Мітки

суботу, 5 листопада 2016 р.


«Ти завжди в серцях людей, Тарасе!»
(Урок-гра)
  

Як небо, став широкоплечо
Над літами, що упали в грудь:
Віку двадцять першого предтечо,
Я до тебе одного молюсь
Д. Павличко

Хід уроку

1-а учениця
Над крутими Дніпра берегами,
Де схилилась Чернеча гора,
Де Дніпро розмовляє з вітрами,
Там могила співця – Кобзаря.

2-а учениця
А до неї що час безупинно
Люди йдуть із любов’ю в серцях,
І летить, наче ключ журавлиний,
Вільна пісня поета-співця

Вступне слово вчителя

Світова велич письменника визначається багатьма складниками: його місцем у світовому літературному процесі, впливом на читача та ходом історичний подій,  внеском ідей і нових мистецьких засобів та скарбів у загальнолюдську культуру. Тарас Шевченко, його допитливість, незвичайна любов до всього рідного, до свого пригнобленого народу, до своєї культури, що перебували тоді в московському ярмі, а також освіта, начитаність, праця над собою – все це було підставою для появи його геніальних творів.
Т. Г. Шевченко силою свого полум’яного й мистецького слова, силою загальнолюдської правди, переступив кордони рідної й дорогої України. Його твори відразу пробили мур байдужості та ворожості до українського слова, піднесли нашу мову і літературу на нечувану височінь.

3-я учениця
Кобзаря величне слово,
Як знамено, всім нести,
Відмітати слів полову
І сягати висоти.

4-й учень
Спом’янімо ж , пани-браття,
Святого ми нині!
Не вмерлого, а живого,
Бо слово не гине.


Мета нашого уроку – повторити й узагальнити матеріал про творчість Т. Г. Шевченка. Протягом попередніх уроків ми з вами не просто знайомились із творчістю Т. Г. Шевченка, а й вели шевченківський зошит, до якого записували висловлювання про нього видатних людей, хронологію біографії, аналіз його творів з урахуванням художніх засобів, ваші ілюстрації до творів Т. Г. Шевченка, а також поняття художніх засобів.
Для проведення уроку клас ділимо на дві команди по п’ять учнів. Сьогодні у нас незвичайний урок – урок-гра. Для гри оберемо журі.


Тур І. «Далі, далі…»

За одну хвилину кожна команда повинна дати найбільшу кількість правильних відповідей. (За правильну відповідь – 1 бал.)

1.     Коли народився Т. Г. Шевченко? (9 березня 1814р.)
2.     Пан у якого Т. Г. Шевченко служив козачком. (Енгельгардт)
3.     Великий російський художник у якого вчився Т. Г. Шевченко. (К.Г.Брюллов)
4.     Хто був першим учителем малювання у Т. Шевченка? (Майстер Ширяєв)
5.     Які нагороди одержав Шевченко, навчаючись у Академії мистецтв? (Три срібні медалі)
6.     Скільки творів містить «Кобзар» у 1860р? (17)
7.     Скільки творів містить «Кобзар» тепер? (228)
8.     Кому з Кобзарів Шевченко надіслав свій «Кобзар» із дарчим написом? (О.Вересаю)
9.     З якого часу Шевченка почали називати Кобзарем? (З 1940р)
10. Кому писав Шевченко в листі, що він «безталанний старий Кобзар»? (А. Маркевичу)
11.  Назвіть псевдонім Т. Г. Шевченка. (Кобзар, Дармограй)
12. ічка, біля якої похований поет. (Дніпро)
13.  Художник-земляк, із яким зустрівся Т. Г. Шевченко 1835 року в Петербурзі в Літньому саду. (М. М. Сошенко)
14.  Хто написав портрет великого українського поета і художника Т. Г. Шевченка? (Т. М. Кримський)
15.   Хто автор серій «Живописна Україна» та «Притча про блудного сина»? (Т. Г. Шевченко)
16.    Хто автор картин «Катерина», «Селянська родина»? (Т. Г. Шевченка)
17.   Який художній твір про життя Т. Шевченка ви знаєте? (С. Васильченко «В бур’янах», О. Іваненко «Тарасові шляхи», Л. Смілянський «Поетова молодість», З. Тулуб «В степу безкраїм, за Уралом…»)
18.   Хто присвятив Т. Г. Шевченку пісню «Дума про великого Кобзаря»? (П. Носач)
19.  Кому присвячений вірш «Великомучениця кумо»? (Надії Василівні Тарновській, 1845р.)
20.   Кому присвячена поема «Катерина»? (В. А. Луковському)
21.  Кому присвячена поема «Гайдамаки»? (В. І. Григоровичу (з нагоди викупу з кріпацтва))
22.   Скільки всього дітей було у родині Т. Г. Шевченка? (Вісім)
23.   Скільки років було Т. Г. Шевченку, коли померла його мати? (9 років)
24.   Скільки років було Т. Г. Шевченку, коли віз залишився круглим сиротою? (11 років)
25.   У якій Академії мистецтв навчався Т. Г. Шевченко? (Петербурзькій)
26.   Кому присвятив Т. Г. Шевченко поему «Москалева криниця» (Я. Г. Кухаренкові)
27. Кому присвятив Шевченко поему «Тризна»? (Варварі Рєпніній)
28.  Скількома мовами перекладений заповіт? (100)
29.  Скільки років перебував на засланні Т. Г. Шевченко? (10 років: 1847-1857)
30.  Скільки творів увійшло до першої збірки Т. Г. Шевченка «Кобзар»? (8 творів)
31.  Назвіть перший твір Шевченка Історичної тематики. (Поема «Іван Підкова»)
32.  Назвіть поему Т. Г. Шевченка, присвячену декабристам. («Неофіти»)
33. У якій поемі найбільш гостро висміяно царя, царицю? («Сон»)
34. На якому році життя помер Т. Г. Шевченко? (на 48 році, прожив 47 років та 1 день)
35.  Де поховано Т. Г. Шевченка? (На Чернечій горі, біля Канева)


Тур ІІ

Члени команд по черзі виймають фішки. Номер фішки відповідає номеру питання. За правильну відповідь команда отримує 3 бали (за неповну – 1). Якщо у команди немає версії відповіді, питання передається іншій команді і їй же нараховуються бали у випадку правильної відповіді. Якщо ж друга команда не змогла дати відповідь, то питання передається глядачам. Глядач, який набрав найбільшу кількість балів, виграє приз.
Перевіримо, чи знаєте ви лауреатів Державної премії України імені  Т. Г. Шевченка.
Кого було нагороджено цією премією?
1.     За поему «Політ крізь бурю» (1965 р.). (Бажан Микола Платонович)
2.     За книгу «Півень» (1972 р.). (Воронько Платон Микитович)
3.     За збірку «Корінь і крона» (1976 р.). (Драч Іван Федорович)
4.     За збірку «Далекі орбіти» (1964 р.). (Малишко Андрій Самійлович)
5.     За збірку «Любов і ненависть» (1977 р.). (Павличко Дмитро Васильович)
6.     За збірки «Ластівки на сонці» та «Щастя сімї трудової » (1963 р.). (Сосюра Володимир Миколайович)
7.     У 1995 році за «Вибрані твори». (Симоненко Василь Андрійович)
8.     За книгу «Вибране у 3-х томах» (1962 р.). (Тичина Павло Григорович)
9.     За роман у віршах «Маруся Чурай». (Костенко Ліна Василівна)



Тур ІІІ

Повернувшись із першої подорожі з України в Петербург, Шевченко у 1844 р. приділяє головну увагу підготовці збірника-альбому «Живописна Україна», куди мали увійти малюнки історичної тематики і краєвиди, побутові картини. Він мав намір видати альбом у 3-х книгах. Перший випуск датований 1844 роком.

На сцену виходить учень, який грає роль поета, і ставить членам команд запитання.

За кожну правильну відповідь – 3 бали.
Доповніть речення і скажіть, з якого твору ці рядки:
1.     І мене в сімї великій…(«Заповіт»)
2.     Та не довго сонце гріло,
Недовго молилось…(«Мені тринадцятий минало»)
3.     Летим. Дивлюся, аж світає… (поема «Сон»)
4.     …Гомоніла Україна, довго гомоніла… («Гайдамаки»)
5.     Думи мої, думи мої
Лихо мені з вами!...(Думи мої, думи мої…)
6.     Брати на панщину ходили… («Якби ви знали, паничі…»)
7.     На панщині пшеницю жала,
Втомилася; не спочивать…(Вірш «Сон»)
8.     В Путивлі-граді, вранці-рано…(«Плач Ярославни»)
Тур IV
Кожна команда повинна відповісти на 10 запитань. За правильну відповідь – 1 бал.
Зараз ми перевіримо, чи знаєте ви таке поняття – мовленнєві фігури, що зустрічаються в поезії Т. Г. Шевченка.
Фігури є не лише найсуттєвішим компонентом художнього поетичного твору, а й тим фактором, що характеризує національні особливості красного письменства.

1.     Інакомовлення, вираження абстрактного поняття через конкретний образ. (Алегорія)
2.   Фігура, що створюється шляхом повторення однакових та близьких за звучанням приголосних звуків у слові, реченні, найближчому контексті. (Алітерація)
3.  Повторення на початку речення, поетичного рядка, строфи, прозової фрази, абзацу слова чи групи слів. (Анафора)
4. Фігура, побудована на використанні антонімічних пар. Прийом протиставлення. (Антитеза)
5.     Слова, звороти, що вийшли з мовного вжитку. (Архаїзм)
6.  Перебільшення явища, дії, предмета, яких-небудь ознак, властивостей, характеристик. (Гіпербола)
7.   Зображення певної ситуації, моменту з життя, побуту в комічному вигляді. (Гумор)
8.     Розмова двох або більше персонажів між собою. (Діалог)
9.     Вживання в художньому творі слів (омонімів), які однаково пишуться та вимовляються. Але мають різний зміст. (Омонімія)
10. Слово, словосполучення, що позначає особу, предмет, об’єкт будь-яких властивостей, конкретний чи абстрактний, реальний чи видуманий, до якого звертається автор у художньому творі. (Звертання)
11.   Художнє означення, яке передає, виділяє одну прикмету, характерну рису, ознаку предмета, особи. Явища. (Епітет)
12.   Порушене в реченні розташування слів. (Інверсія)
13. Перенесення ознак, особливостей, характеристик за принципом схожості, подібності з одного предмета, особи, явища. (Метафора)
14. Нові слова, використані для позначення нових понять, явищ тощо. (Неологізм)
15. Паралельне зображення явищ, картин, сцен із різних сфер життя, природи тощо. (Паралелізм)
16. Предмети, явища пояснюються через зіставлення із іншими, в яких властивості, якості, ознаки, за задумом автора, виявляються виразніше, доступніше. (Порівняння)
17.  Назва частини замінює назву цілого або навпаки. (Синекдоха)
18.Різновид варваризмів, слова, словосполучення, характерні для старослов’янської мови. (Старослов’янізми)
19. Повторення думки, тих самих слів, що приносять щось нове у систему образів, в інтонаційний лад. (Тавтологія)
20. Перенесення особливостей людей, живих істот на неживі предмети, явища, абстрактні поняття (Уособлення)
                                            

Журі підбиває підсумки й оголошує результати змагань.

Учитель. Отже, сьогодні ми повторили життєвий і творчий шлях видатного українського поета Тараса Григоровича Шевченка.

Учениця
Я Шевченка бачу, мов живого,
Розмовляю щиро, мов з живим,
Намагаюсь якомога довше
Наодинці бути поруч з ним.
Запитай киргизів чи евенків,
Білорусів, німців чи татар:
«Чи знайомий вам Тарас Шевченко?»
Скажуть:
«Він – великий наш кобзар».

(Р. Гамзатов)

Немає коментарів:

Дописати коментар