Мітки

суботу, 5 листопада 2016 р.


Мовно-літературний турнір


   Ведучий: Найбільше й найдорожче багатство кожного народу – це його мова. Доки існує мова, доти живе й народ. Бажання знати мову не залежить ні від віку, ні від статі. Головне, воно було.
               Учасники нашого сьогоднішнього конкурсу погодилися продемонструвати свої вміння, позмагатися, довести, що вони найкращі знавці мови та літератури.

     Ведуча: Дорогі гості, журі, команди,
              Вас дозвольте привітати,
              Конкурс розумних і кмітливих
              Знавців мови розпочати.

     Ведучий: Всі команди хвилювались
                 І сумлінно готувалися.
                 Скільки книг перечитали,
                 Усі правила згадали.

     Ведуча: Повторили матеріал теоретичний,
              Не забули й про практичний,
              Щоб знання свої зміцнити
              І честь команди захистити.

    Ведучий: Сьогодні ми переконаємось, як наші команди вміють застосувати свої знання з мови та літератури. Визначити найкмітливішу команду нам допоможуть члени журі.

    Представлення членів журі.

       Ведуча: Запрошуємо команди зайняти свої місця. Бажаємо набрати якомога більше балів і в чесній боротьбі визначити переможця.




Конкурс 1. Розминка «Далі, далі»
(за одну хвилину необхідно дати якнайбільше відповідей на запитання, які стосуються теорії літератури. Якщо не знаєте відповіді, швиденько кажете «Далі»)

Запитання для І команди
1.     Народна творчість ще називається… (Фольклор)
2.     Зупинка голосу під час читання (Пауза)
3.     Алегоричний твір повчального характеру (Байка)
4.     Художнє означення (Епітет)
5.     Двоскладова стопа з наголосом на першому складі (Хорей)
6.     Опис зовнішності персонажа (Портрет)
7.     Обрядові пісні, що виконується на Різдво (Колядки)
8.     Пісня, що складається з двох чотирнадцятискладових рядків (Коломийка)
9.     Розмова однієї особи (Монолог)
10.     Зображення предметів чи явищ як живих істот (Уособлення)
11.     Великий пісенно-розповідний народний твір переважно героїчного змісту (Дума)
12.     Поетичне перебільшення (Гіпербола)
13.     Запитання, яке не потребує відповіді (Риторичне)
14.     Пісня, що виконується матір’ю для заколисування дитини (Колискова)
15.     Народний переказ про життя якоїсь особи чи незвичайну подію, оповиту фантастикою (Легенда)
16.     Протяжне проказування, що наближається і до декламації, і до співу (Речитатив)
17.     Народні співці, які під час виконання пісні грають на бандурі (Бандуристи)
18.     Уривок з іншого твору, проставлений перед текстом (Епіграф)
19.     Вірш, у якому перші букви рядків, прочитані згори вниз, утворюють слово або цілий вислів (Акровірш)
20.     Незвичайна розстановка (різних) слів у реченні (Інверсія)
21.     Зображення внутрішнього вигляду приміщення (Інтер’єр)
22.     Словесне відтворення різних подій, людей, явищ, предметів, уявлених письменником (Художній образ)
23.     Передача розповідного твору у формі п’єси (Інсценування)
24.     Пісні, що виконуються під час обрядів (Обрядові)
25.     Предмет чи слово, що умовно виражає сутність якогось явища, умовне позначення предмета, поняття чи явища (Символ)
Запитання для ІІ команди
1.     Опис природи (Пейзаж)
2.     Двоскладова стопа з наголосом на другому складі (Ямб)
3.     Обрядові пісні, що виконуються на Новий рік (Щедрівки)
4.     Ліричний твір покладений на музику (Пісня)
5.     Оповідання про незвичайні, фантастичні події (Казка)
6.     Короткий влучний народний вислів повчального змісту (Прислів’я)
7.     Змалювання людей в образах тварин (Алегорія)
8.     Доброзичливий сміх (Гумор)
9.     Традиційний початок дум, казок (Зачин)
10.     Неримований вірш (Білий)
11. Стислий опис предмета чи явища, які треба відгадати, виявляючи кмітливість і розум (Загадка)
12. Пісні, в яких зображено важливі події минулого та видатні особи (Історичні)
13.    Виразні рухи обличчя, що передають почуття і настрій людини (Міміка)
14.     Який твір складається з оповідної та повчальної частини (Байка)
15.     Мова автора в драматичному творі (Ремарка)
16.     Художнє зіставлення у творі дійових осіб і явищ (Протиставлення)
17.     Спосіб розміщення рим у вірші (Римування)
18.     Коротке оповідання комічного змісту з дотепним закінченням (Анекдот)
19. Усна народна творчість, яка має такі особливості: усність, колективний характер, безіменність (Фольклор)
20. Віршовий твір (покладений) про незвичайні фантастичні події переважно трагічного характеру з гострими переживаннями дійових осіб (Балада)
21.     Рухи голови, рук, тіла,  які супроводжують виловлювання людей (Жести)
22.     Думка, яку ми читаємо між словами й рядками (Підтекст)
23.     Назва образотворчих засобів (Тропи)
24.     Обрядова пісня,  що виконується на зеленому тижні (Русальні пісні)
25.  Невеликий ліричний твір, покладений на музику для сольного співу під акомпанемент гри на фортепіано (Романс)

Конкурс 2. «Слово – не полова, язик – не помело»
Пригадайте прислів’я та приказки.
На картках – початок прислів’я, вам необхідно продовжити

І команді
- Слово не горобець, … (вилетить не спіймаєш)
- Умій сказати, … (умій змовчати)
- Слова ласкаві, … (а думки лукаві)
- Друга шукай, а … (знайдеш – тримай)
- Мудрим ніхто не вродився, … (а навчився)
ІІ команді
-   Шабля ранить тіло, … (а слово – душу)
-   Умієш говорити, … (умій і слухати)
-   Дав слово - … (дотримуй його)
-   Верзе таке, що й … (купи не тримається)
-   Ліпше переконувати словами, … (ніж кулаками)

Конкурс для вболівальників
1.     Як записати слово «робота» п’ятьма літерами (праця)
2.     З якого крана не береш води? (з підйомного)
3. Що спільного між неслухняним хлопчиком і порожнім будинком? (пустують)
4.     Яку державу влітку можна носити на голові (Панама)
5.     Яке місто ширяє над головами?  (Орел)
6.     Що знаходиться всередині школи? (Літера о)
7.     У якому слові сто однакових звуків? (Сто-п)
8.     В якому лісі не має листя? (у сосновому бору)
9.     Що за знак стрункий, мов спис,
     Він над крапкою завис,
     Спонука до поклику.
     Хто ж бо він (Знак оклику).
10.    Я один в сім’ї такий,
     Кажуть надто вже м’який,
     Хоч мовчун, та не дивак,
     В слові я не зайвий знак (М’який знак)
11. Хай заучить для порядку
     Той кому невтямки:
     Лапки – в птаха чи звірятка
     А в правописі … (Лапки)

Конкурс 3. «Перекладач»
А тепер перевіримо наших учасників на знання рідної мови. Перекладіть з російської мови на українську.

І команда
- благодарю Вас (дякую Вам)
- принимать участие (брати участь)
- прошлогодний (торішній)
- рассвет (світанок)
- подводить итоги (підбивати підсумки)
- заключать договор (укласти договір)
- одеяло (ковдра)
- кофе (кава)
- бежать со всех ног (бігти щодуху)
- жемчужина (перлина)
- тулуп (кожух)
- быть на чеку (бути на поготові)
- добро пожаловать (ласкаво просимо)
- сенокос (косовиця)
- лента (стрічка)
- земляника (суниця)


ІІ команда
-         автобусная остановка (автобусна зупинка)
-         мероприятие (захід)
-         сдавать экзамен (складати іспити)
-          в течении всего года (протягом усього року)
-         быть не в духе (бути не в гуморі)
-         попасть в просак (ускочити в халепу)
-         открытка (листівка)
-         утюг (праска)
-         ковер (килим)
-         срок (термін)
-         луч (промінь)
-         принимать во внимание (взяти до уваги)
-          клубника (полуниця)
-         нечего греха таить (ніде правди діти)
-         бить баклуши (бити байдики)


Конкурс 4 капітанів
Пояснити значення фразеологізмів:

І команда
- Дерти горло (кричати)
- Кидати слово на вітер (даремно говорити)
- Як сніг на голову (несподівано, раптово)
- Рукою подати (зовсім близько)
- Бути на сьомому небі (бути радісним, щасливим)
- Прикусити язика (замовкнути)


 ІІ команда
-         Викинути з голови (перестати думати про когось, про щось)
-         Душа в п’яти сховалась (сильний страх)
-         Задирати носа (зазнаватися, гордитися)
-         Хоч в око стрельни (дуже темно)
-         Ніде яблуку впасти (дуже тісно, дуже людно)
-         Залишитися з носом (бути обманутим, зазнати невдачі)

 Конкурс 5. «Ваша версія»

Команді треба дати свою відповідь-версію на запитання:
І команда
- Петрусю, швидше збирайся до школи, а то запізнишся, - каже бабуся онуку.
- Нічого, бабусю, …(ваша версія)
(-нічого, бабусю, школа відчинена цілий день)

ІІ команда
- Чого це ти, Іване, як побачиш мою жінку, то дивишся на неї і гірко плачеш?
-    Бо думаю…
(- Бо думаю: така вродлива, розумна, а такому дурневі дісталася)

Конкурс 6 «Гонка за лідером»
Мовно-літературне асорті

І команда

1.     Хто автор твору «Захар Беркут» (І. Франко)
2.     Лариса Петрівна Косач-Квітка – це прізвище (Лесі Українки)
3.     Які два займенники заважають їздити по дорозі (Я-ми)
4.     Частина мови про ознаку предмета (Прикметник)
5.  Яким числівником позначається День знань і Новий рік (Перше вересня і січень)
6.     Форма множини іменника «мова» (мови)
7.     Яким словом просив Т.Шевченко в «Заповіті» пом’янути його (незлим, тихим)
8.     Народний псевдонім І. Франка (Каменяр)
9.     Граматичну основу утворюють… (підмет і присудок)
10.     Що означає слово «когут» (півень)

ІІ команда
1.     Хто автор твору «Микола Джеря» (І. Нечуй-Левицький)
2.     Павло Миколайович  Губенко – це прізвище (Остап Вишня)
3.     Частина мови про кількість (числівник)
4.     Яким числівником позначається жіноче свято (Восьме березня)
5.     Частина мови слова «тепер» (прислівник)
6.     Яким прикметником названо словник про значення слова (Тлумачний)
7.     Хто мав псевдонім Дармограй (Т. Шевченко)
8.     Що робив Тарас у 13 років (Пас ягнят)
9.     Яка мовна одиниця виражає закінчену думку? (речення)

озмова однієїл

10.      Що означає діалектне слово «бусол» (лелека)

Немає коментарів:

Дописати коментар