Мітки

суботу, 5 листопада 2016 р.


«Прогулянка по країні Синтаксис»
(Урок-гра)

Мета: узагальнити знання учнів з розділу «Синтаксис простого речення»; закріпити навички правильно будувати речення, розставляти розділові знаки; розвивати логічне мислення, творчу уяву; виховувати любов і бережливе ставлення до природи, навколишнього світу.

Тип уроку: урок-конкурс

Метод: робота в групах.

Обладнання: картки, дидактичний матеріал, програмові картки, ілюстрації про природу, сигнальні картки.

Основні принципи роботи в групах:
Ми – так само важливе – як і я;
Я можу досягти своїх цілей, якщо ти досягнеш своїх
(успіх групи залежить від зусиль та успіху кожного);
допомагаймо один одному.

Хід уроку

Вступне слово вчителя

 Любі друзі! Погляньте у вікно, який сьогодні чудовий травневий день. Буяє зелень, свічками квітнуть каштани.
А з яким настроєм ви сьогодні прийшли на урок? Підніміть відповідні сигнальні картки.
Ми вивчили програмний матеріал із синтаксису простого речення. Так давайте ж здійснимо прогулянку по цій незвичайній країні.
 А хто ж її населяє?
Урок проведемо у вигляді конкурсу. Клас поділений на дві групи.
І група – «Гронослов»
Девіз – «Знання наша сила»
ІІ група – «Лінгвіст»
Девіз – «без сумніву, всі наші знання починаються з досвіду».
Кожна команда готує емблеми, готує домашнє завдання. Урок проводиться як турнір між командами. Результати оцінює експертна група, роздаючи відповідні фішки.

І етап. «Знайомство команд»

Кожна команда предсталяє себе, розповідає про свого капітана, розповідає про свою емблему. Кидаючи кубик, команди визначають послідовність відповідей.

ІІ етап. Інтелектуальна розминка

Команди підготували вдома запитання з вивченого матеріалу.

Запитання І команди
1.     Що вивчає синтаксис?
2.     Що таке речення?
3.     Які синтаксичні конструкції не є членами речення?
4.     Чим може бути ускладнене речення?
5.     Яке речення називається односкладним?
6.     Яке речення називається непоширеним?
7.     Чи може речення бути без присудка?

Запитання ІІ команди
1.     Назвати всі види односкладних речень.
2.     Які є види присудків?
3.     Яке речення називається двоскладним?
4.     Односкладним чи двоскладним є речення «Зі степу пахне житом»?
5.     Які члени речення можуть відокремлюватися?
6.     Що таке діалог?
7.     Назвіть способи передачі чужого мовлення.

ІІІ етап. «Загадкова скринька»

По одному гравцю з команди підходить до скриньки і витягують картку з програмним завданням. Скласти цифровий ряд речень із відокремленими членами, користуючись кодом:

1 – відокремлені означення;
2 – відокремлені прикладки;
3 – відокремлені додатки;
4 – відокремлені обставини;
5 – відокремлені уточнюючі члени речення.

Картка № 1

А я не знаю нічого ніжнішого, окрім берези. Над полем, у високості, співали жайворонки. Квіти, особливо пальми й аспарагуси, відразу навіяли життя у кімнаті. Тепле повітря нагадувало собою весняні ночі, переповнені вогкістю. Посеред неба, над самою головою, ніжно золотилися хмари. Не чути ніякого голосу, крім вівчарської трембіти на далекій полонині. Поспішаючи кудись, ховаються останні шуми й гуки довгої літньої днини. Мандрувала загадкова весна, сонячна, вітряна.
Зразок виконаного завдання: 3, 5, 2, 1, 5, 3, 4, 1.
Якщо правильно підібрано код, то шкатулка заграє мелодію.


IV етап. Поєдинок капітанів

Виконують завдання на картках.
Поставити розділові знаки, обґрунтувати доцільність вживання їх у поданих реченнях. (Групи виконують завдання протилежних сторін з метою взаємоперевірки).

І група
Далеко внизу біля самих кущів верболозу гойдали головами соняшники. Густо засвічений білою ромашкою послався над берегом невеликий луг. Непорушно стоять дерева загорнені в сутінь.

ІІ група
Ось і він Дніпро величний і древній. Бриніли зірки і моргнувши зоряним світлом засинали. Очерети перешіптуючись добігають до повороту ріки і спиняються над широким лиманом. Більше жодного звуку не донеслося крім повівання пахучого повітря в розквітлому гіллі саду.

Весела перерва
Кожній групі давалося завдання знайти цікавий матеріал з мови.

V етап. “Криниця народної мудрості»

Гравці повинні швидко добрати синонім до фразеологізму.

І група
1. Викинути з голови.
2. Душа в п’яти сховалася.
3. Мозолити очі.
4. Задирати носа.
5. Згущати фарби.
6. Аж ребра світяться.
7. Хоч в око стрельни.

ІІ група
1.     Прикусити язика.
2.     Як сніг на голову.
3.     Передати куті меду.
4.     Бути на сьомому небі.
5.     Ніде яблуку впасти.
6.     Рукою подати.
7.     Народитися в сорочці.





VI етап. “Домашнє завдання»

Вам було дано завдання підготувати твір-есе, використовуючи подані словосполучення, як відокремлені члени речення, однорідні члени. Зачитати з тлумачного словника, що таке твір-есе.

І група

ВЕСНА В СТЕПУ
Весна – невтомна чарівниця; залитий сонцем; напоєний пахощами трав і квітів; струснувши з себе росу; синє небо глибоке, бездонне; перекочуючись хвилею по травах; вдихаючи степові пахощі; насолоджуючись яскравим різнобарв’ям степових квітів.

ІІ група

КВІТУЧІ САДИ
Пишно зацвітаючи; облиті білим, блідо-рожевим цвітом; українські сади, вишневі, черешневі; розкидані побіля хат, охоплені пелюстковою заметіллю; заливаючись солодким щебетом; співаючи гімн весні; невтомні трудівниці-бджоли, створюючи ілюзію казковості.

VII етап. «Словограй»

Кожній команді по черзі показують картки. З них треба вибрати ту, на якій записано слово чи мовознавчий термін, який випадає з тематичного ряду.

І команда
Вставте слово. Звернення. Узагальнююче слово. Підмет. Присудок. Означення.
Глека побити. Раки пекти. Вимити підлогу.
Півогірка. Півдороги. Пів-Києва.
Сполучник і, сполучник але, сполучник що.

ІІ команда
Великий. Чарівний. Осінь. Іде осінь. Іде хлопчик, іде дощ.
Речення. Словосполучення. Слово.
Поширене речення. Непоширене речення. Односкладне речення.
Діалог. Цитата. Додаток.

Підсумки уроку

Оцінювання роботи груп експертами.

Бесіда.
1.     На яку тему був дібраний матеріал уроку?
2.     Якою постала природа в поданих реченнях, у створюваних вами творах?
3.     Якими почуттями ви пройнялися, працюючи з лексичним матеріалом пейзажного характеру?
4.     Як ви розумієте обовязок оберігати й примножувати красу рідного краю?

Сьогодні ви цілий урок невтомно працювали.
-         Чи задоволений, як пройшов урок?
-         Чи було тобі цікаво?
-         Чи був ти активним на уроці?
-         Чи зумів ти показати свої знання?
-         Чи уважний був до тебе вчитель?

Уяви ситуацію. Виходиш ти з класу, а тобі на зустріч кореспондент, який буде брати після уроку інтерв’ю: «Де можуть вам знадобитися ці знання?»
-         Якою буде твоя відповідь?

Домашнє завдання

Написати твір-мініатюру «Природа – мати. Бережи її» або «Мій внесок в охорону природи», використовуючи різні типи односкладних речень.

Додаток

Добрати синонім до фразеологізму

І група
1. Викинути з голови.
2. Душа в п’яти сховалася.
3. Мозолити очі.
4. Задирати носа.
5. Згущати фарби.
6. Аж ребра світяться.
7. Хоч в око стрельни.

ІІ група

1.     Прикусити язика.
2.     Як сніг на голову.
3.     Передати куті меду.
4.     Бути на сьомому небі.
5.     Ніде яблуку впасти.
6.     Рукою подати.
7.     Народитися в сорочці

Памятка для роботи експерта

1.     Уважно слідкуй за ходом виконання завдань членами групи.
2.     Визнач, хтто найактивніше творчо працює, тож будь активним.
3.     Які були зроблені помилки? Ким?
4.     У своєму виступі після всіх членів групи вислови думку про роботу групи, дотримуючись вказаного вище.
5.     Вистав оцінку групі за її роботу.
6.     Слухай уважно виступи інших груп. Висловлюй критичні зауваження щодо їх роботи на уроці.

7.     Зроби висновок, чи корисною була робота на уроці. Чи була творчою?

Немає коментарів:

Дописати коментар