Мітки

суботу, 5 листопада 2016 р.

Турнір юних мовознавців
«Плекаймо рідне слово!»

Хід конкурсу

Поетична хвилинка

1-й учень
Наша мова калинова
І ласкава, і медова,
І багата, і небідна –
От що мова наша рідна!

2-й учень
Мова – краса спілкування.
Мова, як сонце, сяє.
Мова – то предків надбання
Мова – багатство моє

3-й учень
Мова – державна перлина,
Нею завжди дорожіть:
Без мови немає країни –
Мову, як матір, любіть!

Учитель
Отож, діти, звертаюсь до кожного із вас:
Любіть, шануйте, підносьте до зір
Цю українську мову.
Нема солодшої – повірте
За неї, пречудову!
А зараз в нас цікава гра –
Змагатиметься дітвора
В умінні міркувати,
А деколи й хитрувати,
Уважним бути, не зітхати,
А правильно відповідати.
Зберіть усі знання і сили,
Згадайте все, що ви учили.
У змагання із друзями вступайте
І в чесній грі перемагайте!

-         Запрошую учасників гри зайняти місця за ігровими столами
-         А оцінювати нашу гру буде авторитетне журі

Конкурс 1. «Мовні асорті»

За одну хвилину необхідно дати якнайбільше відповідей

Запитання для І команди
1.     Державна мова України (українська)
2.     З якого знаку починається діалог? (з тире)
3.     наука, що вивчає звуки мови (фонетика)
4.     Назвіть головні члени речення (підмет і присудок)
5.     Як називаються літери, що записані в певному порядку (алфавіт)
6.     Що вивчає графіка? (знаки письма)
7.     Скільки букв «о» в слові «молоко»? (три)
8.     Слово, що має багато значень (багатозначне)
9.     Остання буква у слові «сім»? (ем)
10.  Скільки звуків у слові «джміль»? (чотири)

Запитання для ІІ команди
1.     Найменша одиниця мови (звук)
2.     Слова, що мають спільний корінь. (спільнокореневі)
3.     Скільки звуків у слові «легенький»? (вісім)
4.     Який знак ставиться в кінці розповідного речення? (крапка)
5.     Яка буква не має звука? (м’який знак)
6.     Словник, з якого дізнаємося значення слів. (тлумачний)
7.     Сьомий відмінок нашої мови. (кличний)
8.     Речення з однією граматичною основою. (просте)
9.     Що вивчає орфографія? (правопис слів)
10. У що береться пряма мова? (у лапки)

Конкурс 2. «Цар-буква»

Учні отримують аркуші, на кожному з яких зазначено лексичне значення певного слова. Значення слів розміщені парними групами, між якими поставлено знак рівності.
Потрібно знайти:
1)    слова, які відповідають цим значенням;
2)    цар-букву, яке перше слово змінить на друге;
Переможе та команда, яка швидко і правильно відтворить усі слова.

Завдання для І команди

Кінцівка тварини (лава)
Вулканічна маса (лава)
Покарання (кара)
Напій (кава)
Ділянка землі, засаджена травою (газон)
Горщик для квітів (вазон)
Головний убір монарха (корона)
Птах (ворона)

Цар-буква В
Завдання для ІІ команди

Пора року (літо)
Настільна гра (лото)
Покарання (кара)
Твердий покрив дерев (кора)
Дуже голосний вигук (крик)
Рух ногою під час ходьби (крок)
Порода маленьких коней (поні)
Ввічливе звертання до жінки в українців, поляків (пані)

Цар-буква О
Запитання для вболівальників

1.     Із чого починається день (з букви Д)
2.     До якого імені треба додати одну літеру, щоб отримати крупу (М+Анна)
3.     Що спільного між неслухняним хлопчиком і порожнім будинком? (пустують)
4.     У якому слові сто однакових звуків (сто-п)
5.     З якого крана не набереш води? (з підйомного)
Конкурс 3. «Лексичний»

Команди повинні назвати предмет, який лежить у чорному ящику. Правильна відповідь оцінюється п’ятьма балами.

-         У чорному ящику лежить те, що по-різному називається українською й російською мовами, хоч обидва слова походять від давньоруського кореня. З’явилося це слово в давньоіндійській мові, воно звучало як «шарака» й означало «пісок». Що в ящику?

Підказка. Індійці добували його з тростини, а ми з буряків.
Відповідь. Українською мовою – цукор, російською – сахар. В українську мову слово потрапило через польську – цукер, до якої воно потрапило з Аравії – саккар.

Конкурс капітанів «Що це?»

Капітани повинні відгадати, про що йде мова. Ведучий називає прислів’я та приказки, що характеризують певну частину тіла людини, не називаючи її.
За кожну правильну відповідь команді нараховується 1 бал.

1.                 Ніг не має, та йде обертом; не піч, але варить, може пухнути від думок. (голова)
2.                 Буває дуже довгим, може чесатися і бути добре підвішеним, його також можна ковтнути або прикусити, а інколи він може замінювати помело. (язик)
3.                 Вони можуть в’янути, їх можна розвішати, а ще зняти з них спагеті. (вуха)
4.                 Ображені цю річ вішають, пихаті – задирають, надто до всього цікаві – всюди пхають. (ніс)


Вчитель.
Мова – то чиста криниця,
Де б’є, мов сльози, джерело.
Мова – це наша світлиця,
Вона, як добірне зерно.

Але наше джерело інколи засмічують російські слова-суржики. Давайте викорінювати суржик з нашої мови.

Конкурс 5 «Скажемо суржику – ні»

Ведучий називає неправильне вживання слів, члени команд повинні назвати правильне вживання слів. За кожну правильну відповідь один бал нараховується.

Слова для І команди

1.     Зонтік – парасолька
2.     Остановка – зупинка
3.     Наносити удар – завдавати удару
4.     Отримати освіту – здобути освіту
5.     Міроприємство – захід
6.     Галстук – краватка
7.     Форточка – кватирка
8.     Кошельок – гаманець
9.     Клубніка – полуниця
10. Воротнік – комірець

Слова для ІІ команди

1.     Стакан – склянка
2.     Спічки – сірники
3.     Продовження слідує – далі буде
4.     Приймати участь – брати участь
5.     Переписуватися – листуватися
6.     Утюг – праска
7.     Ковьор – килим
8.     Ларьок – кіоск
9.     Черніка – чорниця
10. Кусок – шматок


Конкурс 6 «Фольклорний»
Пригадаймо прислів’я та приказки.
На картках – початок прислів’я, вам необхідно продовжити його.

Прислів’я для І команди

-         Наука не в ліс веде, … (а з лісу виводить)
-         Слово – не горобець, … (вилетить не спіймаєш)
-         Під лежачий камінь… (вода не тече)
-         Книжка вчить, … (як на світі жить)

Прислів’я для ІІ команди

-         Не все те золото, … (що блищить)
-         Не кажи не вмію, … (а кажи навчусь)
-         Здобудеш освіту, … (побачиш більше світу)
-         Одна голова добре, … (а дві краще)

Конкурс 7 «Словограй»

Скласти слова зі словосполучення:

Українська мова, карнавал, ярмарок.

Конкурс 8 «Реклама»

Скласти рекламу на тему «Вивчаймо рідну мову!»


Журі оголошує переможців конкурсу

Вчитель
Ну ось закінчилась наша гра
Сподобалося вам, дітвора?
Як ще раз захочете пограти,
Я рада буду вас вітати!

Немає коментарів:

Дописати коментар