю.Коли я молився богу я завжди бачив на покуті портрет діда а сам дід лежав на печі й тихо кашляв.

3. Розгляньте послідовність синтаксичного розбору складного речення на с.218.
  Перегляньте відео  про синтаксичний розбір складного речення.



Домашнє завдання. Виконати вправу 504

Українська література

06.05.2022

Тема. Виразне читання прозового уривка з оповідання "Дивак"

Слово вчителя. Коли людина готується до виразного читання, вона, перш за все, попередньо опрацьовує текст, звертає увагу на наголоси, паузи, з'ясовує мету читання та інтонацію. Також варто  пам'ятати про емоції, уміння переключатися з одного психологічного стану в інший. А ще існує, так звана, техніка читання. У чому полягають її особливості? Техніка читання включає три важливі складові: сила голосу, темп мовлення, тембр.

1. Словникова робота.

  Сила голосу - це його гучність, залежно від активності роботи органів дихання і мови.

 Темп мовлення - це швидкість потоку зв'язного мовлення.

 Тембр - характерне забарвлення звуку.

2. Бесіда за питаннями.

 - Від чого залежить темп читання? (Від того, які почуття у героя або як розвиваються події)

 - Як ви вважаєте, чи симпатизує автор головним героям?

 - Як виразне читання пов'язане із іншими видами мистецтва?

3. Опрацюйте пам'ятку "Виразне читання тексту. З чого почати?"

 - Уважно прочитайте текст. Уявіть те, про що ви прочитали.

 - Визначте тему, ідею та тон написаного.

 - Поміркуйте, для чого ви будете читати цей текст, у чому переконуватимете слухачів.

 - Визначте найважливіші у тексті слова, тобто логічно наголошені.

 - Знайдіть паузи.

 - Обміркуйте, як ви будете використовувати інші засоби виразності - темп, силу голосу тощо.

4. Виразно прочитайте уривки з оповідання Г. Тютюнника "Дивак".

Домашнє завдання. Навчитися виразно читати прозові твори.

Українська мова

05.05.2022

Тема. Складні  речення з безсполучниковим і сполучниковим зв'язком.

1. Повторимо попередній матеріал.

 - Яке речення називається складним?

 - За допомогою яких сполучників та сполучних слів  поєднуються прості речення у складному?

 - Чи завжди частини скдадного  речення поєднуються сполучникамита сполучними словами?

- Які розділоваі знаки ставляться у складному реченні?

2. Виконайте вправу 501 (письмово)

Наприклад. Ніч минула швидко, і настав сонячний весняний ранок.

Домашнє завдання. Опрацювати параграф 42. Виконати вправу503.


Українська мова

04.05.2022

Тема. Складні речення з безсполучниковим і сполучниковим зв'язком.

1. Пригадаймо.

Вправа "Незакінчене речення" (продовжити речення усно)

 - Граматична основа речення складається...

 - Другорядні члени речення - це ...

 - Просте речення має одну ...

 - Складне речення має дві або більше ...

 - Між частинами складного речення ставимо...

2. Перегляньте відео на тему "Складні речення з безсполучниковим і сполучниковим зв'язком"



3. Прочитати матеріал підручника на с. 215

4. Виконати вправу 497 (письмово) с.215, вправу 498 (усно) с.216

Домашнє завдання. Виконати вправу 500

Українська література

04.05.2022

Тема. Допитливий, чуйний, добрий хлопчик Олесь, його жага пізнати загадковий світ природи, уміння фантазувати.

Слово вчителя. Природа оточує нас із самого дитинства, проте є люди, які забувають про неї, коли виростають, а є такі, хто продовжує піклуватися про неї, оберігати її. Натомість вона віддячує нам прекрасними краєвидами, співом пташок, легеньким вітерцем або холодною водичкою у спекотний день. Саме до другої категорії людей сміливо можемо віднести Олеся. Тому сьогодні ми поговоримо про його риси характеру, поміркуємо, як складеться його доля у майбутньому.

1. Перегляньте відео


2. Характеристика Олеся.

Риси характеру - Добрий, чуйний, спостережливий, любить природу. щирий, іноді боязкий, цінує прекрасне, незлопам'ятний.

Олесь жаліє тварин, підбиває руку дідуся, аби той не попадав батогом по спинах коней. З цікавістю дивиться на світ, має прекрасну уяву, любить слухати казки перед сном.Не сприймає суворий закон життя "або ти, або тебе", не хоче жити за ним.

3. Вправа "Вгадай - хто це?". (за поданими фразами-натяками відгадайте персонажа) (усно)

- Дивиться примруженим оком: "Чого тобі тутечки?"

- У знак примирення дає пиріжка з м'ясом.

- Читає казку про Івасика - Телесика.

- Не забрав у дятла шишку, хотів врятувати пліточку.

- Персонаж, який вважав, що без насилля життя не може бути.

- Персонаж, через якого Олесь покинув урок.

4. Поміркуйте.

 - Яки ви вважаєте, ким за професією може бути Олесь у майбутньому? Чому?

Домашнє завдання. Написати  власне закінчення оповідання Г. Тютюнника "Дивак"(0,5 -1 ст.)

Українська мова

29.04.2022

Тема. Контрольна робота "Речення з однорідними членами. Звертання. Вставні слова та сполучення слів"

1. Підготовка до контрольної роботи.

 Повторити  вивчений матеріал, параграфи 38, 39, 40, 41.

2. Виконати завдання контрольної роботи.




Домашнє завдання. Повторити вивчений матеріал про речення.

Українська  література

29.04.2022

Тема. Григір Тютюнник "Дивак". Ідея неповторності й багатства внутрішнього світу людини. Пралельність і єдність двох світів - природи і людини.

1. Слово вчителя. Григір Тютюнник любив писати для дітей і для дорослих. У його творах завжди ідуть поруч любов і доброта, які надихають людину на шляхетні вчинки, дають їй сили і здоров'я, щастя і радість. Він говорив: "Найдорожчою темою, а отже, й ідеалом для мене завжди були й залишаються доброта, самовідданість і милосердя людської душі..."

2. Ознайомлення з біографією Г. Тютюнника.

Перегляньте відео про життя письменника.


3.  Бесіда за змістом оповідання "Дивак".

 - Про що розповідається в оповіданні? Визначте тему твору.

 - Що возвеличує автор у своєму оповіданні? (Єдність людини і природи, гідну поведінку Олеся)

 - Коли відбуваються події у творі?

 - Чому героя називають диваком? Хто такі диваки? 

 - Чи справді Олесь був диваком?

 - Чи справедливо, на вашу думку, учителька поставилася до Олеся? Чи можна покидати клас без дозволу вчителя?

 - Як головний герой дивиться на світ? Що хлопчику подобається і не подобається в ньому?

 - Чим закінчується оповідання?  Яке закінчення запропонували б ви?

Домашнє завдання.  Підготувати характеристику образу Олеся. (риси характеру, захоплення)

Українська мова

28.04.2022

Тема.  Розвиток мовлення. Лист до рідної людини з використанням звертань та вставних слів. Оформлення конверта.

1. Пригадаймо.

-  Що таке звертання? ( Звертання - це слово або сполучення слів, що називає того, до кого звертаються.

- Чим виражається звертання? (іменником у формі кличного відмінка)

Які слова називаються вставними? (це слова або сполучення слів, які виражають ставлення мовця до висловленого)

- На що вказують вставні слова? (на впевненість, невпевненість, джерело повідомлення тощо)

2. Перегляньте відеоурок 


3. Прочитайте про листи в підручнику на с.211.

 4. Виконати вправу 489 ( усно).

  Прочитайте лист. Укажіть звертання, вставні слова. (усно)

5. Прочитати пам'ятку "Як  написати лист" на с.213

6. Виконати вправу 494 (письмово)

Домашнє завдання. Написати лист бабусі й дідусеві, які живуть в іншому місті або селі.

Українська мова

27.04.2022

Тема. Складання інформаційного повідомлення до шкільного веб-сайта про цікавий випадок із життя класу.

1. Слово вчителя. З вами, безперечно. траплялися найрізноманітніші пригоди - повчальні, веселі, сумні, небезпечні, неймовірні. І вам, напевно, хочеться поділитися тим, що відбулося , розповісти про все так захоплююче, щоб усі заслухалися. Сьогодні ми спробуємо скласти таку історію.

2. Ознайомлення з теоретичним матеріалом.

Допис у газету інформаційного характеру - це коротке оперативне повідомлення про конкретні події та явища, які можуть зацікавити багатьох. Допис обов'язково має бути актуальним. 

Мета допису - поінформувати, повідомити про те, що відбулося, де і коли.

Зверніть увагу! Хоча для допису характерні стислість і конкретність, проте не виключається використання епітетів, порівнянь та інших художніх засобів.

3. Виконайте вправу 374 (письмово)

4. Прочитайте матеріал підручника на с. 165.

5. Прочитайте інформацію "Містечко пригод, розваг і загартування" (вправа 375)

Поміркуйте, яку подію в ній висвітлено?

- На які питання відповідає текст інформації?

6. Прочитайте пам'ятку " Як писати інформацію до веб-сайта"

  1. Обдумати тему, обрану для допису, сформулювати основну думку.

  2. Визначити адресата й мету майбутнього висловлення.

  3. Продумати структуру тексту ( вступ, основну частину, висновок)

  4. Чітко сформулювати відповіді на запитання: що відбулося? де? коли?

  5. Написати текст на чернетці, прочитати та за потреби внести виправлення чи доповнення.

  6. Переписати текст.

7. Написання інформації на самостійно обрану тему. Можна обрати свою тему.

  Пропоную такі теми:

  - Відзначення якогось свята у вашому класі (школі)

  - Похід (прогулянка, екскурсія)

 - Відвідання музею (виставки, театру)

 - Спортивні змагання тощо.

Домашнє завдання. Написати замітку до шкільного веб-сайта (газети)


Українська література

27.04.2022

Тема. Розвиток мовлення.. Художній етюд. про природу (письмово)

Слово вчителя. Сьогодні ми з вами познайомимося з таким видом епічного жанру як етюд.

 - Що жтаке етюд?

З французької мови етюд перекладається як вправа, вивчення.

В образотворчому мистецтві етюд - це твір  образотворчого мистецтва допоміжного характеру, виконаний з натури. В музичному мистецтві етюд - невеликий музичний твір, п'єса навчального характеру, в якій застосовується певний технічний прийом гри. (наприклад, Ф.Шопен. Етюд №21

В літературі етюд - невеликий за обсягом, переважно безсюхетний твір настроєвого характеру, в якому автор подає конкретну картину, фіксує момент, вихоплений з життя, відтворює внутрішній стан людини.

Особливості етюду:

 - лаконічна форма;

 - опис безпосереднього враження;

 - образність мови (використання художніх засобів)

2. Перегляньте відео  "Художній етюд про природу"



3. Складання власного етюду про весняну природу.

 Напишіть власний етюд. Наведені нижче запитання допоможуть вам у цьому. (можна скористатися словничком-рятівничком з відео)

Подивіться за вікно.

- Як змінилася природа з приходом весни?

- Про що шепоче весняний вітер?

- Які дерева ви бачите? Що з ними зараз відбувається?

- Які квіти вже  розквітли ? А які лише збираються розквітнути?

- Якого кольору небо? Про що воно нам говорить?

- Як пахне навесні?

- А які звуки чути зранку, ввечері, вночі?

Домашнє завдання.  Прочитати оповідання Г.Тютюнника "Дивак".(с.215-221)

Українська мова

22.04.2022

Тема. Виділення вставних слів на письмі комами.

1. Перегляньте відео на тему "Виділення вставних слів на письмі комами."


2. Повторимо.

 - Які слова називаються вставними?

  - На що вказують вставні слова ?

 -  Чи можна до вставних слів поставити запитання?

 - Які розділові знаки ставимо при вставних словах?

3. Виконати вправу 484 (усно), вправу 485 (письмово)

Домашнє завдання. Виконати вправу 486 (одне речення  (на вибір) письмово розібрати).Зразок письмового розбору на с.209.

Українська література

22.04.2022

Тема. Єдність людини і природи, зв'яок між станом людської душі та довкіллям. "Осінь-маляр із палітрою пишною..." 

1. Перегляньте відеопоезію та  аналіз поезії "Осінь-маляр із палітрою пишною..." 




2.  Словникова робота.

Маляр - художник, робітник, який фарбує стіни.

Палітра - дощечка або пластинка, яка призначена для змішування олійних фарб художником під час роботи.

Шати - багате, розкішне святкове вбрання.

 Переливні - перехід одного кольору , відтінку в інший.

3. Бесіда.

 - Чим ця поезія близька до малярства?

 - Чому автор називає осінь малярем?

 - Які кольори використовує автор? Які кольори б ви використали для змалювання осені?

 - Прокоментуйте останні рядки  вірша.

 - Чому вірш "Осінь-маляр із палітрою пишною..." належить до пейзажної лірики?

4. Літературний паспорт вірша "Осінь-маляр із палітрою пишною..." (записати в зошит)

 Тема - зображення осінніх перетворень у природі.

 Ідея - оспівування краси осені.

 Жанр - пейзажна лірика. 

 Завдання. Виписати художні засоби : персоніфікацію, епітети  (можна використати матеріал відео)

Домашнє завдання. Вивчити напам'ять одну поезію М.Рильського (на вибір)

Українська мова

21.04.2022

Тема. Ознайомлення з найбільш уживаними вставними словами та сполученнями слів.

1. Перегляньте відео на тему "Найбільш уживані вставні слова"



2. Розгляньте таблиці на с. 206

3. Виконайте вправи: 480 (усно),  481 (письмово)

Домашнє завдання. Опрацювати параграф 41. Виконати вправу 482

Українська мова

20.04.2022

Тема. Складання тексту вітальної листівки з використанням звертань.

1. Історія створення листівки.

 Точної дати появи першої листівки донині невідома. Існує версія, що перша різдвяна листівка з'явилася в Англії у 1794 році. Художник Добсон у вигляді поздоровлення зі святом відправив своєму другові картинку із зображенням сімейства навколо ялинки. Другові сподобалося, і наступного року Добсон виготовив декілька десятків подібних карток і розіслав їх всім своїм знайомим.  А ще через декілька років знайшовся підприємець, що пустив мальовані привітальні картки в продаж.

  - Що таке листівка? 

Це сувенір довільної форми. Види листівок за змістом: інформаційні, вітальні, листівки-запрошення, валентинки тощо; за оздобленням:  аплікації, фото, вишиті гачком, спицями, з використанням природного матеріалу, стрічок, бісеру тощо.

 2. Пригадаймо.

   - Що таке звертання?

  - Чим виражається звертання? (іменником у формі кличного відмінка: мамо, брате, лелеко) 

  - Які розділові знаки ставимо при звертанні?

 3. Завдання (усно). Прочитайте речення, знайдіть звертання. Зверніть увагу на розділові знаки при звертанні.

  1."Журавлі! Діду, журавлі летять! "- вигукнув Тарасик 2. Добра робота, сестронько. Тепер і мені пора вже працювати. 3. Ходи, веснонько, сюди! Принеси землі води. 4. Весна іде, весна іде, весну вітаймо, діти. 5. Благослови, мати, весну закликати!

4. Завдання (письмо). Скласти текст вітальної листівки матусі ( або бабусі) з нагоди Дня матері з використанням звертання за поданим початком. 

  Дорога матусю! Щиро вітаю тебе зі святом! Бажаю .... 

Домашнє завдання. Скласти текст вітальної листівки подрузі, другові.


Українська література

20.04.2022

Тема. Максим Рильський. Краса рідної природи й відтворення її засобами поетичної мови. "Дощ" ("Благодатний, довгожданий...")

1. Слово вчителя. 

  Неперевершеним майстром у змалюванні природи в українській літературі вважається Максим Рильський. Коли читаєш захопливі рядки його поезії, то відчуваєш гармонійну єдність людини та природи. М. Рильський сприймав та відтворював усі її порухи, тонко розумів суть і красу, власні спостереження вплітав у яскраві поетичні рядки, з якими ми сьогодні познайомимося.

2. Перегляньте відео


3. Прослухайте поезію "Дощ" М.Рильського


4 Бесіда.

 - Чи сподобалася вам поезія?.

 - Яким буває дощ у природі?

 - Чому автор називає дощ довгожданим?

 - Чим дощ корисний для природи?

 - Як ви розумієте вислів " Відкривай гарячі груди. Мати-земле!"

 - Якими епітетами характеризується дощ?

 - Яка метафора вживається автором для змалювання дощу? (Золотий вечірній гість)

- Відшукайте у вірші звертання.

Домашнє завдання. Прочитати поезію "Осінь-маляр із палітрою пишною"

Українська мова

15.04.2022

Тема. Звертання. Непоширені й поширені звертання. Розділові знаки при звертанні.

1. Пригадаймо.

 Що таке звертання?

Які бувають звертання?

Які розділові знаки ставимо при звертанні?

2. Перегляньте відео на тему "Звертання"



3. Прочитати матеріал підручника на с.202-203

4. Виконати вправу 473 (письмово)

Домашнє завдання. Прочитати параграф 40. Виконати вправу 476


Українська література

15.04.2022

Тема. Позакласне читання. Є.Гуцало "Сім'я дикої качки"

1. Проглухайте  оповідання Є. Гуцала "Сім'я дикої качки"

2. Робота над змістом  оповідання.

 Бесіда.

 - Яке враження у вас викликало оповідання  "Сім'я дикої качки"?

 - Чому Юрко обманював Тосю?

 - Що зробив Юрко, побачивши дику качку?

 - Як на вчинок хлопця зреагувала Тося?

 - Чому Тося не наполягала, аби Юрко відпустив каченят?

 - Про що мріяв хлопець, тримаючи пташенят у руках?

 - Чому Тосі подобалося товариство хлопця?

 - Як поставилися інші хлопці до намагань Тосі врятувати каченят?

 - Чи можна сказати, що в кінці твору Юрко усвідомив свою провину?

 - Як ви гадаєте, чи підійшла б Тося попрощатися з хлопцем, якби він її покликав?

3.Характеристика образів.

 Тося- любить і розуміє природу, товариська, чуйна, добра і щира. Прагне до нових знань, засуджує зло, здатна на співпереживання. Негативна риса - дуже довірлива, не наполеглива при захисті своєї правоти.

Юрко - любить милуватися природою, життєрадісний, багато знає. Негативні риси - хвалькуватий, нетовариський, грубий у ставленні до Тосі, не думає про наслідки своїх вчинків.

4. Поміркуйте.

 - Як могли б далі розвиватися події оповідання? А як би ви закінчили твір?

 - Чого навчає нас оповідання Є.Гуцала  "Сім'я дикої качки"?

Домашнє завдання. Скласти усний твір на тему "Моє ставлення до Юрка" 



Українська  мова

14.04.2022

Тема. Контрольний письмовий переказ тексту розповідного характеру з елементами  роздуму, що міситть однорідні члени речення.

1. Пригадаймо. 

 - Які члени речення називаються однорідними?

 -  Яка роль узагальнювального слова?

 - Які розділові знаки ставимо при однорідних членах речення?

2. Робота з текстом переказу.

  Прочитайте текст "Непросто жити на світі" с.197-198.

 Дайте відповіді на запитання. (усно)

 -  Яка тема та головна думка тексту?

 - Знайдіть в тексті  однорідні члени речення.

 - Яка роль однорідних членів речення в мовленні?

 - Які типи мовлення поєднано в тексті? (розповідь, опис чи роздум) 

 - Який тип мовлення основний?

 Прочитайте уривок, який є роздумом. Визначте в ньому тезу та висновок.

3. Завдання. (письмово)

   1. Скласти план тексту і записати його.

     Прочитайте ще раз текст. 

  2. За планом  напишіть переказ тексту.    

Домашнє завдання. Повторити однорідні члени речення. 


Українська мова

13.04.2022

Тема. Докладний усний переказ художнього тексту розповідного характеру з елементами роздуму.

1. Пригадаймо.

 - Які ви знаєте стилі мовлення?

 - Назвіть особливлсті художнього стилю.

 - На які типи мовлення поділяються тексти?

 -  З  яких частин складається  твір-роздум (с.98)

 2. Робота з підручником.

  Прочитати текст на с.115 "Як голуб навчався"

  Завдання. Усно перекажіть текст, завершивши його розгорнутими роздумами.

                   Поясніть, чого навчає казка. (усно)

 Прочитати казку "Закопане золото" на с.116.

 Завдання. Визначити тему та головну думку казки. (усно)

                 Складіть план тексту, запишіть його в зошити.

                 За планом усно перекажіть текст.

Домашнє завдання. Повторити особливості будови роздуму (с.98)  

Українська література

13.04.2022

Тема. Контрольна робота №4. "Рідна Україна. Світ природи"



Домашнє завдання.  Повторити вивчений матеріал.


Українська мова

08.04.2022

Тема. Двокрапка й тире при узагальнювальних словах у реченнях з однорідними членами.

1. Перегляньте відео 


2. Робота з підручником.

  Прочитати правило на с.201

 Виконати вправу 467 (письмово)

3.  Пройдіть онлайн-тест за посиланням

https://naurok.com.ua/test/start/1409766

Результати тестування надішліть мені на вайбер.

Домашнє завдання.  Опрацювати параграф 39. Виконати вправу 468


Українська література

08.04.2022

Тема. Співчуття, милосердя – шлях до перемоги добра. Образи хлопчиків.

1. Вікторина "Спостережливий читач" .  Визначте про кого йдеться у наведених цитатах .

 - "Крузький, як підпалок, з підпалкуватим, добре випеченим обличчям, у розтоптаних сапогах..."

 - "... був розважливий та відважний, і топор у його руках не закуняла"

 - " Він стежив за їхньою роботою, і по його тілу деколи пробігали дрожики, ніби йому було дуже морозно"

 - "...відвернувся, приховуючи сльози"

 - "Припавши до землі, всім великим тілом прислухаючись, чи далеко ще весна"

2. Характеристика образів.

  - Чи можна стверджувати, що добро завжди перемагає зло?

  - Хто з персонажів є уособленням добра, а хто - зла?

 Продовжіть речення.

 Риси характеру хлопчиків  - Кмітливі, сміливі, ...

 Риси характеру дядька Шпичака - підлий, підступний,...

3.  Скласти характеристику образів братів за планом (усно)

  1. Коли і де ми вперше знайомимось із хлопцями?

  2. Портретна характеристика братів.

  3. Вчинок хлопців.

  4. Ставлення автора до братів.

  5. Моє ставлення до хлопців.

Домашнє завдання. Підготуватися до контрольної роботи. Повторити твори Т. Шевченка,             П. Тичини, Є. Гуцала.

Українська мова

 07.04.2022

Тема. Складання висловлення "Мої улюблені квіти" (Що ми побачили в лісі")  з використанням однорідних членів речення.

1. Слово вчителя. Чи знаєте ви, що людині для знімання щоденного напруження допомагають квіти. Красиві, свіжі, ароматні букети квітів сприяють тільки хорошим думкам, заряду енергії. Квіти, як музика, створюють піднесений настрій, надихають на творчість. Різнобарвним килимом чарують вони очі. Це сміливі чорнобривці, хвилюючі маки, пишні півонії, гордовиті хризантеми тощо.

2. Бесіда.

 - Які квіти є вашими улюбленими?

 - Чи подобається вам наше шкільне подвір'я?

3. Пригадаймо.

 - Які члени речення називаються однорідними?

 - Які знаки ставляться в реченнях з узагальнювальними словами при однорідних членах.

   Наприклад. В Україні ростуть такі лікарські трави: звіробій, деревій, ромашка, м'ята.

4. Виконати завдання (усно). Прочитайте діалог, вставте однорідні члени речення.

   Моє захоплення квіти! Я так люблю їх доглядати!  Сашко, а які квіти ростуть у тебе вдома, на     клумбі?

 - А мені якось більше подобається доглядати за плодовими деревами: ...

 - А от я щаслива, коли розцвітають мої улюблені квіти:....

 - А я люблю ходити в ліс по гриби: ...

5. Скласти висловлення на тему  "Мої улюблені квіти" ,  (" Що ми побачили в лісі", ) (одну на вибір) . У висловленні використайте  однорідні члени речення,  опишіть вашу улюблену квітку чи квіти, чому вони ваші улюблені тощо. Обсяг  0,5 - 1 стор.

Домашнє завдання. Дописати висловлення.

Українська мова

06.04.2022

Тема. Узагальнювальне слово в реченні з однорідними членами.

1. Перегляньте відео на тему  "Узагальнювальне слово в реченні з однорідними членами".





2. Робота з підручником.

 Прочитати  матеріал підручника на с.199.

 Виконати вправи: 461 (усно), 462 (письмово), 463 (два ряди однор.членів речення  на вибір)

Домашнє завдання.  Прочитати параграф 39. Виконати вправу 465


Українська література

06.04.2022

Тема. Євген Гуцало. Вічне протистояння добра і зла - наскрізна тема світового мистецтва. Оповідання "Лось"

1. Знайомство з життям і творчістю Є.Гуцала.

  - Прочитати  біографію письменника на с.203.

2. Прочитати оповідання "Лось " Є.Гуцала.

3. Бесіда за змістом твору.

 - Чи можна назвати лося головним персонажем твору? Чи помітно це з опису тварини?

 - Чому лось остерігався не тільки вовків, а й людей?

 - Чому лось потрапив в ополонку? Що при цьому відчув  звір?

 - Чому хлопці вирішили допомагти тварині?

 - Знайдіть у тексті портрети братів і дядька Шпичака. Як автор ставиться до цих персонажів?

 - Кого можна вважати втіленням добра і зла у творі?

 - Чому ми повинні бережливо ставитись до того, що нас оточує?

4.  Записати в зошит.

 Оповідання - це невеликий прозовий твір про якусь подію з життя одного чи кількох героїв протягом короткого проміжку часу.

Домашнє завдання. Поділити текст оповідання на частини, дібрати до них заголовки, записати їх у зошит.


Українська мова

16.03.2022

Тема. Пунктуаційна помилка та її умовне позначення  
1. Перегляньте відео


2. Виконайте завдання.
    - Виразно прочитати текст. з'ясувати, чи всі розділові знаки відповідають
 інтонаційному оформленню речень. Записати текст, розставити потрібні розділові знаки.

Скільки появилося нових квіток. Уже відцвіли блакитні проліски, а в кущиках свіжої трави між 
деревами розцвіли фіолетові фіалки. Білі рухливі дзвоники конвалій висять на тоненьких ніжках. 
Пахучі, чудові конвалії? Веселий місяць, цей травень. Збіглися хлопці на вулиці. Куди йти гуляти. 
Гуляли в лісі рвали квіти ловили метеликів?

  - Виправте пунктуаційні помилки в реченнях.
    Як смачно пахне хліб?
    Хіба є щось на світі краще за рідну домівку.
    Шануйте батька, матір бережіть?
    Чи добре ти знаєш свою рідну мову!


Домашнє завдання. Написати невеличкий  твір "Весна в моєму селі", використавши різні види речень (розповідні, питальні, спонукальні)


Українська література

16.03.2022

Тема. Т. Шевченко. Україна часів поета.

 1.Пригадаймо.

- Назвіть факти з біографії Т.Шевченка, відомі вам з початкових класів.

- Яка подія з життя поета вразила вас найбільше?

- Назвіть відомі вам поезії Т.Шевченка.

 2. Прочитайте історичну довідку.

В історії нашого народу є багато трагічних сторінок, але найбільшим горем для нашого народу були утиски з боку великих землевласників, які найсильніше проявилися в запровадженні кріпосного права і панщини.

Кріпацтво, або кріпосне право - правова система, яка встановлювала залежність селянина від феодала (поміщика), надавала право феодалові на працю і майно селянина. Наділений землею селянин був особисто залежний від пана. Кріпаки - це люди, які не мали нічого свого і все життя повинні були працювати на свого хазяїна. Поміщик міг продати кріпака, обміняти його на будь-яке майно, розлучити чоловіка з жінкою, батьків з дітьми.  

На українських землях особливо сильним кріпосним гнітом відзначався період кінця XVIII  - першої половини  XIX століття. Саме в цей період українські землі входили до складу Російської імперії. У 1775 році імператриця Катерина II узаконила кріпацтво на українських землях. І тільки 19 лютого 1861 року було оголошено маніфест Олександра  II про скасування кріпацтва.

 3.Перегляньте відео за посиланням

https://www.youtube.com/watch?v=GdYM9PgUlis

Завдання. Стисло розкажіть, яким було життя селян часів Т. Шевченка.

Домашнє завдання. Прочитати I- III розділи повісті С.Васильченка "У бур'янах"(с. 187-194)  


Українська мова

17.03.2022
Тема. Контрольний диктант

1. Підготовка до написання контрольного диктанту.
  Візьміть подвійний аркуш, підпишіть його, напишіть  дату, назву диктанту.
2. Уважно прослухайте і запишіть диктант.
3.  Виконати завдання. Зробити фонетичний розбір слів: вогонь, знищує.



Домашнє завдання. Повторити вивчені орфограми.


Українська мова

18.03.2022

Тема. Другорядні члени речення. Додаток

1. Перегляньте відео


2. Робота з підручником .

 - Прочитати правила в підручнику (с.187, 188)

 - Виконати вправи: 433, 438 (письмово)

Домашнє завлання. Опрацювати  матеріал підручника (с.187-188) (вивчити правило на с.188)

                                 Виконати вправу 439

18.03.2022

Тема. Другорядні члени речення. Означення.

1. Перегляньте відео


2. Робота з підручником. 

    - Прочитати правило  в підручнику на с.190-191

  - Виконати вправи 440, 441 (письмово)

Домашнє завдання. Виконати вправу 442, вивчити правило на с.190

Українська література

18.03.2022

Тема. Степан Васильченко "В бур'янах". Розповідь про поета, його дитинство.

1. Перегляньте відео 



2. Дати відповіді на запитання (с.194) (усно)

   Поміркуйте.

  - Чи можна дитинство Тараса Шевченка вважати щасливим?

3. Вправа "Закінчи речення" (письмово, лише відповіді)

  - Майбутню долю малому Тарасу напророкувала...

  - "Сама ще не доросла, зв'язана з малим Тарасом, як ланцюгами..."

  - Батьки Тараса були... і працювали на...

  - У полі малий Тарас зустрівся з...

  - Тарас розповідав, що ходив туди, де...

  - Той, що в панів однімає та наділяє бідних...

Домашнє завдання. Прочитати вірш Т. Шевченка "За сонцем хмаронька пливе"

Українська мова

23.03.2022

Тема.. Другорядні члени речення. Обставина.

1. Перегляньте відео



2. Робота з підручником.

  - Прочитати правило на с.191-192

  - Виконати вправи 443 (усно), 444, 445 (письмово)

Домашнє завдання. Виконати вправу 447, вивчити правило на с.191

Українська література

23.03.2022

Тема. Картини довколишнього світу, природи в поезіях Т. Шевченка - художня реальність, створена уявою митця.  "За сонцем хмаронька пливе..."

1. Перегляньте відео


2. Виконайте завдання, які запропоновані на відео, а саме: 

  - Записати в зошит визначення, що таке ліричний твір, тропи, види тропів, персоніфікація.

  - Заповнити таблицю прикладами з вірша "За сонцем хмаронька пливе..."

Домашнє завдання. Вивчити напам'ять вірш Т. Шевченка "За сонцем хмаронька пливе..."            ( можна розказати при зустрічі у школі)


Українська мова

24.03.2022

Тема. Тренувальні вправи на визначення другорядних членів речення.

1. Повторимо другорядні члени речення.

  Перегляньте відео на повторення вивченої теми.


2. Виконати завдання.

  - Спишіть речення, підкресліть другорядні члени речення.

Віє вітер на долину, колише билину. Вийшла, вийшла дівчинонька в сад вишневий воду брать. Вітер з гаєм розмовляє, шепче з осокою. Справжній козак ззаду не нападає. Розцвіла вишня весною біля хати.

 3.  Вправа "Мовна скарбничка"

Із даних літер складіть слово, уведіть його в речення.

  1. Н, А, Р, У, А, К, Ї, К.

  2. Н, О, Ї, С, О, Л, А, В.

4. Пройдіть онлайн-тест за посиланням

https://naurok.com.ua/test/start/1360978

Результати тестування надішліть мені на вайбер.

Домашнє завдання. Повторити вивчений матеріал про головні члени речення.


 Українська мова

25.03.2022

Тема. Повторення та узагальнення вивченого з теми "Словосполучення. Речення, його граматична основа. Другорядні члени речення"

1. Пригадаймо вивчений матеріал.

  Гра "Відгадай і запиши одним словом"

  - Розділ науки про мову, в якому вивчається речення.

  - Розділ науки про мову, який вивчає вживання розділових знаків у тексті.

  - Частина мови, яка найчастіше виступає в ролі підмета в реченні.

  - Одиниці мови, з яких складається словосполучення.

  - Слово, що відповідає на запитання, поставлене від головного слова у словосполученні.

  - Помилка, пов'язана з порушенням правил пунктуації.

  - Засіб встановлення змістового зв'язку між словами.

  - Розділовий знак, що складається з чотирьох букв.

  - Речення, в якому є і головні, і другорядні члени. 

2. Перегляньте відео на повторення вивченої теми


3. Виконати завдання. З поданих слів утворіть словосполучення, визначте головне й залежне слово.

Подумати над (завдання), підготуватися до (уроки), подякувати (вчитель), працювати (наполегливо), радіти (результат), дізнатися багато (новий), виконувати (вправами).

4. Пройдіть онлайн-тест за посиланням

https://naurok.com.ua/test/start/1360190

Результати тестування надішліть мені на вайбер.

Домашнє завдання. Підготуватися до контрольної роботи. Повторити параграфи 33 - 37.


Українська література

25.03.2022

Тема. "Садок вишневий коло хати..." Художня реальність, створена уявою митця за допомогою засобів образної мови.

  Більшу частину свого життя Т. Шевченкові довелося перебувати за межами України, але він завжди пам'ятав рідний край, тягнувся до нього зболеним серцем. Перебуваючи далеко від рідної домівки, в уяві поета часто зринали картини рідного краю: "лани широкополі", квітучі вишневі сади, працьовиті, але змучені кріпацтвом селяни. Саме таку дорогу його серцю картину Т.Шевченка відтворив у поезії "Садок вишневий біля хати..."

Прослухайте вірш Т. Шевченка "Садок вишневий біля хати..."


 Бесіда.

 – Яке враження справила на вас поезія?

 - Який настрій передано у творчості?

 - Яка пора року зображена у вірші?

 - Як ви вважаєте, з якою метою автор використовує зменшено-лагідну назву "садок"?

 - Назвіть образи поезії.

 - Який із образів поезії, на вашу думку, є символом України?

 - Назвіть слухові та зорові образи.

 - Чи можна вважати цю поезію пейзажною лірикою?

 - Назвіть що є темою, ідеєю вірша.

Запишіть у  зошити.

Тема – опоетизоване зображення весняного вечора, показ щасливої ​​батьківської життя.

Ідея - звеличення краси природи рідного краю, вшанування традицій української батьківщини.

Поміркуйте і дайте відповідь на запитання.

 - Чому поезія "садок вишневий біля хати..." вважається візитівкою України?

Домашнє завдання. Вивчити напам'ять вірш "Садок вишневий коло хати.."(можна розказати при зустрічі у школі)

Українська мова

30.03.2022

Тема. Контрольна робота "Словосполучення. Речення, його граматична основа. Другорядні члени речення".

Підготовка до написання контрольної роботи. 

Підготуйте подвійний  папір, напишіть дату, тему, прізвище.




Домашнє завдання. Повторити вивчений матеріал.


Українська література

30.03.2022

Тема. Павло Тичина. Майстерне відтворення краси природи. Ліричний герой і його патріотичні почуття. "Не бував ти у наших краях!"

1. Прочитайте про життя і творчість Павла Тичини.

Павло Тичина народився в селі Піски Чернігівської області в багатодітній родині священника. Павло мав хист до музики, гарно співав, грав на багатьох музичних інструментах, а ще гарно малював, водночас цікавився театром. Майбутній поет навчався в Чернігівській духовній семінарії, але священником, як батько, не став: його приваблювала література.

М.Коцюбинський - один із перших, хто помітив талант юнака,- назвав його справжнім поетом. Павло Тичина писав не тільки вірші, а був і перекладачем: досконало володів болгарською, вірменською, французькою й турецькою мовами. Письменника двічі висували на здобуття Нобелівської премії, але він від неї відмовився. 

Одна з найкращих збірок поета "Сонячні кларнети". Вірші в цій книзі сповнені оптимізму, віри в майбутнє. Багато віршів поета стали піснями.

2. Прослухайте вірш П.Тичини  "Не бував ти у наших краях!"


3. Бесіда.

 - Що ви дізналися з вірша про рідний край поета?

 - Яка тема поетичного твору?

 - Схарактеризуйте настрій поезії.

 - Як впливає на людину природа краю, де вона народилася?

 - Земляки поета "не люблять, не вміють ридати", "не можуть без пісні і нивки зорати". Які риси, на думку автора, притаманні його землякам?


4. Прогляньте відео і заповніть літературний паспорт вірша  "Не бував ти у наших краях!"



Завдання. Скласти літературний паспорт поезії за схемою (письмово).

  1. Жанр:

  2. Тема:

  3. Ідея:

  4. Основна думка:

  5. Художні засоби:

Прочитайте матеріал підручника на с.201.

Записати в зошит.

Ліричний герой - образ оповідача, який у ліричному творі висловлює свої душевні переживання: піднесення, смуток, щастя, хвилювання. любов та ін.

Домашнє завдання. Прочитати поезії П.Тичини "Гаї шумлять...", "Блакить мою душу обвіяла..."

 

Українська мова

31.03.2022

Тема. Речення з однорідними членами (без сполучників і зі сполучниками а,але, і)

1. Пригадаймо.

 - Що називають реченням?

 - Які є речення за метою висловлення? 

 - Які є речення за емоційним забарвленням?

 - Що становить граматичну основу речення?

 - Назвіть другорядні члени речення.

2. Перегляньте відео на тему "Однорідні члени речення"


3. Прочитати матеріал підручника на с.195.

4. Виконати вправу 450 (усно), вправу 451 (письмово)

Домашнє завдання. Виконати вправу 452 


Українська мова

01.04.2022

Тема. Письмовий твір - роздум за колективно складеним планом у художньому стилі.

1. Пригадаймо.

- Які є типи мовлення?

- Назвіть ознаки твору -роздуму.

2. Перегляньте відео на тему "Особливості побудови твору-роздуму"



3. Прочитайте матеріал підручника на с.127, розгляньте схему будови твору-роздуму.

 4. Підготовка до написання твору-роздуму.

  Виберіть тему твору-роздуму.

  "Чому потрібно берегти природу"

 "Чого не можна купити за гроші"

  "Чому потрібно знати звичаї свого народу"

  "Чому необхідно знати історію свого народу"

5. Складання плану побудови твору-роздуму.

   Орієнтовний план до теми "Чому потрібно берегти природу"

 1. Тісний зв'язок між людиною і природою.

 2. Наше здоров'я залежить від нас самих.

 3. Важливість збереження природних ресурсів.

 4. Бережімо довкілля.

  Орієнтовний план до теми "Чому необхідно знати історію свого народу"

 1. Кожен має знати історію свого народу.

 2. Нащадки повинні знати і наслідувати життя історичних героїв.

 3. Історія народу в художніх творах.

 4. Без знання історії неможливе існування повноцінної нації.

6. Написати твір-роздум на одну з  тем, яку ви обрали. (назви тем вище)

   Орієнтовний обсяг твору - 0.5 - 1,0 сторінки.

  Плани до творів-роздумів орієнтовні. За бажанням можете скласти свій план.

Домашнє завдання. Дописати твір-роздум. Повторити ознаки тексту-роздуму.


01.04.2022

Тема. Кома між однорідними членами.

1. Повторимо вивчений матеріал.

  - Які члени речення називаються однорідними?

  - Як поєднуються між собою однорідні члени речення?

  - Чи всі члени речення можуть бути однорідними?

2. Перегляньте відео на тему  "Кома між однорідними членами"

3. Прочитати матеріал підручника на с.196

4. Виконати вправу 454 (письмово)

Домашнє завдання. Опрацювати параграф 38. Виконати вправу 457.


Українська література

01.04.2022

Тема. "Гаї шумлять...", "Блакить мою душу обвіяла...". Мелодійність віршів П.Тичини.

  Краса природи надихає на створення справжніх шедеврів у музиці, живописі, літературі. Павло Тичина як талановитий майстер поетичного слова багато своїх віршів присвятив неповторному світові природи.

 1. Перегляньте  відеоурок



2. Бесіда.

 - Чи сподобались вам поезії?  Які почуття вони викликали?

 - Хто такий ліричний герой?

 - Опишіть настрій ліричного героя поезії  "Блакить мою душу обвіяла..."

 - Назвіть зорові образи поезії "Блакить мою душу обвіяла..."

 - Назвіть слова зі зменшено-пестливими суфіксами. Яка їхня роль у поезії?

 - Який час доби і яку пору року зображено в поезії  "Гаї шумлять..."

3.  Гра "Так чи Ні" (письмово дайте відповідь "так" чи "ні". Наприклад, 1. Так. і т.д.)

  1. Павло Тичина народився на Чернігівщині.

  2. Батько поета був сільським дяком.

  3. Освіту майбутній поет здобував у Київській духовній семінарії.

  4. Змалку мав талант до поезії та вивчення іноземних мов.

  5. Перше зібрання поезій називалося " Вітер з України"

  6. Поет грав на одному музичному інструменті.

  7. У поезії "Не бував ти в наших краях!" автор характеризує людей свого краю як оптимістів.

  8. У поезії "Блакити мою душу обвіяла..." зображено осінню пору.

  9. Поезія "Гаї шумлять..." передає гармонію краси природи та почуттів ліричного героя.

  10. У поетичному слові Павла Тичини органічно поєдналися музика та живопис.

Домашнє завдання . Вивчити напам'ять одну поезію П.Тичини (на вибір)

Українська мова

21.04.2022

Тема. Ознайомлення з найбільш уживаними вставними словами та сполученнями слів.

1. Перегляньте відео на тему "Найбільш уживані вставні слова"


2. Розгляньте таблиці на с. 206

3. Виконайте вправу 481 (письмово)

Домашнє завдання. Опрацювати параграф 41. Виконати вправу 482

   






  
























  

                      








Немає коментарів:

Дописати коментар